Milyen, hány éves gyermekeket érdemes elvinni a bölcsőde előtti beszoktatásra?


Egy bizonyos kor után minden kisgyermeknek természetes szükséglete a közösség, a szocializálódás. Kinek előbb, kinek később jön el ez az idő, ez egyénileg változik, szokásoktól, illetve a gyermek habitusától is függ, mikor érik meg rá. Ez az „elválás” persze egyik félnek sem könnyű, de elkerülni nem lehet, 6 hónapos – 1 éves kor között érdemes már elkezdeni a szülővel együtt történő közösségbe járást, 1,5 éves kor körül pedig fokozatosan el lehet kezdeni, hogy a gyermek kisebb közösségben rövidebb időre egyedül maradjon. De ha már óvoda előtt állnak, a kezdés előtt néhány hónap kifejezetten jót fog tenni a gyermeknek.

 

Mi ennek a módszernek az előnye?


A rendszer lényege, hogy a kisgyermekek egyedi igényeinek figyelembe vételével, kis csoportban valósítjuk meg a gyermekfelügyeletet és a foglalkoztatást. Éppen a kis csoport előnyét szeretnénk kiemelni. Az állami bölcsődében nagy csoportba kell a gyermeknek viszonylag gyorsan beszokni, megtalálni a helyét. Nagyon sokat számít, ha ezt megelőzően már járt hasonló közösségben, megtapasztalta egy csoportban a rendszert, mely biztonságérzetet ad neki.  Ezen kívül, mivel ismerjük a gyerekeket, egyéni igényeket kellő mértékben ki tudjuk elégíteni, ez is növeli a biztonságérzetet a gyermekben, és nem utolsó sorban a szülőben is.

 

Előnyök:

- A pedagógusok személyesen ismerik a gyermek természetét, igényét, fejlődési szintjét, képességeit.

 

- Foglalkozásainkon a szülővel való közös részvétellel a gyermekek megismerik a helyet, hozzászoknak a környezethez, a szokásokhoz, a foglalkozások jellegéhez, megismerik az eszközöket és az ismerős arcokat is könnyedén meg tudja jegyezni. Ez után nyugodtabban itt hagyhatják őket.

 

- Minden helyzetben személyre szabottan tudunk reagálni minden egyes problémára, igényre, szükségletre.

 

- Étkezési szokásaikhoz tudunk igazodni.

 

- Képességfejlesztő játékokkal játszhatnak a gyerekek foglalkoztató központunkban.

 

- Minden nap csoportos foglalkozásokon vesznek részt a gyerekek, ahol a létszám maximálisan 6 fő lehet.

 


Hátránya?


Kifejezett hátrányát nem tudunk mondani, hiszen éppen azért jó ez a formája a közösségnek, mert a gyermek egészséges lelki és értelmi fejlődéséhez igazodik, a fokozatosság elve alapján.

 

 

Hányan vannak egy csoportban?


Játszócsoportunkban egyszerre 6 kisgyermek felügyeletét biztosítjuk. Úgy tapasztaltuk, hogy ez egy megfelelő létszám ahhoz, hogy a már korábban említett előnyök megvalósulhassanak.



Egyáltalán milyen módszer alapján lett kidolgozva a rendszer?


A játszóházban dolgozó pedagógusok korábbi tapasztalatai alapján alakult ki ez a rendszer, illetve a nálunk megforduló szülőkkel mindig próbálunk sokat beszélgetni, és meghallgatni a problémájukat, véleményüket, negatív tapasztalataikat, melyek más játszócsoportokban tapasztaltak, egy-egy kérdéssel kapcsolatban.



Az országban hány ilyen intézmény működik? Ez mind magán? Ellenőrzi valamilyen hatóság a működését?


Az országban sok helyen működnek családi napközik, ahol biztosítják a gyermekek felügyeletét, szintén meghatározott létszámú csoportban.

Ilyen jellegű játszócsoportról Székesfehérváron tudunk, ahol foglalkozásokat is tartanak a gyerekeknek, és naponta változó, de kis létszámmal működnek. Itt azonban a foglalkozás díját minden esetben a szülőnek plusz szolgáltatásként ki kell fizetni, tehát nem tartozik a térítési díjhoz, mint nálunk. Mert külsős pedagógus vezeti a foglalkozást, vagyis még egy újabb kollégát is be kell vonni a napirendbe. Nálunk a felügyeletet és a foglalkozásokat is ugyanazok a pedagógus kollégák vezetik, így nem kell külön díjat fizetni a szülőnek, és nem kell újabb személyt megszokni a gyerekeknek,aki fél óra múlva el is megy.

Hivatalosan Csiperke Játszócsoport a neve a játszóház ezen szolgáltatásának, mely engedélyhez nem kötött, a Kft ügyvezetőjének kompetenciája eldönteni, hogy kik alkalmasak a játszócsoportot vezetni.

A játszóház viszont a napokban adott be kérelmet a családi napközivé nyilvánításra a helyi önkormányzathoz. A hivatalos engedélyek kiadása folyamatban van. A legfontosabb az ÁNTSZ engedély, mely alapján már eredményesen, és minden előírásnak megfelelően működik a játszócsoport.



Mit tanulhatnak meg a gyerekek ennek segítségével?


Fokozatosan tartozhatnak – először a szülővel együtt – egy kisebb közösségbe, ahol szép lassan hozzászokhatnak a foglalkozások jellegéhez, menetéhez megismerik a pedagógusokat, akik minden nap ugyanúgy várják őket. Megtanulnak a többi kisgyermekkel együttműködni, együtt játszani, alkalmazkodni, és ezzel már kevesebb gond lesz a későbbiekben. A szocializáció egy lassú, elhúzódó folyamat a gyermek életében, nagyon sok mindent meg kell tanulniuk. Ebben a kis csoportban sokkal több figyelmet, visszajelzést kapnak arról, hogy mi az, amit jól csinálnak, mi az, amit nem, így lelkileg kiegyensúlyozottabban léphetnek majd tovább a nagyobb közösségekbe. Magabiztosabbak lesznek, tisztába lesznek saját kompetenciájukkal, helyes irányban alakul az önértékelésük, könnyebben barátkoznak, kevésbé alakulnak ki gátlások. Szépen és látványos ütemben fejlődik a kommunikációjuk, mert megfelelő motivációs bázisban vannak, és a motivációs szintet minden nap fent tudjuk tartani számukra.  Hiszen nem elegendő a napi szokások rögzítése, minden nap szükséges egy kicsi újat adni, egy kicsit változtatni, új dolgot mutatni.

 

 

Mennyi idő, amíg eléritek a célotok egy gyermekkel?


Természetesen egyéntől függ, de általában azt mondhatjuk, hogy 3-6 hónap után már minden kisgyermek eljut arra a szintre, hogy biztonságosabban, önbizalommal csatlakozhasson nagyobb létszámú csoportokhoz. Peresze, csupán ha szeretne. Hosszabb időt – akár a bölcsőde egészét is eltöltheti nálunk a kisgyerek, 4 éves korukig fogadjuk őket.

 

 

Hogy telik a gyerekek egy napja veletek?


Rugalmas az időbeosztás, lehetőség van fél napra, vagy akár délutánra is nálunk hagyni a gyermekeket. Általában 8-10 óra között érkeznek a gyerekek, délelőtt egy zenés és egy mozgásos foglalkozásokon vesznek részt, mely 11.30 óráig tart. Az étkezésre, és minden egyéb igényre egyénileg odafigyelünk. A foglalkozások között lehetőség van a csoportos tízóraizásra, melyre nagyon odafigyelünk.  Akik nem alszanak nálunk ők, 12-13 óra között ebéd után vagy ebéd előtt mennek haza szüleikkel. Az alvást is meg tudjuk oldani, akinél szükséges. Délután ha jobb az idő, az udvarra ki tudunk menni, illetve a játszóházban található fejlesztő játékokkal játszhatnak a gyerekek.

 

 

Sérült gyermekeknek is előnyös ez a módszer?


Sérült gyermekeknél is ideális lehet, épp a kis csoport miatt, hiszen sok figyelmet kapnak a gyermekek. Azonban ezt sok esetben nem lehet olyan könnyen elérni, mint általában a többi kisgyermeknél. A játszóházunkban dolgozó gyógypedagógusok ilyen esetben javasolják az egyéni komplex fejlesztést, mely a felügyeleti idő alatt valósul meg, külön szobában, egy egyénre szabott fejlesztési terv kidolgozásával a reggeli érkezést követően. Ez esetben a szülővel való konzultációra is időt szakítanak a gyógypedagógusok.

 

 

Az elszakadás a gyermektől nagy trauma az édesanyának és a kisgyereknek is. Enyhíti ez a csoport ezt a nehézséget?

 

Mivel nálunk a beszoktatás a foglalkozáson való közös részvétellel kezdődik, így a szülő személyesen is meggyőződhet arról, hogy hol van biztonságban gyermeke és hol kap megfelelő szakmai támogatást a fejlődéshez. A napi tapasztalatokat részletesen megbeszéljük a szülőkkel és javaslatokat is teszünk az otthoni játékokra és a különböző szokások bevezetésére.

Sokféle tapasztalatot hallunk a bölcsődei, óvodai beszoktatással kapcsolatban ismerősöktől, más anyukáktól. Sokan rémálomként élik meg ezt az időszakot. Ugyan a bölcsődékben is van lehetőség a beszoktatásra, viszont a pici gyerekeknek sokkal ideálisabb, ha elsőre csak néhány gyermek veszi körül őket, illetve bármilyen szükséglet esetén egyből megkapja a kellő figyelmet (pelenka csere, cumi, étkezés, stb.). Így sokkal kiegyensúlyozottabb lesz ebben az időszakban. Még azoknak a gyerekeknek is előnyükre válik, akik látszólag könnyen barátkoznak, élvezik a közösséget. Megelőzhetjük vele, hogy a későbbiekben visszahúzódóak legyenek, vagy gátlások alakuljanak ki bennük. Akik bátortalanabbak, ezáltal oldottabbá válnak, könnyebben kinyílnak, könnyebben fognak barátkozni. A bölcsőde/óvoda óriási változás a gyermek életében, a szülő feladata pedig hogy megtalálja számára a minél ideálisabb megoldást, a gyermek megfelelő fejlődése érdekében. Így lesz mindenkinek könnyebb az elválás időszaka.

 

Mik a tapasztalatotok, azok a gyerekek, akik hozzátok jártak, hogyan viselik a bölcsődei, óvoda beszoktatást?


Az eddigi visszajelzések, amiket kapunk nagyon pozitívak, a gyermekek többsége láthatóan könnyebben veszi a felmerülő „akadályokat”, könnyebben válik el a szülőtől, illetve az új helyen is hamarabb megtanulja a rendszert, hiszen már magabiztosan, gátlásoktól mentesen kerül a többiekhez az óvodába.

 

KÖLYÖKVÁR KÉPESSÉGFEJLESZTŐ JÁTSZÓHÁZ - Csiperke Játszócsoport