Mesélő Jelek - (nem csak) baba jelbeszéd

A babák kommunikációja, beszédfejődése, érdekességek, hírek, tapasztalatok a baba jelbeszédről, és más babás témákról.

2013. szeptember 9. hétfő

Hogyan vonjuk be apát is a jelelésbe?

 

Eldöntöttétek, hogy elkezditek a babajeleket tanulni, gyakorolni, de apa még nem egészen érti, miről is van szó? Esetleg nem tudod, hogyan vond be őt is ebbe a tevékenységbe?

 

Sok apuka a nap nagy részében dolgozik, nem tud olyan sok időt a családdal tölteni, mint esetleg szeretne, így a baba nevelésének nagy része, a baba körüli teendők az anyukára maradnak. De amikor az apuka hazaér, bizonyára ő is kíváncsi, mivel is telt a nap, miben, hogyan fejlődött a baba. Ezen kívül minden apukának - még ha dolgozik is napközben - kell találni egy kis időt, amikor a babával foglalkozik, hiszen a baba és apa kapcsolata éppoly fontos, mint a baba és az anyáé, nekik is ki kell alakítani azt a bizalmi kapcsolatot, amit az anyával.

 

A babajelek - főleg, ha a pici már elkezd jelelni - nagyon látványos dolog, és az apukák, nagyszülők is el lesznek ragadtatva, hogy milyen ügyes a baba. Az alábbiakban olvashatod, mivel, hogyan lehet megértetni az apukával a jeleket, illetve hogyan lehet őt is bevonni a jelelésbe. Ez az apának is egy tartalmas időtöltés a babával.

 

 

1. Tanítsd meg a babának az "apa" jelet. Amikor apa elmegy otthonról, akkor is mutassátok, és ha meghalljátok, hogy jön, és mindjárt belép az ajtón, mondd neki, hogy "Apa megjött!" és mutasd a jelét is. Ha ezt apa meglátja, biztosan meghatódik majd, és nagyn boldog lesz ettől.

 

 

 

Az apa jele

(foto: Baby Sign Language)

 

 

2. A délutáni - akár még vacsora előtti - tevékenységek közé iktassatok be egy kis közös játékot, könyv nézegetést, és jeleljetek is hozzá. A legtöbb apuka nagyon élvezi ezt, ők is kikapcsolódnak kicsit, és ha a baba már jelel néhány dolgot, akkor nagyon büszke is lesz rá, hogy ő is megérti már beszéd nélül is a kicsit.

 

 

3. Ha apa nem annyira érti, miért is jó ez, akkor mutass meg neki néhány rövid videót, ahol más szülők véleményét is láthatja, és más babák is jelelnek. Ezen kívül mondd el neki te is, miért tartod hasznosnak a babajeleket. Biztos, hogy meg fogja érteni.

 

 

4. Válasszatok egy olyan időpontban lévő tanfolyamot, amikor az apa is ráér, így együtt tudjátok tanulni a jeleket, ezáltal neki is könnyebb lesz megértni, ha a baba jelelni kezdi a dolgokat.

 

 

5. Este is legyen közös mesélés, vagy esetleg apa meséljen a gyermeknek, és jeleljetek is hozzá. A babák nagyon szeretik nézegetni a képes könyveket. Ha lefekvés előtt 5-10 percet szántok a dologra, az még a baba nyugalma szempontjából is nagyon jó, hiszen a rendszeresség által nyugodtabban fog aludni.

 

 

 

 

6. Ha apa hétköznap nem is tud annyit foglalkozni a picivel, a hétvégéből mindenképpen szánjatok erre időt. Mondókázás, zenehallgatás, könyv nézegetés, közös játék a szobában, vagy az udvaron, közös séta, közös ebéd, kirándulás. Ezek közben a tevékenységek közben is lehet gyakorolni,  be lehet csempészni a babajeleket. Főleg, ha tudjuk, hogy a gyermekünk élvezi, tetszik neki, és főként, hogy nagyon hasznos a számára, számunkra.

0 hozzászólás
2013. július 28. vasárnap

11 tipp, hogyan fejlesztheted a baba-mama közti kommunikációt

 

 

1. Már születéstől kezdve próbáld megérteni a jelzéseit – próbáld megkülönböztetni, mikor miért, és hogyan sír.

 

2. Lehetőség szerint elégítsd ki minden igényét – hiszen neki még erre van szüksége.

 

3. Ne hagyd sokáig sírni – hisz nála az első hónapokban ez az egyetlen kommunikációs forma, amivel jelezni tud neked, - mindig „válaszolj rá”!

 

4. Sokat nézd, figyeld őt, az arcát, a gesztusait, a testmozdulatait - így megláthatsz olyan dolgokat, amikre nem is gondoltál

 

 


TIPP: Játssz a babáddal! - amiből rengeteget tanulhatsz

 

Amikor jó kedvű, gőgicsél, beszélget, játszik, - legyél te a tükör. Figyeld őt, és utánozd a mozdulatait, a mimikáját, a hangját, ahogy játszik vele, beszélgess vele – közben pedig próbáld meg beleképzelni magad a helyébe, hogy vajon mit gondolhat, mit szeretne ezzel „mondani”, kifejezni. Elsőre lehet, hogy szokatlanul hangzik, viszont határozottan sokat lehet belőle tanulni, és sokkal jobban megérteni, megérezni a baba gondolatait.


 

 

 

5. Figyeld, és tanuld meg, mire hogyan reagál!

 

6. Beszélj hozzá nagyon sokat – a napi dolgokat, teendőket is mindig elmesélheted neki, mikor, mit, miért csináltok. – ők már sokkal több dolgot megértenek, mint azt sokan gondolják

 

7. Ha már gőgicsél, beszélgess vele – ő a saját babanyelvén, te pedig kedvesen válaszolgass neki. Egy idő után észre fogod enni, hogy jobban megérted, mit „mond”.

 

8. Mindig reagálj a jelzéseire, így megtanulja, hogy ha kommunikációt kezdeményez, arra jön visszajelzés – így később motiváltabb lesz a kommunikációra.

 

9. A sok beszéden kívül mesélj, mondókázz, énekelj neki. Nézegessetek könyvet, és mesélj neki a benne lévő dolgokról, állatokról, bármiről, amit láttok.

 

10. Ha kommunikációt kezdeményez, mindig reagálj rá, válaszolj, és erősítsd meg, biztasd őt, éreztesd vele, hogy megérted - a bizalom így alakul ki, ami roppant fontos lesz a kapcsolat további részében.

 

11. Nem utolsó sorban próbálj meg ráhangolódni a kisbabára, és belülről is megérezni, mikor mire van szüksége.

 

 

 

Figyelem

 

Ráhangolódás

 

Megérzés

 

Megértés

 

Visszajelzés

 

Megerősítés

 

– ezektől fejlődik pozitívan a kommunikáció. Ez pedig a gyermek és a szülő közti harmonikus kapcsolat egyik legfontosabb alappillére.

0 hozzászólás
2013. július 20. szombat

Miért sírnak a babák?

 

A gyermek egészséges beszédfejlődéséhez a születéstől kezdve fontos, hogy visszajelzést, megerősítést kapjon a kommunikációjában. Amikor a baba megszületik, még csak sírással tudja jelezni azt, hogy valamire szüksége van. Aki jól megfigyeli kisbabája sírását, idővel felfedezheti a különbségeket sírás és sírás között.

 

Milyen okai lehetnek?

 

-gyengébb sírdogálás, ha kezd éhes lenni, ilyenkor kezét a szájhoz emelheti


-általában erős, éles sírás, ha fáj valamije


-tele van a pelus, kényelmetlenül érzi magát


-egyedül érzi magát, ilyenkor kis szünetekkel újra kezdődik a sírás


-stresszhatás éri - pl. szokatlan, éles zajok, fények


-nyűgös, gyengébb sírás, szemdörzsöléssel, ha álmos


-idegesen, hangosan sír, ha valamilyen fizikai szükséglete van, pl. fázik, melege van


-túlzsúfolt, idegen helyen sírás is előfordul, ilyenkor a biztonságérzetét növelhetjük azzal, ha felvesszük,megnyugtatjuk.

 

 

A sírás csökkenti a stressz, feszültségoldó hatású a babáknál is, de a pár hónapos babákat nem szabad hagyni sokáig sírni! Meg kell próbálni megtalálni, s megszüntetni a sírás okát. Az első néhány hónapban a neki még nincs más lehetősége arra, hogy jelezze, ha szüksége van valamire. Ha sokszor hagyják sírni a babát ebben a korban, akkor azt tanulhatja meg, hogy felesleges sírni, ez pedig a későbbi kommunikációban problémákat okozhat. Minden korban nagyon fontos a visszajelzés!!!

 


Ráadásul a sok és erős sírástól a hangszálak is károsodhatnak, ami a beszéd kialakulás folyamatában problémát okozhat.


 

 


Ahogy növekszik a baba, természetes módon megpróbálja más eszközökkel is kifejezni, megértetni magát. A sírás mellett egyre nagyobb tehet kap a testbeszéde, a gesztusok, a mimika. Ha sokat figyeljük a kisbaba ezen jelzéseit, ugyanúgy megfigyelhetjük, hogy milyen dologra hogyan reagál.



Ha testi kontaktusra van szüksége, lehet hogy először megpróbálkozik azzal, hogy karjait feléd nyújtogatja, jelezve, vedd fel őt. Ha ez nem vezet eredményre, utána következhet a sírás. Ha ezekre a jelzésekre (amikor még nem sír a baba) megfelelően sikerül reagálni, azzal csökkenthet a sírás, így a baba kiegyensúlyozottabb, boldogabb lesz.

 

Figyeljük meg ezeket a jeleket, jelzéseke, és az 5-6 hónaptól nyugodtan taníthatunk a babának saját kitalált vagy egyezményes jelzéseket, azaz babajeleket egy-egy dologra, helyzetre. Így amikor szeretne valamit, vagy lát valamit, ami neki tetszik, az egyezményes jellel jelezhet nekünk. Ezzel pedig sok sírástól, hisztitől megkímélhetjük őt, s magunkat. Ha megértjük őt, a baba és az anya kapcsolata sokkal harmonikusabb lesz.

 

 

Ha szeretnél babajeleket tanulni, illetve tanácsokat kapni arról, hogyan fejleszd ezt a képességet, hogyan felismerd fel a babád szükségleteit, látogass el egy bemutató foglalkozásra a nyáron, vagy jelentkezz tanfolyamra.

A következő linken megnézheted a nyári programot: FOGLALKOZÁSOK

0 hozzászólás
2013. május 19. vasárnap

"Babajelek", amiket mindenki használ

 

Amikor a kisgyermekek 1-2 éves koruk körül elkezdenek "pápázni", minden szülő és nagyszülő rendkívüli büszkeséget érez. Ez egy olyan jelzés, amit minden egyes szülő már pici korától kezdve tanítgat a babájának. Hiszen ezt a kézjelet még felnőtt korban is használjuk.

 

 

Gondolj csak bele, te láttál már olyan kisgyereket, aki  ne tanulta volna meg az integetést?


 

A babák ezt a kézjelet az utánzás képességével sajátítják el, és micsoda öröm szülőnek és sikerélmény babának, amikor megtanulják az integetést!  (A babajelbeszéd jelei pontosan ugynezen elv alapján működnek, csak még nem nem mindenki tudja ezt elképzelni, hiszen nálunk ez viszonylag egy új módszer.)

 

Arra gondoltam, milyen jó lenne összegyűjteni azokat a jeleket, kézjeleket, gesztusokat, amelyeket minden szülő, nagyszülő ismer, és meg is tanít a kisbabának. Illetve amik egyezményes jelek, amikről mndenki ösztönösen tudja, hogy mit jelentenek. Ezáltal talán egy lépéssel közelebb kerülhetünk ahhoz, hogy még többen megértsék, hogyan is működik a baba jelbeszéd, s miért is nincs semmilyen hátránya.

 

Számtalan jel és gesztus jutott eszembe. Jöjjenek a teljesség igénye nélkül, képpel is illusztrálva.

 

15 jelet gyűjtöttem össze.

 

 

 

  • Integetés, pápá - elköszönéskor.

 

 

 

  • Puszit küldünk - szinte minden kisgyerek tudja!

 

 

 

  • Vegyél fel! - nyújtózkodás felfelé a karokkal.

 

 

 

  • Hallod? - fülünkhöz tesszük a kezünket, mintha hallgatóznánk.

 

 

 

 

  • Tapsolás - ha ügyesek voltunk, vagy tetszett valami, tapsolunk.

 

 

 

 

  • Shhhh... Csendesen! - mutató ujjunkat a szánk elé tesszük.

 

 

 

 

  • Mit csinál a halacska? - tátogunk a szánkkal. (Ugyanígy meg lehet tanulnítani az össze állatot, pl. hogy repül a kismadár - utánozzuk a szárnycsapást,  a méhecske, az elefánt ormányát is megmutatjuk... stb.)

 

 

 

 

 

  • Jár az óra tikk-takk ... - mutató ujjunkkat mozgatjuk jobbra, balra. Akár a mondókával egybekötve.

 

 

 

  • Milyen nagy lesz a kisbaba? - két kezükkel mutatják hogy milyen nagyok lesznek.

 

 

 

 

  • Milyen erős vagy? - ökölbe szorított kezekkel mutatják az izmaikat, hogy ilyen erősek. (Persze ez a kép nyilván csak véletlen sikerült így, de annyira édes! :) )

 

 

 

 

  • Nem! - tiltakozásukat a gyerekek sokszor fejezik ki így, kezüket előrenyújtva, tenyerüket felénk fordítva ellenkeznek valami ellen.

 

 

 

 

  • Valam milyen picike - mutató- és hüvelykujjunkkal szoktuk mutatni.

 

 

 

 

  • Figyelj! - sokszor a beszéd, a hang megerősítéséhez magasra emeljük a mutató ujjunkat! (Én láttam, hogy a gyerekek is használják, már a beszéd előtt is, pl. ha hallanak valamit, ami felkeltette érdeklődésüket. )

 

 

 

  • Gyere ide! - ujjunkkal, vagy egész karunkkal hívogató mozdulatokat csinálunk.

 

 

Ha például a játszótéren vagytok, és ezt a mozdulatot mutatod a játszótér másik felében homokozó apróságnak, ugye, megérti? Ugyanezen az elven működik a babajelbeszéd.

 

 

 

 

  • Elfogyott - két karunkat kitárjuk, vagy kezeinket ingatjuk, forgatjuk jobbra-balra.

 

 

Ha tetszett, szólj hozzá, vagy küldd tovább az oldal linkjét ismerőseidnek!

1 hozzászólás
2013. május 11. szombat

Ha a család nem támogatja a babajelek tanulását

Amíg az ember nem ismerekedik meg közelebbről a baba jelbeszéddel, előfordul, hogy kételyei vannak ezzel kapcsolatban. Néhányan azt gondolják, ha a gyermeknek babajeleket tanítunk, később fog elkezdeni beszélni, vagy ha a jeleket megérted, majd lusta lesz a beszédre. vagy hogy csak mutogatni tanítjuk a gyermeket. Persze, te már tudod, hogy ez nem így van, és hogy a babajelek használata épphogy elindítja, segíti a kommunikációt, és támogatja a beszéd elindulását, és nem csak mutogatunk, hanem beszélünk is mellé. De hogyan értesd ezt meg azzal, aki ezeket még nem tudja? Ha babajelelsz a babáddal, de a nagymama, az apuka, vagy valamlyik rokon rossz szemmel nézi ezt?

 

 

1. Mutass nekik egy videót jeleket használó babákról. A YouTube videómegosztón - akár a Mesélő Jelek oldalán is - találsz számos videót jelelő kisgyerekekről.

Mesélő Jelek YouTube csatorna

 

 

 

 

 

2. Próbáld meg közérthető nyelven elmondani, miért is jó ez.


- Mondhatod példának azokat a jeleket, amiket egyébként is tanítunk a babáknak, még ha nem is hívjuk babajelnek (lsd. 4. pont).

 

- Magyarázd el, hogy nem csak mutogatunk, hanem mindig beszéddel kísérjük a jeleket, így még több beszédet hall.

 

- Mondhatsz példát a bölcsiben, oviban is használt utánmozgásra, kézzel egész testtel...  (Jár az óra tikk-takk... ) mennyire élvezik és imádják a gyerekek.

 

- Elmesélheted, hogy ha sír a gyermeked, és nem tudod, miért, az frusztrációt okoz mindenkiben, a jelekkel pedig nagyobb eséllyel megoldódik egy ilyen helyzet.

 

- Mondd el, hogy ezáltal sikerélménye lesz, és sokkal nyitottabb lesz, szívesebben kommunikál, így a beszédhez is nagyobb kedve lesz.

 

- S még bármit, amit te gondolsz, vagy tapasztaltál.

 

 

 

3. Ha gyermeked már használ jeleket, mutasd meg, mennyire örömmel használja azokat, és magyarázd el, hogy a sikerélmény csakis jó hatással van a kommunikációjára, és a ti kapcsolatotokra.

 

 

4. Mondj példákat arra, hogy az emberek egyébként is tanítanak ilyeneket a babáknak. Csak nem mondják rá, hogy babajel. Pl. pápá - integetés, óra - tikktakk - felemeljük a mutatóujjunkat, és jobbra balra mozgatjuk, halacska - tátogunk, nincs elfogyott - széttárjuk a karunkat, esetleg még mozgatjuk is, felnyújtott kezek - "vegyél fel", és még biztosan jut eszedbe ennél több is, illetve mindenkinél vannak saját, egyéni jelzések. Tehát ez épp ugyanaz, csak még többet tanítunk, ezáltal a gyermek még több dolgot "el tud mondani" mielőtt megtanul beszélni.

 

"Küldj puszit a mamának!" :)

 

5. Vidd el egy bemutatóra, tanfolyami foglalkozásra, vagy összejövetelre, ahol megismerkedhet a baba jelbeszéddel személyesen is, tájékozódhat a módszerről, felteheti kérdéseit egy oktatónak.

 

6. Mutasd meg neki ezt a cikket: Tévhitek a baba jelbeszédről , Vélemények szülőktől

(Hamarosan videók is lesznek, amelyen szülők is elmondják a véleményüket.)

 

 

Ha ezeket a dolgokat türelmesen elmagyarázod, megmutatod annak, aki ellenzi a babajeleket, illetve ha meglátja a kisgyermek csillogó szemeit, tekintetét, örömét jelelés közben, biztos vagyok benne, hogy megérti. Türelem, kitartás, ami a babának és neked jó, arról ne hagyd magad lebeszélni!

 

 

Ha tetszett az írásom, szólj hozzá, vagy küldd tovább az oldal címét ismerőseidnek!

0 hozzászólás
2013. május 6. hétfő

Miért nem beszél a gyermekem?

 

Minden szülő aggódik kicsit a gyermek fejlődésével kapcsolatban, minden úgy halad-e, ahogyan kell. Ez teljesen normális, hiszen ha mégis valami elmaradást tapasztalunk, érdemes fejleszteni egy-egy területet. Ebben a bejegyzésben némi segítséget szeretnék adni a baba/kisgyermek beszédfejlődésének szakaszairól, illetve az általános fejlesztési lehetőségekről.

 

 

A kisbaba beszédfejlődésének szakaszai:

 

0-3 hónapos korig: sírási hangokat hallat, gőgicsél.

 

3-6 hónapos kora között: megjelennek azok a biológiailag vezérelt, reflexszerű hangmegnyilvánulások, amelyekben örömelv érvényesül. A babának tetszik a saját hangja, ezért ismételgeti azokat. Ezek tehát komfortérzést jelentő hangok.

 

6-12 hónapos kor között: már nem véletlenszerű hangokat ad, hanem strukturált, szótagszerű hangkapcsolatokat, összerendezett mozgásokkal. Ezekben a szótagkapcsolatokban – kezdetben- erős kontraszt érvényesül (zárt mássalhangzó, pl. „b” és nyitott magánhangzó, pl. „a” váltakozik: „bababababa”). Végül ezek a szótagkapcsolatok egyre inkább hasonlóvá válnak a környezet hangmegnyilvánulásaihoz, mert kiesnek belőle azok a hangok, amelyek a környezet hangjai között nem szerepelnek.

8 hónapos csecsemő: gagyogásában már erősen felismerhető az anyanyelv.

 

1-1, 5 éves kor: a hosszú szótagsorok lerövidülnek; a baba többnyire 1-2 szótagú produkciókat hoz létre. Ekkor még a gyermek utánzással tanulja a nyelvet.

 

1, 5-2 éves kor: megjelenik egyfajta rendezőelv a gyermeki beszédben. Már megpróbál szerkezeteket kifejezni, de még nem toldalékolja a szavakat, inkább távirati stílusban beszél, de már dallama van a beszédnek.

 

2-2, 5 éves kor: meg tudja jelölni a nyelvtani viszonyokat a beszédben, beszédfejlődése a grammatikus korszakba lép.

 

2, 5-3 éves kor: megjelennek az összetett mondatok.

 

Az egészséges fejlődésmenetet mutató 3 éves gyermek már rendelkezik az anyanyelvének alapnyelvtanával, az utánzási fázist felváltja nála a nyelvi szabályok elsajátításának szakasza.

 

 

 

A beszéd késésének okai lehetnek:


  • Az öröklésnek nagy a jelentősége, a gyermek családjában, főleg apai ágon sok esetben találni olyan személyeket, akiknél a beszédfejlődés késett.

 

  • Lehet oka még olyan szülési sérülés, mely az agynak a beszédmozgásokat és a beszédmegértést irányító területeit érintette.

 

  • Viszonylag gyakori a beszédproblémával küzdők között a koraszülöttek.

 

  • Oka lehet még alkati is, sok esetben találkozhatunk rendellenes fekvésben született gyermekekkel.

 

  • Súlyos testi gyengeség gyakran együtt jár a beszédkéséssel.

 

  • Általános motoros ügyetlenség is okozhat problémákat, mivel a beszéd rendkívül finoman összerendezett mozgásokat igényel.

 

  • Kisgyermekkori agysérülések és egyes gyermekkori betegségek is vezethetnek a beszédfejlődés késéséhez.

 

  • Az agyi érés késése

 

  • A beszédkésés oka lehet még a beszédnevelés elhanyagolása is, mivel a beszéd megjelenésének időpontja jobban függ a környezeti hatásoktól, mint a gyermek intelligenciájától. Ha a környezet nem, vagy alig nyújt példát az utánzásra, akkor nem fejlődik a gyermek beszéde.

 

 

 


A környezet ösztönző ingerei fontosak a beszédelsajátítás zavartalanságában. Csak a felnőttel való állandó, szeretetteljes kapcsolat segítheti elő az ép beszédfejlődést. Ugyanakkor a beszédet nem szabad erőltetni, siettetni, mert ezzel a gyermek beszédkedvét törjük le. Az állandó javítgatással – a beszédfejlődés korai szakaszán – elbátortalaníthatjuk a gyermeket. Sok verset és mesét olvassunk, mely a gyermek szókincsét is bővíti és a nyelvtani szerkezetek gyakorlását is segíti. Nélkülözhetetlen a jó beszédpélda, fontos, hogy a környezet érthetően, tisztán beszéljen és lehetőleg ne használjon dajkanyelvi kifejezéseket.


 

 

 

 

Általános fejlesztő ötletek:

 

  • állathangok utánzása, tanulása
  • mesekönyvek nézegetése, olvasása
  • állatos formaillesztő, kirakó
  • nagymozgás fejlesztése - mondókákkal is
  • finommozgások fejlesztése - mondókákkal is (baba jeleszéddel)
  • zenehallgatás, éneklés
  • mondókák tanulása
  • környezet tárgyainak tanulása
  • testrészek tanulása, mutatása
  • színek, formák tanulása

 

Ha tetszett a cikk, szólj hozzá! Vagy küldd el az oldal címét más szülőknek is!

 

 

(Felhasznált oldalak: beszed.hu, szobeszedmagazin.hu)

0 hozzászólás
2013. május 1. szerda

Vélemények a szülőktől

 

Az legutóbbi baba jelbeszéd tanfolyamon kértem a szülőket, hogy mondják el véleményüket, miért is tartják hasznosnak a módszert. Az alábbiakban olvashattok eze közül néhányat.

 

“Társaságban van, énekeket tanul, játszik”


“Ismerőstől hallottam a baba jelbeszédről, és interneten is találkoztam vele. Nagyon hasznosnak tartom, megkönnyíti a kommunikációnkat, míg Regina nem beszél, és rengeteg képességfejlesztő hatása van. Regina 12 hónaposan jelelt vissza először, a lámpa, a kulcs és a érem jeleket mutatta. Nagyon hasznos a mindennapjainkban. A tanfolyamról interneten olvastam, és Regina is nagyon szívesen jár, hiszen társaságban van, énekeket tanul, játszik, miközben én tanulom és gyakorlom a jeleket.  “

(Tőke Gyöngyvér és Regina – 16 hónapos)

 

 

"Otthon nem kezdtük volna el"


“Egy ismerősünktől hallottam először a Mesélő Jelekről, és az interneten utánanéztem a módszernek. Azért kezdtünk el egy tanfolyamot, hogy amíg nem tud beszélni, addig is ki tudja fejezni magát. Lili ettől nyugodtabb, és kiegyensúlyozottabb. A foglalkozások nagyon bababarátok, mindig jól érezzük magunkat. Otthon nem kezdtük volna el tanulni, de a tanfolyam által kedvet kaptunk hozzá! Közösségben sokkal jobb tanulni, a jeleket így könnyebben elsajátítjuk, nagy része könnyen tanulható. Mindenkinek ajánlanám, akinek gyermeke születik. “

(Mesterházy Ildikó és Lili – 16 hónapos)

 

 

“Bánom, hogy nem kezdtük el korábban”


“Még a várandósságom idején találkoztam először a baba jelbeszéddel, már akkor nagyon hasznos dolognak tartottam a mindennapi élet megkönnyítésére illetve a kommunikáció megkönnyítése céljából.  Zenebölcsi foglalkozáson találkoztam először a Mesélő Jelek babajeleivel,  Napsugár hamar mutatta a “még” és a “vége” jeleket. Számtalan előnyével találkozom, és már bánom, hogy nem kezdtük el korábban. A foglalkozások jó hangulatúak, és azért hasznosak, mert otthon nincs rá túl sok idő, hogy jeleket tanuljak, itt pedig könnyebb ezeket megtanulni, amit aztán otthon folytatunk.”

(Várföldi-Király Pálma, és Napsugár – 16 hónapos)

 

 

Tanfolyamokra, próbaórákra jelentkezni folyamatosan lehet.

 

Próbáljátok ki, ismerjétek meg ezt a fantasztikus, segítő módszert.

0 hozzászólás
2013. április 23. kedd

4 tipp, hogy segítsd a baba beszédfejlődését!

 

4 egyszerű módszer, amivel fejlesztheted gyermeked kommunikációjának fejlődését.

 

 

Zene, mondókák, dalok utánmozgással - azt mondják, már a pocakban lévő babák is szeretnek zenét hallgatni. :) Ez lehet, hogy vicccesen hangzik, de biztosan jó hatással van a babára. Viszont a születéstől kezdve érdemes nagyon sokat mondókázni, énekelni a gyermeknek, megszerettetni vele ezeket, hiszen később ez egy fontos csatorna lesz a világ megismeréséhez. Fél éves kor után - vagy amikor már látod, hogy figyel rád a baba - el lehet kezdeni a dalok, mondókák utánmozgással vagy babajelekkel való kísérését.

 

 

Kommentáld a tevékenységeket, beszélj hozzá sokat! - Amikor azt gondolod, még talán nem is érti pontosan, amit mondasz a babádnak, akkor is fontos, hogy sokat beszélj hozzá. Születéstől kezdte egyre több szót fognak megérteni, és szépen lassan észreveszed a visszajelzéseket is. Bármilyen tevékenységet csináltok, kommentáld, meséld el, mi is történik éppen. Pl. kimegyünk a konyhába, eszünk ebédet; megyünk a fürdőszobába, fürödni, előtte levesszük a trikót, a nadrágot, a zoknit, stb. Ezekből rengeteget tanulnak. A szavakat is, illetve az élet egyéb dolgait, összeüggéseit.

 

 

 

Visszajelzés! - Ha úgy látod, hogy valamit szeretne neked "mondani" , már pici kortól válaszolj neki, tudasd vele, hogy megértetted, vagy legalábbis "vetted" hogy próbált feléd kommunikálni. Ha nem érted,azt is mondhatod neki, de mindenképpen fontos, hogy azt érezze, jó és hasznos dolognak tartják az ő próbálkozást. Nagyon fontos a pozitív visszajelzés, így lesz sikerélménye.

 

Soha nem intsd csendre egy pici baba beszédének próbálkozásait!

 

 

 

Könyvnézegetés, esti mese - a könyveket már pár hónapos kortól lehet nézegetni. Vannak kifejezetten pici babáknak szóló képes könyvek, már ezekkel is lehet tanulni például az állatokat, tárgyakat, bármilyen témában. Később jöhetnek az egyre "bonyolultabb" könyvek, de igazából 3-4 éves korig még hosszabb mesét nem érdemes olvasni a gyerekeknek. Az 1-2 éves korosztály még abban talál sikerélményt, ha rámutathat, elmondhatja, vagy jelekkel elmutogathatja, amit lát a képen, tárgyakat, állatokat, tevékenységeket, tehát "kézzel fogható" egyértelmű dolgokat.

 

 

 

 


Tipp: Fontos az esti mese! És ha minden este ugyanazokat a dolgokat tesszük lefekvés előtt (pl. fürdés, pizsama, tej, könyv nézegetés) a kisgyermek könnyebben fog elaludni. A megszokás, a rendszer még szükséges ebben a korban. Szánjunk néhány percet az esti mesére. Nem mellesleg megszerettetjük velük a könyveket.


 

0 hozzászólás
2013. április 20. szombat

Mennyi babajel az ideális?

 

Szerintetek hány jelet kell megtanulni ahhoz, hogy tényleg hasznos legyen a baba jelbeszéd a babák és anyukák/család életében?

Biztos vagyok benne, hogy van olyan, aki azt gondolja, végtelen mennyiségű jelet kell tanítani a kicsinek, akkor lesz csak látszata. Ez nem teljesen így van. Igazából nem az a lényeg, hogy erőltessük, és minél több jelet megtanuljunk. A tanulás szót én legszívesebben el is felejteném, mert ennek játéknak kell lennie! Játék, szórakozás, és közös időtöltés az anyuka és a baba közt, ami egyben folyamatosan erősíti a kettőjük kapcsolatát.

 

Nem csak arra kell koncentrálni, hogy "megtanuljátok" a jeleket. Közben minden egyes pillanatot élvezzetek ki, hogy közös - ráadásul hasznos - elfoglaltságot találtatok a babátokkal. Figyeljétek a visszajelzéseiket, testbeszédet, gesztusokat, minden szituációban!

 

  • Ha csak 5-10 babajelet tanultok meg, vagy találtok ki, már lehet, hogy az is nagyban megkönnyíti a kommunikációt, főleg, ha a pici már korán elkezd beszélni.
  • De ha már például 2 éves babákról beszélünk, és még nem beszélnek, ők maguk fogják kérni, (csak észre kell venni!) hogy mutass nekik további jeleket. Mert annyira szeretné tudni, mutatni neked!
  • És vannak, akiknek pedig annyira sikerélményt és örömöt ad a babajelek használata, hogy még a beszéd mellett is újabb és újabb jeleket tanulnak meg.

 

Tehát egyáltalán nem kell erőltetni a dolgot, de ami nagyon fontos: KITARTÁS kell hozzá!


A Mesélő Jelek tanfolyamokon tippeket kaphattok az otthoni tanuláshoz, hogy az könnyebben menjen, ha kedvet kaptatok hozzá!

0 hozzászólás
2013. április 7. vasárnap

3 tévhit a baba jelbeszédről

 

 

Hazánkban nem túl rég kezdett elterjedni a baba jelbeszéd. Aki először találkozik vele, előfordulhat, hogy tévesen ítéli meg ezt a módszert. Persze, ha tájékozódik az ember, utána olvas, és megnézi a szülők, és szakemberek véleményét, biztosan könnyen megérti, miért is használják oly sokan ezt a módszert. Több országban az oktatási rendszer részét képezi, használják a gyógypedagógiában, szakemberek, pszichológusok roppant sok fejlesztő hatását bizonyították. Alapvető funkciója mégis, hogy a baba és a szülő közti kommunikációt megkönnyítse.

 

 

Ebben a bejegyzésben néhány tévhitet szeretnék eloszlatni, melyekkel munkám során eddig találkoztam.

 

 

1. Beszéd helyett tanítjuk a jeleket, csak mutogatunk


Sokan úgy képzelik el a baba jelbeszédet, mint a siketek jelelését. Az a legnagyobb különbség, hogy itt mindig kimondjuk az adott jelhez kapcsolódó szót is, így elősegítjük a szótanulást. Nem beszéd helyett, hanem a beszéd mellett, annak kiegészítéseként tanítjuk a babajeleket. Amíg pedig a kisgyermek nem képes a beszédre (de már nagyon szeretne kommunikálni, kifejezni akaratát, gondolatait) a jelek segítségével meg tudja ezt tenni.

 

 

2. A babajelek tanulása késlelteti a beszédfejlődést


Talán ezt tartom a legfontosabbnak megválaszolni, hiszen sok anyukában, szülőben felmerül ez a kérdés. Épp ellenkezőleg, nem késlelteti, hanem nagyban elősegíti, és támogatja a beszéd, a kommunikáió fejlődését. Azoknál a gyermekeknél, akik babajeleket használnak, megfigyelhető, hogy hamarabb kezdenek el beszélni, illetve ha elindul a beszéd, sokkal hamarabb tanulják a szavakat, sokkal hamarabb beszélnek mondatokban. Sokan már jelekkel megtanulnak 2-3 szavas mondatokat alkotni. A sikerélmény által pedig sokkal szívesebben kezdeményeznek kommunikációt.

 

 

3. Nehéz a jelek elsajátítása


A babajelek tanulása bárki által könnyedén elsajátítható. Lehetőség van arra, hogy a -mondjuk így - 'hivatalos' babajeleket tanuljuk meg, akár az internet segítségével, akár egy tanfolyamon. Nagyon sok jel szimbolikus, és sokszor magát a tevékenységet utánozva  vagy egy adott tárgyra vonatkozó jellemző tulajdonsággal mutatjuk a jelet. (pl. a cica jele, mintha a cica bajszát mutatnánk)

 

Akinek van kisbabája, biztosan megfigyelte, hogy ők öszönösen maguktől is kitalálnak bionyos jelzéseket egy-egy dologra. Ha egy dolgora, fogalomra pedig nem tudjuk a 'hivatalos' jelet, nyugodtan kitalálhatunk magunktól is egyet, ami az adott dologra jellemző. A lényeg az, ezután következetesen mindig ugyanazt a jelet használjuk.

0 hozzászólás
2013. március 23. szombat

Tanfolyam újra! - beszámoló, képek

 

 

Újra elindulnak itt Győrben a baba mama jelbeszéd tanfolyamok. Ma volt az első foglalkozás a Kölyökvárban. Nagyon vártam már, hogy újra tarthassak tanfolyamot, mert olyan dolgot adhatok át az anyukáknak, apukáknak, babáknak, kisgyermekeknek, amiről meggyőződésem, hogy fantasztikus és hasznos dolog. Semmivel sem helyettesíthető a jelelés abban az időszakban, amikor a gyermek még nem beszél, de nagyon szeretnénk őt megérteni. Neki pedig minden vágya, hogy megértsük őt.

 

Az egyik kisfiú a tanfolyamon, Márk már hónapok óta jár hozzánk a Kölyökvárba, többek közt zenebölcsibe is. A zenebölcsibe is csempésztünk néhány babajelet, a mondókákhoz, zenékhez. Márk lassan 2 éves lesz, de még nem beszél, csak 1-2 szót. Viszont már elkezdődött nála az a bizonyos dackorszak. Ilyenkor több lesz a sírás, és a hiszti, nagyon szeetné kifejezésre juttatni saját akaratát.

 

Anyukája örömmel újságolta ma, hogy Márk már több jelet is használ otthon (már korábban elkezdték a jelek tanulását), illetve szituációkat is megosztott velem, amikor a kisfiú olyan frusztrációs helyzetekben kezdi használni a jeleket, amikor (pl. sírás közben) máshogy nem tudja kifejezni, mit szeretne. És meglátása szerint egy-egy ilyen helyzetből sokkal könnyebben "kikeverednek" a jelek segítségével. Hamarabb megnyugszik. Mindig örömmel hallom vissza ezeket a pozitív tapasztalatokat.

 

Most pedig jöjjön néhány kép a mai óráról:

 

A gyerekek az utánzás képességével sajátítják el a jeleket.

 

 

 

Mutatjuk a jelet, kimondjuk a szót, és még magát a tárgyat, fogalmat is látjuk. Nagyon kell figyelnie a babának! Ezáltal nagyon fejlesztő is.

 

 

Sok sok játékot, kiegészítőt használunk, így még érdekesebbé téve az órát, és felébresztve a gyerekek érzékeit! (pl. buborék)

0 hozzászólás
2013. március 17. vasárnap

Reggeli sietség - jól jönne valami segítség!!!

 

 

Képzeld ek a következő szituációt:

 

Reggel fél 8. 10 perc múlva indulni kellene a nagyobbikkal az iskolában, de előtte még gyorsan adni szeretnél reggelit a picinek, különben tudod, hogy végig sírja az utat az iskoláig, és vissza is.

 

Szóval ő az etetőszékben, reggelizni kellene hamar. Odateszed elé a reggelire szánt joghurtot. Félrelöki, nem kéri, sír. Törsz egy darabot a kifliből, odaadod neki, azzal biztosan ellessz egy darabig, hiszen szereti. Kifli a földön ladol, sírás, hisztizés. Tudod, hogy éhes. Próbálsz villámgyorsan kitalálni valamit, amit biztos, hogy megeszik, nincs sok idő. Tápszer. Igen, az mindig beválik. Legalább lesz valami a hasában, míg újra próbálkozhatsz. Tápszert keversz, odaadod neki. A földre dobja, nem kell. Már úgy ordít, hiába próbálod tőle megkérdezni, mit szeretne, esélyed sincs rá, hogy egyáltalán rámutasson valamire, ha kiraknád elé a hűtöszekrény tartalmát, akkor sem...

 

 

Mi tévő legyek???


Nincs más választás, nincs idő tovább találgatni. Nem tudod, mi lehet a baj. Öltözés, indulás, be az autóba, sírás végig az úton, és vissza is... Mi lehet? Fáj valamije, vagy csak rosszul ébredt? Mást szeretett volna? Nem tudod. Most már nem is derül ki, s egész napra rányomja a bélyegét. Nem volt elég időd, energiád, figyelemed, hogy higgadtan kitaláld, és megoldd... Vagy kiderül, hogy fájt valami, vagy esetleg ő éppen egy másik ételt szeretett volna reggelire enni, s nem tudta neked elmondani, hisz beszélni még nem tud. Maradt a sírás, és idegeskedés.

 

 

 

 

Egy másik lehetséges variáció

 

Most képzeld el ugyanezt a szituációt, reggel, sietni kell, gyors reggelire van csak idő. A pici az etetőszékben. Próbálod a joghurtot, rázza a fejét, hogy nem kéri. Vagy mutatja neked a kezecskéjével. Mutatja a paradicsom és az uborka jelét neked. Te előveszed a hűtőszekrényből a zöldségeket, felkockázol neki egy kicsit, ő szépen megeszegeti, míg te a nagyobbikkal tudsz foglalkozni, felöltöztetni, adni neki is reggelit. Sietni kell, de nyugodt vagy, nem kell az miatt idegeskedni, hogy szegény picikém már megint miért sír, és nem tudok rá elegendő figyelemet szánni, mert annyi más dolog van.

 

A kisfiú a tej jelét mutatja

 

Ez egy példa arra, miért is lehet jó az, ha megtanítasz néhány babajelet a gyermekednek, mielőtt még megtanulna veled szavakkal kommunikálni. A gyermekek már 6 hónapos koruktól önálló akarattal rendelkeznek, és szeretnék is ha elmondhatnék, mit szeretnének.

 

Segítsünk nekik (és magunknak) hogy nyugodtabban kiegyensúlyozottabban teljenek a napok.

0 hozzászólás
2013. február 17. vasárnap

Miért használjak jeleket, ha én magamtól is megértem a kisbabámat?

 

A baba jelbeszédről - mint minden alternatív vagy újnak számító módszerről - megoszlanak a vélemények. Aki használ, használt jeleket, és megtapasztalta, milyen jó dolog is jelelni a kicsivel, csak ajánlani tudja ezt minden kisbabás családnak. Aki nem ismeri, nem próbálta, csak olvasott, hallott róla, kételkedik, nem hisz benne, esetleg még rossz dolgonak is tartja, ami biztos, hogy hátráltatja a gyermek felődését.

 

Mi, akik a baba jelbeszédet tanítjuk oktatjuk, terjesztjük, nem szeretnénk senkire erőltetni semmit. Nem szeretnénk meggyőzni arról, hogy a baba jelbeszéd jó. A jelelés hasznosságát, és előnyeit több mint 30 évre visszamenőleg rengeteg kutatás, megfigyelés és tapasztalat bizonyítja, csak Magyarországon még viszonylag új ez a módszer. De már itt is sok a tapasztalat, és megfigyelés.

 

 

A jelelés egy szoros kapocs az anya és a kisgyermek között.

 

 

Ha az édesanya és a kisbabája közt egy harmonikus, kiegyensúlyozott viszony van, ha sok, minőségi időt tudnak együtt tölteni, és az anyukának jó érzéke van ahhoz, hogy megértse, mit szeretne a babája, az egy csodálatos, és irigylésre méltó dolog. De minden kisgyerek más, minden szülő más. Nem lehet elvárni minden szülő-gyerek kapcsolattól a tökéletességet. Mindenhol vannak problémák. És egy édesanya feladata pedig az, hogy megtalálja azokat a tevékenységeket, módszereket, azokat a dolgokat a világban, aminek átadásával segít a gyermekének, hogy több lehessen. A baba jelbeszéd egy lehetőség.

 

A kisbabák ösztönösen elkezdenek használni jeleket, jelzéseket, gesztusokat arra, hogy megértsük őket (pl. a vegyél fel, az integetés, a kis kezükkel mindenféle dolgot kitalálnak, és leutánoznak a felnőttektől). Sok ilyen jelzés egyértelmű. És ugye, hogy az anyuka számára is örömet okoz, ha megérti, a - szavakkal még nem kommunikáló - kisbaba mondandóját?

 

A baba jelbeszéddel megadjuk a lehetőséget arra, hogy a babánknak még több alkalma legyen arra, hogy megértsük őt. Ha megtanítjuk nekik a körülöttük lévő világ tárgyainak, fogalmainak jelét, már a beszéd előtt sokkal nagyobb teret adunk neki a kommunikációra. Az pedig, ha megértjük őt, sikerélményt jelent számára, minden egyes alkalommal, amitől ő nagyobb kedvvel kommunikál majd. És itt folytathatnánk az előnyök felsorolását, de ez a bejegyzés nem erről szól. Az baba jelbeszéd előnyeit elolvashatod egy másik bejegyzésben itt.

0 hozzászólás
2012. március 24. szombat

10 mondat a babajelekről

 

Bár 10 mondatban nem könnyű összefoglalni a baba jelbeszéd lényegét, megpróbáltam a legfontosabb dolgokat kiemelni. Természetesen még rengeteg dolgot lehetne róla mesélni, ez csupán egy rövidke áttekintés akar lenni. Remélem, hogy ennek hatására még többen szeretnék megismerni ezt a fantasztikus módszert.

 

1. TERMÉSZETES

 

Minden gyermek – még a folyékony beszéd kialakulása előtt – használ saját, vagy tanult jeleket, gesztusokat. Pl. elköszönéskor integetés; tapsolás, ha örülünk valaminek; mutatóujjunkkal mutatjuk az órát, tikk-takk; tehát a babajelek természetes részei a kisbabák életének.

 

2. TALÁLGATÁS HELYETT

 

Minden szülő tapasztalja, hogy a meg nem értettségből adódóan sokszor sírás, hisztizés kerekedik. A jelek használatával a „találgatás” helyett kisbabánk meg tudja mutatni, mit szeretne, így kevesebb sírás és hiszti várható.

 

 

3. BÁRMIKOR TANULHATÓ

 

Játék, étkezés, öltözés, séta, könyvnézegetés, és még sorolhatnám… Bármilyen tevékenység közben tanulhatóak a jelek. Minél többször látja a baba, - különböző helyzetekben – ugyanazt a jelet, annál könnyebben megérti, megtanulja.

 

 

4. KÖNNYEBB KOMMUNIKÁCIÓ

 

Szakértők szerint a baba és a kisgyermek életében viselkedési és fejlődési problémákat okozhat, ha nehezen kommunikálnak és nem tudják magukat megértetni a felnőttekkel. A jelek használata segíti a könnyebb kommunikációt.

 

 

5. SIKERÉLMÉNY, MOTIVÁCIÓ

 

A jelek használata és a megértettség által a gyermeknek rengeteg sikerélménye lesz a kommunkációban. Ez jó hatással van a későbbiekben az egészséges személyiség fejlődésére, az önbizalom, nyitottság kialakulására. A gyermek motivált lesz a kommunikációra, így szívesebben kezd majd beszélni is.

 

 

6. ROHAMLÉPTEKBEN TANULNAK

 

A kisbabák – ha rájöttek, hogy a jelekkel mennyi mindent „el tudnak mondani” - rohamléptekben képesek tanulni a jeleket. Ebben a korban nyitottak mindenre, és hihetetlen gyorsasággal tanulnak meg bármit!

 

 

7. JEL - KIMONDOTT SZÓ

 

A jelek tanulásánál mindig kimondjuk az adott jelhez kapcsolódó szót is! Tehát a gyermek eleve sokkal többször hall egy-egy szót, ami jó hatással van a beszédfejlődésre.

 

 

8. KORÁBBAN FEJLŐDIK

 

A tévhittel ellentétben a jelelés nem késlelteti a beszéd kialakulását. Sőt, kifejezetten jó hatással van a kommunikáció fejlődésére. Már a beszéd elindulása előtt képes a baba akár mondatokban gondolkodni, és azt jelekkel kifejezni.

 

 

9. AKÁR SAJÁT JELEK

 

A lényeg nem a pontos jelrendszer elsajátítása! Kitalálhatunk saját jeleket is, sőt néha a babák saját maguk találnak ki jelet egy-egy tárgyra vagy fogalomra. A lényeg az együtt töltött tartalmas idő, közös játék, ezáltal még jobb és harmonikusabb kapcsolat.

 

 

10. TÜRELEM, KITARTÁS

 

Nagyon fontos a türelem. Ne várjunk néhány nap alatt „csodát”. Kortól is függ, de néha hónapok is eltelhetnek, mire babánk visszajelel. Lehet, hogy már megérti a jeleket, de még nem akarja, vagy nem tudja használni őket. Idővel minden baba meg tudja tanulni a jeleket! Kitartás kell hozzá!

0 hozzászólás
2012. február 16. csütörtök

A baba, aki 3 nyelven tanul - tapasztalatok a többnyelvűségről

 

 

Megkérdeztem Nórit, a hugomat, aki 3 nyelven is tanítja gyermekét, mondja el véleményét és tapasztalatait erről. Shane most 15 hónapos. Amerikában él, és apukája angolul beszél hozzá, anyukája nagyrészt magyarul. Ezen kívül megtanulták és intenzíven használják a baba jelbeszéd jeleit a mindennapokban.


Lássuk a tapasztalatokat:

 

"Mint 3 nyelven tanuló kisgyermek édesanyja, azt tudom mondani, hogy mindenképp csak ajánlani tudom mindenkinek, hogy tanítsa gyermekét plusz egy vagy több nyelvre még kiskorában.  Nagyon fogékonyak még ebben a korban, hamar tanulnak, és szeretik, élvezik a tanulást. Úgy hallottam, hogy az intelligenciát is fejleszti a több nyelv tanulása, és a további években is láthatjuk a hasznát. Nálunk persze ez modhatni "kényszer" , de egyátalán nem bánom. :)

 

Shane az állatkertben - a GORILLA jelét mutatja

Shane az állatkertben. A "gorilla" jelét mutatja.

 

 

Shane-nel körülbebül fele-fele arányban beszélünk angolul és magyarul (na jó, az angol talán több) és mindehhez igyekszem mindig jelekkel is kísérni amit mondok. Én magyarul beszélek hozzá egész nap, majd hétvégéken és este, amikor Apa hazajön, valamint a játszótéren, boltban, stb. angolul beszélünk.

 

 

Eddig azt vettem észre, hogy az angol és a magyar beszédet is ugyanúgy megérti. Talán mintha angol szókezdeményeket vélnék felfedezni nála, bár nem nagyon lehet érteni, eléggé összevissza gagyog még. :) A jeleket megérti és mutatja is nekem, hogy mit szeretne éppen. Ez nála nagyon hasznos, mivel nagyon önálló, erőteljes személyiség, mindenről van saját véleménye, nagyon sok minden érdekli, és ezáltal, hogy ismeri a jeleket, úgy gondolom, rengeteg sírást és hisztit tudunk megelőzni. Mivel sokszor mindent azonnal és rögtön szeretne, amikor kitalálja. Ha úgy kellene kitalálgatnom, mit akar mondani, valószínűleg sokszor rég hisztizés lenne a vége. Én személy szerint nagyon örülök, hogy megismertük, és megtanultuk a babajeleket.

 

 

Összességében egyelőre inkább jelekkel kommunikál, a szavakat pedig kezdi utánozni, próbálgatni. Mostani szavak, amiket értek tőle (talán):

 

"baa" (bye - szia) , "ma" (mom - anya), "dada" (daddy - apa), "there" (itt/ott - mikor könyvben mutogat dolgokat), "tya" (yea=yes - igen) "ba" (ball - labda)

 

 

Eddigi tanulmányozásaim alapján nem lennék meglepve, ha az érthető beszéd nála  kicsit később alakulna ki, mivel sok helyen azt olvasni, a kétnyelvű gyerekeknél ez jellemző. Ezért is örülök nagyon, hogy ismerjük a babajeleket. Nem tudom, mi lenne, ha még - lehet hogy még 1 évig is - hosszú távon úgy kellene kitalálnom, mit szeretne tudtomra adni. Viszont így nem bánom, ha kicsit késik is a beszédfejlődése, mivel nagyon hasznos lesz egész életére nézve is, hogy 3 nyelvet ismerni fog!"

 

Sziasztok! Shane vagyok! :)

 

 

WWW.MESELOJELEK.HU

0 hozzászólás