Mesélő Jelek - (nem csak) baba jelbeszéd

A babák kommunikációja, beszédfejődése, érdekességek, hírek, tapasztalatok a baba jelbeszédről, és más babás témákról.

2013. augusztus 4. vasárnap

A gesztusnyelv és a beszélt nyelv kapcsolata

Egész eddig úgy gondolták a tudósok, hogy a hangképzés fejlődésében rejlik a nyelv kialakulása. Most úgy tűnik, a kézmozdulatok egy korábbi láncszemet képeznek.

 

 

A nyelv az egyik legegyénibb emberi sajátosság, de a főemlősökkel az elmúlt évtizedekben végzett kísérletek rámutattak, hogy a kommunikálás képessége már náluk is jelen van. A Max Planck Intézet kutatói szerint a nyelv kialakulásában nem az eddig gondolt hangképzés játszhatta a legfontosabb szerepet, hanem az, hogy hogyan kommunikáljuk az információt. A testbeszéd és mutogatás pedig mai napig fontos része kommunikálásunknak, és egyre több eredmény jelzi, hogy az összetett beszélt nyelv az őseink egyszerű kézmozdulataiból és gesztusaiból fejlődhetett ki.

 

A tanulmányozott főemlősök kicsinyei húsz hónapos korukra bonyolult mutogatásokat sajátítanak el. Ezek a másik böködésétől a fejrázásig és a kar kinyújtásáig terjednek. Ráadásul e gesztusoknak csak akkor van értelmük, ha más fajtársaik is látják és tudomásul veszik őket. Tehát a nagyon fiatal főemlősök is már tudnak értelmes gondolatokat megosztani egymással. Ebből a szempontból a főemlősök elkülönülnek az egyszerűbb majmoktól, melyek csak felnőtt korban sajátítanak el hasonló gesztusnyelvet.

 

 

 

A főemlősök és az ember között azonban akad pár jelentős különbség már kézmozdulatok használatában is. Az emberi csecsemők kultúrától függetlenül látszólag ugyanazokat a mozdulatokat tanulják meg. A 14 hónapos kisbabáknál például a világ minden részén általános a mutatóujj használata.

 

 

A főemlősök ezzel szemben még fajukon vagy különböző csoportjaikon belül sem ugyanazzal a jelentéssel használják a kézmozdulataikat. Csak az köti őket össze, hogy már igen fiatal koruktól sokat gesztikulálnak, de szinte véletlenszerű jelentéssel. Az ember őse már a gesztikulálások jelentésének pontosításánál elkülönülhetett a főemlősöktől.

 

forrás: nyest.hu

0 hozzászólás
2013. augusztus 3. szombat

Miért gesztikulálunk? Mi köze ennek a halakhoz?

A cikket a nyest.hu oldalon találtam. Érdekes és tudományos magyarázat arra, miért gesztikulálunk.

 

 

Evolúcióbiológusok felfedezték, hogy a verbális és a nem verbális kommunikációért ugyanazok a neuronhálózatok felelősek. Így magyarázható, hogy beszéd közben miért gesztikulálunk.

 

Ki gondolná, hogy a halaknak köszönhetjük azt, hogy mondandónkat képesek vagyunk gesztusokkal, mozdulatokkal kísérve megerősíteni? – A halak sem beszélni, sem gesztikulálni nem tudnak, mégis így van! – számol be egy kutatásról a Science Daily. Tudósok azt találták, hogy a beszédképesség és a kézmozdulatok evolúciója az agynak ugyanahhoz a területéhez kötődik. Ez pedig azt is megmagyarázza, hogy miért kísérjük mozdulatokkal beszédünket.

 

Andrew Bass, a Cornell Egyetem professzora a kutatással kapcsolatosan elmondta: „visszakövettük a beszéd és a kézmozdulatok viselkedésbeli párosításának evolúcióját a halak agyfejlődéséig. A mellső végtagok (oldalsó és melluszonyok) elsősorban a helyváltoztatásra szolgáltak. Ugyanakkor a mellső végtagoknak szerepük lett a társas kommunikációban is: hangokat is ki lehet adni a segítségükkel, és a mozgatásukkal jelezni lehet.”

 

A halak korai fejlődésének vizsgálata megmutatta, hogy azoknak a neuronhálózatoknak az ősei, amelyek a hangadásért és mellső végtagok kommunikációs célú mozgatásáért felelősek, már a halak agytörzsében is megvannak. Ez a tény segít megérteni a neurológiai alapjait annak, hogy a mellső végtagokkal való jelzés és a hangadás összekapcsolódik egymással – nemcsak az embernél, hanem más gerinces fajoknál is. Ez a fejlődés pedig – Bass szerint – a nyelv evolúciójának része. Tehát a nyelv evolúciója már a halaknál elkezdődött!

0 hozzászólás
2013. július 20. szombat

Miért sírnak a babák?

 

A gyermek egészséges beszédfejlődéséhez a születéstől kezdve fontos, hogy visszajelzést, megerősítést kapjon a kommunikációjában. Amikor a baba megszületik, még csak sírással tudja jelezni azt, hogy valamire szüksége van. Aki jól megfigyeli kisbabája sírását, idővel felfedezheti a különbségeket sírás és sírás között.

 

Milyen okai lehetnek?

 

-gyengébb sírdogálás, ha kezd éhes lenni, ilyenkor kezét a szájhoz emelheti


-általában erős, éles sírás, ha fáj valamije


-tele van a pelus, kényelmetlenül érzi magát


-egyedül érzi magát, ilyenkor kis szünetekkel újra kezdődik a sírás


-stresszhatás éri - pl. szokatlan, éles zajok, fények


-nyűgös, gyengébb sírás, szemdörzsöléssel, ha álmos


-idegesen, hangosan sír, ha valamilyen fizikai szükséglete van, pl. fázik, melege van


-túlzsúfolt, idegen helyen sírás is előfordul, ilyenkor a biztonságérzetét növelhetjük azzal, ha felvesszük,megnyugtatjuk.

 

 

A sírás csökkenti a stressz, feszültségoldó hatású a babáknál is, de a pár hónapos babákat nem szabad hagyni sokáig sírni! Meg kell próbálni megtalálni, s megszüntetni a sírás okát. Az első néhány hónapban a neki még nincs más lehetősége arra, hogy jelezze, ha szüksége van valamire. Ha sokszor hagyják sírni a babát ebben a korban, akkor azt tanulhatja meg, hogy felesleges sírni, ez pedig a későbbi kommunikációban problémákat okozhat. Minden korban nagyon fontos a visszajelzés!!!

 


Ráadásul a sok és erős sírástól a hangszálak is károsodhatnak, ami a beszéd kialakulás folyamatában problémát okozhat.


 

 


Ahogy növekszik a baba, természetes módon megpróbálja más eszközökkel is kifejezni, megértetni magát. A sírás mellett egyre nagyobb tehet kap a testbeszéde, a gesztusok, a mimika. Ha sokat figyeljük a kisbaba ezen jelzéseit, ugyanúgy megfigyelhetjük, hogy milyen dologra hogyan reagál.



Ha testi kontaktusra van szüksége, lehet hogy először megpróbálkozik azzal, hogy karjait feléd nyújtogatja, jelezve, vedd fel őt. Ha ez nem vezet eredményre, utána következhet a sírás. Ha ezekre a jelzésekre (amikor még nem sír a baba) megfelelően sikerül reagálni, azzal csökkenthet a sírás, így a baba kiegyensúlyozottabb, boldogabb lesz.

 

Figyeljük meg ezeket a jeleket, jelzéseke, és az 5-6 hónaptól nyugodtan taníthatunk a babának saját kitalált vagy egyezményes jelzéseket, azaz babajeleket egy-egy dologra, helyzetre. Így amikor szeretne valamit, vagy lát valamit, ami neki tetszik, az egyezményes jellel jelezhet nekünk. Ezzel pedig sok sírástól, hisztitől megkímélhetjük őt, s magunkat. Ha megértjük őt, a baba és az anya kapcsolata sokkal harmonikusabb lesz.

 

 

Ha szeretnél babajeleket tanulni, illetve tanácsokat kapni arról, hogyan fejleszd ezt a képességet, hogyan felismerd fel a babád szükségleteit, látogass el egy bemutató foglalkozásra a nyáron, vagy jelentkezz tanfolyamra.

A következő linken megnézheted a nyári programot: FOGLALKOZÁSOK

0 hozzászólás
2013. május 18. szombat

Beszélj hozzá és hallgasd is meg! - ez segíti a beszédfejlődést

 

 

A gyermek beszédfejlődése az egyik legfontosabb dolog a pici életében, melyre a legtöbb szülő fokozott figyelmet fordít. Mindenki szeretné, ha gyeremeke időben elkezdjen kommunikálni, beszélni, és mindezt helyesen is tegye.

 

 

Persze - ezt mindig hangsúlyozni kell, hogy minden gyermek beszédfejődési üteme más és más - mindenki tehet azért, hogy ezt a folyamatot segítse, támogassa. Nyilvánvaló, hogy ha egy baba szülei, környezete helyesen, választékosan és sokat beszél, az pozitív hatással van gyermekre.

 

Nem biztos, hogy mindenki tisztában van viszont azzal, hogy a gyermekhez nem elég beszélni, meg is kell hallgatni őt! Ez legalább ugyanannyira fontos, mint a beszéd. Ha a gyermeket meghallgatjuk - még ha csak gagyogásról vagy szókezdeményekről is van szó - ezzel ő gyakorolja a beszédet, a hangokat, a szavakat. Azt pedig tudjuk, hogy mindent sok sok gyakorlással a legkönnyebb megtanulni.

 

 

Olvastam egy kutatásról, mely szerint hatszoros hatása van a gyermekkel való beszélgetésnek, mintha csak egyirányú a nyelvi kommunikáció. Ha a felnőtt beszél, az segíti a gyermek nyelvi fejlődését, de sokkal fontosabb az interakció.  Frederick Zimmermann professzor szerint a gyermek minél többet beszél, annál jobban megerősíti a tudását.

 

 

"– Ha a felnőtt és a gyerek beszélget – mondja Maxine Orringer pittsburgh-i beszédkutató –, akkor a kommunikációt gyakorolja. Amikor hibát vét, mintegy tájékoztatja a felnőttet, hol tart a fejlődésben, és ha a szülő akár önkéntelenül is kijavítja, a gyerek nyelvi készsége is fejlődik."



A TV nézés nem helyettesíti a gyermekhez való beszédet, nincs számottevő hatása, ha a beszélgetés helyett történik.

 

 

Tanácsok:

 

 

  • Beszéljünk a gyermekhez, amikor csak tudunk.

 

  • Beszéljünk helyesen, artikulálva, választékosan.

 

  • TV nézéssel nem helyettesíthetjük a beszélgetést.

 

  • Mindig hallgassuk meg, ha gyermekünk mondani szeretne valamit - már csecsemő kortól kezdve - ha még nem tud beszélni, akkor is.

 

  • Dícsérjünk sokat! Örüljünk neki, ha kommunikál, ez sikerélményt ad.

 

  • Javítsuk ki a hibát, helyesen ismételve, amit mond.

 

 

Ha tetszett, szólj hozzá, vagy tovább is küldheted az oldal címét más anyukáknak, ismerősöknek!

 

(felhasznált forrás: informed.hu)

0 hozzászólás
2013. május 11. szombat

Ha a család nem támogatja a babajelek tanulását

Amíg az ember nem ismerekedik meg közelebbről a baba jelbeszéddel, előfordul, hogy kételyei vannak ezzel kapcsolatban. Néhányan azt gondolják, ha a gyermeknek babajeleket tanítunk, később fog elkezdeni beszélni, vagy ha a jeleket megérted, majd lusta lesz a beszédre. vagy hogy csak mutogatni tanítjuk a gyermeket. Persze, te már tudod, hogy ez nem így van, és hogy a babajelek használata épphogy elindítja, segíti a kommunikációt, és támogatja a beszéd elindulását, és nem csak mutogatunk, hanem beszélünk is mellé. De hogyan értesd ezt meg azzal, aki ezeket még nem tudja? Ha babajelelsz a babáddal, de a nagymama, az apuka, vagy valamlyik rokon rossz szemmel nézi ezt?

 

 

1. Mutass nekik egy videót jeleket használó babákról. A YouTube videómegosztón - akár a Mesélő Jelek oldalán is - találsz számos videót jelelő kisgyerekekről.

Mesélő Jelek YouTube csatorna

 

 

 

 

 

2. Próbáld meg közérthető nyelven elmondani, miért is jó ez.


- Mondhatod példának azokat a jeleket, amiket egyébként is tanítunk a babáknak, még ha nem is hívjuk babajelnek (lsd. 4. pont).

 

- Magyarázd el, hogy nem csak mutogatunk, hanem mindig beszéddel kísérjük a jeleket, így még több beszédet hall.

 

- Mondhatsz példát a bölcsiben, oviban is használt utánmozgásra, kézzel egész testtel...  (Jár az óra tikk-takk... ) mennyire élvezik és imádják a gyerekek.

 

- Elmesélheted, hogy ha sír a gyermeked, és nem tudod, miért, az frusztrációt okoz mindenkiben, a jelekkel pedig nagyobb eséllyel megoldódik egy ilyen helyzet.

 

- Mondd el, hogy ezáltal sikerélménye lesz, és sokkal nyitottabb lesz, szívesebben kommunikál, így a beszédhez is nagyobb kedve lesz.

 

- S még bármit, amit te gondolsz, vagy tapasztaltál.

 

 

 

3. Ha gyermeked már használ jeleket, mutasd meg, mennyire örömmel használja azokat, és magyarázd el, hogy a sikerélmény csakis jó hatással van a kommunikációjára, és a ti kapcsolatotokra.

 

 

4. Mondj példákat arra, hogy az emberek egyébként is tanítanak ilyeneket a babáknak. Csak nem mondják rá, hogy babajel. Pl. pápá - integetés, óra - tikktakk - felemeljük a mutatóujjunkat, és jobbra balra mozgatjuk, halacska - tátogunk, nincs elfogyott - széttárjuk a karunkat, esetleg még mozgatjuk is, felnyújtott kezek - "vegyél fel", és még biztosan jut eszedbe ennél több is, illetve mindenkinél vannak saját, egyéni jelzések. Tehát ez épp ugyanaz, csak még többet tanítunk, ezáltal a gyermek még több dolgot "el tud mondani" mielőtt megtanul beszélni.

 

"Küldj puszit a mamának!" :)

 

5. Vidd el egy bemutatóra, tanfolyami foglalkozásra, vagy összejövetelre, ahol megismerkedhet a baba jelbeszéddel személyesen is, tájékozódhat a módszerről, felteheti kérdéseit egy oktatónak.

 

6. Mutasd meg neki ezt a cikket: Tévhitek a baba jelbeszédről , Vélemények szülőktől

(Hamarosan videók is lesznek, amelyen szülők is elmondják a véleményüket.)

 

 

Ha ezeket a dolgokat türelmesen elmagyarázod, megmutatod annak, aki ellenzi a babajeleket, illetve ha meglátja a kisgyermek csillogó szemeit, tekintetét, örömét jelelés közben, biztos vagyok benne, hogy megérti. Türelem, kitartás, ami a babának és neked jó, arról ne hagyd magad lebeszélni!

 

 

Ha tetszett az írásom, szólj hozzá, vagy küldd tovább az oldal címét ismerőseidnek!

0 hozzászólás
2013. május 6. hétfő

Miért nem beszél a gyermekem?

 

Minden szülő aggódik kicsit a gyermek fejlődésével kapcsolatban, minden úgy halad-e, ahogyan kell. Ez teljesen normális, hiszen ha mégis valami elmaradást tapasztalunk, érdemes fejleszteni egy-egy területet. Ebben a bejegyzésben némi segítséget szeretnék adni a baba/kisgyermek beszédfejlődésének szakaszairól, illetve az általános fejlesztési lehetőségekről.

 

 

A kisbaba beszédfejlődésének szakaszai:

 

0-3 hónapos korig: sírási hangokat hallat, gőgicsél.

 

3-6 hónapos kora között: megjelennek azok a biológiailag vezérelt, reflexszerű hangmegnyilvánulások, amelyekben örömelv érvényesül. A babának tetszik a saját hangja, ezért ismételgeti azokat. Ezek tehát komfortérzést jelentő hangok.

 

6-12 hónapos kor között: már nem véletlenszerű hangokat ad, hanem strukturált, szótagszerű hangkapcsolatokat, összerendezett mozgásokkal. Ezekben a szótagkapcsolatokban – kezdetben- erős kontraszt érvényesül (zárt mássalhangzó, pl. „b” és nyitott magánhangzó, pl. „a” váltakozik: „bababababa”). Végül ezek a szótagkapcsolatok egyre inkább hasonlóvá válnak a környezet hangmegnyilvánulásaihoz, mert kiesnek belőle azok a hangok, amelyek a környezet hangjai között nem szerepelnek.

8 hónapos csecsemő: gagyogásában már erősen felismerhető az anyanyelv.

 

1-1, 5 éves kor: a hosszú szótagsorok lerövidülnek; a baba többnyire 1-2 szótagú produkciókat hoz létre. Ekkor még a gyermek utánzással tanulja a nyelvet.

 

1, 5-2 éves kor: megjelenik egyfajta rendezőelv a gyermeki beszédben. Már megpróbál szerkezeteket kifejezni, de még nem toldalékolja a szavakat, inkább távirati stílusban beszél, de már dallama van a beszédnek.

 

2-2, 5 éves kor: meg tudja jelölni a nyelvtani viszonyokat a beszédben, beszédfejlődése a grammatikus korszakba lép.

 

2, 5-3 éves kor: megjelennek az összetett mondatok.

 

Az egészséges fejlődésmenetet mutató 3 éves gyermek már rendelkezik az anyanyelvének alapnyelvtanával, az utánzási fázist felváltja nála a nyelvi szabályok elsajátításának szakasza.

 

 

 

A beszéd késésének okai lehetnek:


  • Az öröklésnek nagy a jelentősége, a gyermek családjában, főleg apai ágon sok esetben találni olyan személyeket, akiknél a beszédfejlődés késett.

 

  • Lehet oka még olyan szülési sérülés, mely az agynak a beszédmozgásokat és a beszédmegértést irányító területeit érintette.

 

  • Viszonylag gyakori a beszédproblémával küzdők között a koraszülöttek.

 

  • Oka lehet még alkati is, sok esetben találkozhatunk rendellenes fekvésben született gyermekekkel.

 

  • Súlyos testi gyengeség gyakran együtt jár a beszédkéséssel.

 

  • Általános motoros ügyetlenség is okozhat problémákat, mivel a beszéd rendkívül finoman összerendezett mozgásokat igényel.

 

  • Kisgyermekkori agysérülések és egyes gyermekkori betegségek is vezethetnek a beszédfejlődés késéséhez.

 

  • Az agyi érés késése

 

  • A beszédkésés oka lehet még a beszédnevelés elhanyagolása is, mivel a beszéd megjelenésének időpontja jobban függ a környezeti hatásoktól, mint a gyermek intelligenciájától. Ha a környezet nem, vagy alig nyújt példát az utánzásra, akkor nem fejlődik a gyermek beszéde.

 

 

 


A környezet ösztönző ingerei fontosak a beszédelsajátítás zavartalanságában. Csak a felnőttel való állandó, szeretetteljes kapcsolat segítheti elő az ép beszédfejlődést. Ugyanakkor a beszédet nem szabad erőltetni, siettetni, mert ezzel a gyermek beszédkedvét törjük le. Az állandó javítgatással – a beszédfejlődés korai szakaszán – elbátortalaníthatjuk a gyermeket. Sok verset és mesét olvassunk, mely a gyermek szókincsét is bővíti és a nyelvtani szerkezetek gyakorlását is segíti. Nélkülözhetetlen a jó beszédpélda, fontos, hogy a környezet érthetően, tisztán beszéljen és lehetőleg ne használjon dajkanyelvi kifejezéseket.


 

 

 

 

Általános fejlesztő ötletek:

 

  • állathangok utánzása, tanulása
  • mesekönyvek nézegetése, olvasása
  • állatos formaillesztő, kirakó
  • nagymozgás fejlesztése - mondókákkal is
  • finommozgások fejlesztése - mondókákkal is (baba jeleszéddel)
  • zenehallgatás, éneklés
  • mondókák tanulása
  • környezet tárgyainak tanulása
  • testrészek tanulása, mutatása
  • színek, formák tanulása

 

Ha tetszett a cikk, szólj hozzá! Vagy küldd el az oldal címét más szülőknek is!

 

 

(Felhasznált oldalak: beszed.hu, szobeszedmagazin.hu)

0 hozzászólás
2013. április 23. kedd

4 tipp, hogy segítsd a baba beszédfejlődését!

 

4 egyszerű módszer, amivel fejlesztheted gyermeked kommunikációjának fejlődését.

 

 

Zene, mondókák, dalok utánmozgással - azt mondják, már a pocakban lévő babák is szeretnek zenét hallgatni. :) Ez lehet, hogy vicccesen hangzik, de biztosan jó hatással van a babára. Viszont a születéstől kezdve érdemes nagyon sokat mondókázni, énekelni a gyermeknek, megszerettetni vele ezeket, hiszen később ez egy fontos csatorna lesz a világ megismeréséhez. Fél éves kor után - vagy amikor már látod, hogy figyel rád a baba - el lehet kezdeni a dalok, mondókák utánmozgással vagy babajelekkel való kísérését.

 

 

Kommentáld a tevékenységeket, beszélj hozzá sokat! - Amikor azt gondolod, még talán nem is érti pontosan, amit mondasz a babádnak, akkor is fontos, hogy sokat beszélj hozzá. Születéstől kezdte egyre több szót fognak megérteni, és szépen lassan észreveszed a visszajelzéseket is. Bármilyen tevékenységet csináltok, kommentáld, meséld el, mi is történik éppen. Pl. kimegyünk a konyhába, eszünk ebédet; megyünk a fürdőszobába, fürödni, előtte levesszük a trikót, a nadrágot, a zoknit, stb. Ezekből rengeteget tanulnak. A szavakat is, illetve az élet egyéb dolgait, összeüggéseit.

 

 

 

Visszajelzés! - Ha úgy látod, hogy valamit szeretne neked "mondani" , már pici kortól válaszolj neki, tudasd vele, hogy megértetted, vagy legalábbis "vetted" hogy próbált feléd kommunikálni. Ha nem érted,azt is mondhatod neki, de mindenképpen fontos, hogy azt érezze, jó és hasznos dolognak tartják az ő próbálkozást. Nagyon fontos a pozitív visszajelzés, így lesz sikerélménye.

 

Soha nem intsd csendre egy pici baba beszédének próbálkozásait!

 

 

 

Könyvnézegetés, esti mese - a könyveket már pár hónapos kortól lehet nézegetni. Vannak kifejezetten pici babáknak szóló képes könyvek, már ezekkel is lehet tanulni például az állatokat, tárgyakat, bármilyen témában. Később jöhetnek az egyre "bonyolultabb" könyvek, de igazából 3-4 éves korig még hosszabb mesét nem érdemes olvasni a gyerekeknek. Az 1-2 éves korosztály még abban talál sikerélményt, ha rámutathat, elmondhatja, vagy jelekkel elmutogathatja, amit lát a képen, tárgyakat, állatokat, tevékenységeket, tehát "kézzel fogható" egyértelmű dolgokat.

 

 

 

 


Tipp: Fontos az esti mese! És ha minden este ugyanazokat a dolgokat tesszük lefekvés előtt (pl. fürdés, pizsama, tej, könyv nézegetés) a kisgyermek könnyebben fog elaludni. A megszokás, a rendszer még szükséges ebben a korban. Szánjunk néhány percet az esti mesére. Nem mellesleg megszerettetjük velük a könyveket.


 

0 hozzászólás
2013. április 22. hétfő

Helen Keller története - A kismadár

 

Életem egyik legcsodásabb és legmeghatóbb története a Helen Kellerről szóló, A kismadár című film. Helen Keller egy gyermekkori betegségnek köszönhetően lett siket és vak is.  Abban a korban, amikor ő élt, az 1800-as évek végén még nem igazán voltak lehetőségek ilyen betegségben szenvedők szakszerű kezelésére.  Szerencsére édesanyja nem adta fel a próbálkozást, ami eredményre vezetett. Helen Keller lett az első siketvak, aki főiskolai diplomát szerzett.

 

A film a Helen gyermekkorában játszódik.  Annak a kűzdelemnek és próbálkozásnak lehetünk tanui, ahogy a kislány próbál kitörni a siketség és vakság börtönéből, és amint egy tanárnő pedig végül megtanítani a külvilággal való kommunikációra. Csodás film.

 

Sajnos mostanában nem láttam, hogy játszanák a Tv csatornák, de megtaláltam a YouTube videómegosztón! Be is linkelem ide a címet, ahol meg lehet találni.

 

Szívemből ajánlom nektek, hogy nézzétek meg!

 

 

Leírás a port.hu oldalról:

Helen Keller (Hallie Kate Eisenberg) halmozottan hátrányos lány, akit kezelhetetlen állapota miatt szülei teljesen elzárnak a külvilágtól. Helen csupán dührohamaival képes kommunikálni és ezért szülei már az intézeti elhelyezésén gondolkoznak. Ekkor lép be az életükbe Anne Sullivan (Alison Elliott), a gyengén látó tanárnő, akiben megvan a beleérző képesség és a türelem kellő elegye, hogy Helent visszahozza ebbe a világba. A szülők eleinte ellenzik a tanárnő módszereit, ám hamarosan meglepve tapasztalják a bámulatos eredményt.

 

 

0 hozzászólás
2013. április 7. vasárnap

3 tévhit a baba jelbeszédről

 

 

Hazánkban nem túl rég kezdett elterjedni a baba jelbeszéd. Aki először találkozik vele, előfordulhat, hogy tévesen ítéli meg ezt a módszert. Persze, ha tájékozódik az ember, utána olvas, és megnézi a szülők, és szakemberek véleményét, biztosan könnyen megérti, miért is használják oly sokan ezt a módszert. Több országban az oktatási rendszer részét képezi, használják a gyógypedagógiában, szakemberek, pszichológusok roppant sok fejlesztő hatását bizonyították. Alapvető funkciója mégis, hogy a baba és a szülő közti kommunikációt megkönnyítse.

 

 

Ebben a bejegyzésben néhány tévhitet szeretnék eloszlatni, melyekkel munkám során eddig találkoztam.

 

 

1. Beszéd helyett tanítjuk a jeleket, csak mutogatunk


Sokan úgy képzelik el a baba jelbeszédet, mint a siketek jelelését. Az a legnagyobb különbség, hogy itt mindig kimondjuk az adott jelhez kapcsolódó szót is, így elősegítjük a szótanulást. Nem beszéd helyett, hanem a beszéd mellett, annak kiegészítéseként tanítjuk a babajeleket. Amíg pedig a kisgyermek nem képes a beszédre (de már nagyon szeretne kommunikálni, kifejezni akaratát, gondolatait) a jelek segítségével meg tudja ezt tenni.

 

 

2. A babajelek tanulása késlelteti a beszédfejlődést


Talán ezt tartom a legfontosabbnak megválaszolni, hiszen sok anyukában, szülőben felmerül ez a kérdés. Épp ellenkezőleg, nem késlelteti, hanem nagyban elősegíti, és támogatja a beszéd, a kommunikáió fejlődését. Azoknál a gyermekeknél, akik babajeleket használnak, megfigyelhető, hogy hamarabb kezdenek el beszélni, illetve ha elindul a beszéd, sokkal hamarabb tanulják a szavakat, sokkal hamarabb beszélnek mondatokban. Sokan már jelekkel megtanulnak 2-3 szavas mondatokat alkotni. A sikerélmény által pedig sokkal szívesebben kezdeményeznek kommunikációt.

 

 

3. Nehéz a jelek elsajátítása


A babajelek tanulása bárki által könnyedén elsajátítható. Lehetőség van arra, hogy a -mondjuk így - 'hivatalos' babajeleket tanuljuk meg, akár az internet segítségével, akár egy tanfolyamon. Nagyon sok jel szimbolikus, és sokszor magát a tevékenységet utánozva  vagy egy adott tárgyra vonatkozó jellemző tulajdonsággal mutatjuk a jelet. (pl. a cica jele, mintha a cica bajszát mutatnánk)

 

Akinek van kisbabája, biztosan megfigyelte, hogy ők öszönösen maguktől is kitalálnak bionyos jelzéseket egy-egy dologra. Ha egy dolgora, fogalomra pedig nem tudjuk a 'hivatalos' jelet, nyugodtan kitalálhatunk magunktól is egyet, ami az adott dologra jellemző. A lényeg az, ezután következetesen mindig ugyanazt a jelet használjuk.

0 hozzászólás
2013. március 7. csütörtök

Baba jelbeszéd bemutató volt a Kölyökvárban

 

Nagyon jó napom volt ma! Szerveztünk egy baba jelbeszéd tájékoztatót és bemutató foglalkozást a Kölyökvárban ma délelőttre. Jó páran jelentkeztek, hogy eljönnének megnézni, aztán sajnos nem mindenki tudott részt venni, de azért voltak páran. Voltak, akik már a zenebölcsiben láthattak néhány babajelet, mivel ott is használunk párat, de voltak olyan dalok, amiket ott nem szoktunk énekelni.  Az elején egy kis tájékoztató is volt, ahol elmondtam néhány fontosabb dolgot a babajelekről, majd pedig jeleltünk is. A gyerekeknek természetesen a második része tetszett jobban, szerintem alig várták, hogy jöjjenek a zenék. :) Nagyon édesek és aranyosak voltak, nagyon figyeltek! Imádják a zenéket! Főleg, ha még "mutogatunk" is hozzá! :)

 

A tanfolyamot is elindítjuk március végén, ahol elvileg már be is telt a létszám,mivel a kislétszámú csoportot szeretném tartani, azért, hogy mindenkire jusson elég figyelem.

Hoztam néhány képet is. :)

 

Mutattuk a "tyúk" jelét a zenéből

 

 

Röff, röff, malacka :)

 

 

Lassan jár a csigabiga... :)

 

 

0 hozzászólás
2013. február 14. csütörtök

9 pontban a baba jelbeszéd előnyeiről

 

Egy korábbi bejegyzésben már 10 pontban összefoglaltam, mik a legfontosabb dolgok, amit tudni érdemes a babajelbeszédről. (Elolvashatod itt ). Most azonban kifejezetten a babajelek tanulásának előnyeiről szeretnék beszélni. Ugyan az elmúlt néhány hónapban nem sok új tartalommal bővült ez oldal, viszont én ez idő alatt is megfigyeltem, tapasztaltam, és gyűjtöttem az információkat. Ezért most szeretném itt a legfontosabb 9 előnyét leírni a babajelek tanulásának.

 

 

1. Könnyebb kommunikáció. 6-8 hónapos kor körül el lehet kezdeni a babajelek tanulást, és ha folyamatosan jelelünk, gyakorlunk, zenékkel, mondókákkal kiegészítve, nem kell sokat várni az első jelekig. Innentől fogva a gyermeknek öröm lesz a kommunikáció, akar majd kommunikálni a szülő és a világ felé, így gyorsan fogja tanulni a további jeleket is.

 

2. Segíti, gyorsítja a beszédfejődést. Mivel a jelek használatával - már szavak nélkül - megtanul a gyermek kommunikálni, szókapcsolatokat, mondatokat kifejezni, amikor elkezdődik a beszéd, sokkal gyorsabb lesz a szavak, a beszéd logikájának felismerése, tanulása, hiszen egyrészt ő már sok sok szót ismer, másrészt nem kell már megtanulnia, hogyan is használja azokat, hiszen a jelek segítségével már megtanulta.

 

3. Zene jótékony hatása. A zene jótékony hatásáról nem kell sokat beszélnünk, bizonyára tisztában vagyunk vele. Viszont a babajelek tanulását is segíti! Mindenképpen érdemes a zenét, mondókákat beilleszteni a tanulás folyamatába. Ezeken keresztül a legtöbb kisgyermek könnyebben ráérez a jelek használatára, így könnyebben tanulja majd a mindennapokban, egyéb tevékenységek során (pl. étkezés, fürdés, séta, stb.) használt jeleket, mert ismerős lesz számára a kézjelek használata.

 

4. Szorosabb kapcsolat a szülővel. Mivel legnagyobb részt a szülő feladata, hogy a babajeleket megtanítsa, átadja a kicsinek, már maga az egymással töltött idő, az egymásra figyelés erősebb kötődést eredményez. De azok a csillogó szemek (mindkét fél részéről), amikor a kisgyerek mutat valamit, édesanyja pedig megérti azt, leírhatatlan érzést keltenek az emberben, még ha csak kívülről látja is.

 

5. A ráismerés öröme. A gyermeknek az ismétlés, a rendszeresség biztonságérzetet ad. Az élet minden területén. Ha sokszor hallja ugyanazt a mondókát, ugyanazt a zenét, dalt, a felismerés örömmel tölti el, így szívesen vesz részt az adott tevékenységben. Ez is a babajelek tanulásának egy fontos momentuma.

 

6. Figyelemfejlesztő. Lehetséges, hogy az első próbálkozások nem járnak sikerrel, de ha kitartóak vagyunk, és következetesen használjuk a jeleket, játék, vagy bármely napi tevékenység közben, egy idő után felfigyel rá a gyermekünk. És ahogy elkezdi érdekelni, mi is ez, folyamatosan figyeli, várja az új jeleket, új ingereket ezzel kapcsolatán. Többek közt így a figyelmét is fejlesztjük a jelek tanításával.

 

 

A gyerekek a mondóka részleteit mutatják (kis kutya, nagy kutya)

A gyerekek a mondóka részleteit mutatják (kis kutya, nagy kutya)

 

 

7. A mozgásfejlődésre, kézügyességre is jó hatást gyakorol. Tanulmányok is mutatják, illetve saját tapasztalatom is, hogy azok a gyermekek, akik babajeleket tanulnak, sokkal hamarabb és ügyesebben kezdik el használni a kezüket. A finommotoros mozgások fejlődésére fontos odafigyelni már kiskorban is, de a későbbikben is nagyon fontos szerepet tölt be az óvodában, iskolában. Ezzel kapcsolatos problémák később akár tanulási nehézségeket is okozhatnak. Jó dolog tehát fejleszteni ezt egy játékos módszerrel.

 

8. Megkésett beszédfejlődésnél is használható. Azoknál a kisgyerekeknél, akik kortársaikhoz képest kicsit el vannak maradva a beszéd tanulás folyamatában, nagy sikerrel használhatók a babajelek, akár még 3 éves kor után is. Természetesen ha úgy érezzük, baj van a gyermek beszédfejlődésével, forduljunk a megfelelő gyógypedagógushoz, védőnőhöz, azonban a babajelek használatával ártani semmiképpen nem tudunk. A jelekkel mindenképp jó hatással vagyunk a kommunikációra! Más országokban már több évtizede használják az oktatásban - már Magyarországon is kezdenek érdeklődni arról, hogyan lehet a gyógypedagógiában hasznosítani a jelek hasznlatát. Az eddigi tapasztalatok, amiket láttam, mindenképpen pozitívak, de erről később részletesebben is írok majd.

 

9. Nyitottság, önbizalom. Azt hogy a babajelek által megértik a felnőttek, hatalmas sikerélményként élik meg a gyerekek. Ennek következménye, hogy sokkal szívesebben kommunikálnak. Nem csak a hozzájuk közel álló családtagokkal, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy más emberekhez is nyitottabban fordulnak, barátkozóbbak. Ez a szocializáció folyamatában egy fontos tényező, ha a gyermek később közösségbe kerül. Sőt ez jó eséllyel kihat egészen felnőtt korra is.

0 hozzászólás
2012. május 13. vasárnap

Videó Shane-ről könyv nézegetés közben

Mint ahogy korábban írtam, hugom Nóri, és kisfia Shane 3 hetet töltöttek nálunk. Mivel ők nap mint nap használják a babajeleket, sok sok tapasztalattal lettem gazdagabb e 3 hét alatt.

 

Shane szinte egész nap jelel. Még nem kezdett el beszélni, bár már néhány szót mond angolul és magyarul is. Mivel neki  nehezebb a szóbeli kommunkáció, a 2 nyelv egyidejű elsajátítása, már ha mondd is 1-1 szót, egyelőre még nagyrészt jelekkel kíséri azokat.

 

Most egy rövid videót szeretnék megosztani veletek, melyet egyik este vettünk fel, könyv nézegetés közben. Mivel Shane nagyon mozgékony és érdeklődő kisfiú, estére már nagyon fáradt szokott lenni, ami ezen a videón is látható, de azért megmutatott nekünk néhány jelet.

 

 

Ha a videót nem sikerül az oldalon megnézni, az alábbi linken megnézheted:

 

SHANE ESTI JELELŐS VIDEÓJA

0 hozzászólás
2012. március 24. szombat

10 mondat a babajelekről

 

Bár 10 mondatban nem könnyű összefoglalni a baba jelbeszéd lényegét, megpróbáltam a legfontosabb dolgokat kiemelni. Természetesen még rengeteg dolgot lehetne róla mesélni, ez csupán egy rövidke áttekintés akar lenni. Remélem, hogy ennek hatására még többen szeretnék megismerni ezt a fantasztikus módszert.

 

1. TERMÉSZETES

 

Minden gyermek – még a folyékony beszéd kialakulása előtt – használ saját, vagy tanult jeleket, gesztusokat. Pl. elköszönéskor integetés; tapsolás, ha örülünk valaminek; mutatóujjunkkal mutatjuk az órát, tikk-takk; tehát a babajelek természetes részei a kisbabák életének.

 

2. TALÁLGATÁS HELYETT

 

Minden szülő tapasztalja, hogy a meg nem értettségből adódóan sokszor sírás, hisztizés kerekedik. A jelek használatával a „találgatás” helyett kisbabánk meg tudja mutatni, mit szeretne, így kevesebb sírás és hiszti várható.

 

 

3. BÁRMIKOR TANULHATÓ

 

Játék, étkezés, öltözés, séta, könyvnézegetés, és még sorolhatnám… Bármilyen tevékenység közben tanulhatóak a jelek. Minél többször látja a baba, - különböző helyzetekben – ugyanazt a jelet, annál könnyebben megérti, megtanulja.

 

 

4. KÖNNYEBB KOMMUNIKÁCIÓ

 

Szakértők szerint a baba és a kisgyermek életében viselkedési és fejlődési problémákat okozhat, ha nehezen kommunikálnak és nem tudják magukat megértetni a felnőttekkel. A jelek használata segíti a könnyebb kommunikációt.

 

 

5. SIKERÉLMÉNY, MOTIVÁCIÓ

 

A jelek használata és a megértettség által a gyermeknek rengeteg sikerélménye lesz a kommunkációban. Ez jó hatással van a későbbiekben az egészséges személyiség fejlődésére, az önbizalom, nyitottság kialakulására. A gyermek motivált lesz a kommunikációra, így szívesebben kezd majd beszélni is.

 

 

6. ROHAMLÉPTEKBEN TANULNAK

 

A kisbabák – ha rájöttek, hogy a jelekkel mennyi mindent „el tudnak mondani” - rohamléptekben képesek tanulni a jeleket. Ebben a korban nyitottak mindenre, és hihetetlen gyorsasággal tanulnak meg bármit!

 

 

7. JEL - KIMONDOTT SZÓ

 

A jelek tanulásánál mindig kimondjuk az adott jelhez kapcsolódó szót is! Tehát a gyermek eleve sokkal többször hall egy-egy szót, ami jó hatással van a beszédfejlődésre.

 

 

8. KORÁBBAN FEJLŐDIK

 

A tévhittel ellentétben a jelelés nem késlelteti a beszéd kialakulását. Sőt, kifejezetten jó hatással van a kommunikáció fejlődésére. Már a beszéd elindulása előtt képes a baba akár mondatokban gondolkodni, és azt jelekkel kifejezni.

 

 

9. AKÁR SAJÁT JELEK

 

A lényeg nem a pontos jelrendszer elsajátítása! Kitalálhatunk saját jeleket is, sőt néha a babák saját maguk találnak ki jelet egy-egy tárgyra vagy fogalomra. A lényeg az együtt töltött tartalmas idő, közös játék, ezáltal még jobb és harmonikusabb kapcsolat.

 

 

10. TÜRELEM, KITARTÁS

 

Nagyon fontos a türelem. Ne várjunk néhány nap alatt „csodát”. Kortól is függ, de néha hónapok is eltelhetnek, mire babánk visszajelel. Lehet, hogy már megérti a jeleket, de még nem akarja, vagy nem tudja használni őket. Idővel minden baba meg tudja tanulni a jeleket! Kitartás kell hozzá!

0 hozzászólás
2012. február 16. csütörtök

A baba, aki 3 nyelven tanul - tapasztalatok a többnyelvűségről

 

 

Megkérdeztem Nórit, a hugomat, aki 3 nyelven is tanítja gyermekét, mondja el véleményét és tapasztalatait erről. Shane most 15 hónapos. Amerikában él, és apukája angolul beszél hozzá, anyukája nagyrészt magyarul. Ezen kívül megtanulták és intenzíven használják a baba jelbeszéd jeleit a mindennapokban.


Lássuk a tapasztalatokat:

 

"Mint 3 nyelven tanuló kisgyermek édesanyja, azt tudom mondani, hogy mindenképp csak ajánlani tudom mindenkinek, hogy tanítsa gyermekét plusz egy vagy több nyelvre még kiskorában.  Nagyon fogékonyak még ebben a korban, hamar tanulnak, és szeretik, élvezik a tanulást. Úgy hallottam, hogy az intelligenciát is fejleszti a több nyelv tanulása, és a további években is láthatjuk a hasznát. Nálunk persze ez modhatni "kényszer" , de egyátalán nem bánom. :)

 

Shane az állatkertben - a GORILLA jelét mutatja

Shane az állatkertben. A "gorilla" jelét mutatja.

 

 

Shane-nel körülbebül fele-fele arányban beszélünk angolul és magyarul (na jó, az angol talán több) és mindehhez igyekszem mindig jelekkel is kísérni amit mondok. Én magyarul beszélek hozzá egész nap, majd hétvégéken és este, amikor Apa hazajön, valamint a játszótéren, boltban, stb. angolul beszélünk.

 

 

Eddig azt vettem észre, hogy az angol és a magyar beszédet is ugyanúgy megérti. Talán mintha angol szókezdeményeket vélnék felfedezni nála, bár nem nagyon lehet érteni, eléggé összevissza gagyog még. :) A jeleket megérti és mutatja is nekem, hogy mit szeretne éppen. Ez nála nagyon hasznos, mivel nagyon önálló, erőteljes személyiség, mindenről van saját véleménye, nagyon sok minden érdekli, és ezáltal, hogy ismeri a jeleket, úgy gondolom, rengeteg sírást és hisztit tudunk megelőzni. Mivel sokszor mindent azonnal és rögtön szeretne, amikor kitalálja. Ha úgy kellene kitalálgatnom, mit akar mondani, valószínűleg sokszor rég hisztizés lenne a vége. Én személy szerint nagyon örülök, hogy megismertük, és megtanultuk a babajeleket.

 

 

Összességében egyelőre inkább jelekkel kommunikál, a szavakat pedig kezdi utánozni, próbálgatni. Mostani szavak, amiket értek tőle (talán):

 

"baa" (bye - szia) , "ma" (mom - anya), "dada" (daddy - apa), "there" (itt/ott - mikor könyvben mutogat dolgokat), "tya" (yea=yes - igen) "ba" (ball - labda)

 

 

Eddigi tanulmányozásaim alapján nem lennék meglepve, ha az érthető beszéd nála  kicsit később alakulna ki, mivel sok helyen azt olvasni, a kétnyelvű gyerekeknél ez jellemző. Ezért is örülök nagyon, hogy ismerjük a babajeleket. Nem tudom, mi lenne, ha még - lehet hogy még 1 évig is - hosszú távon úgy kellene kitalálnom, mit szeretne tudtomra adni. Viszont így nem bánom, ha kicsit késik is a beszédfejlődése, mivel nagyon hasznos lesz egész életére nézve is, hogy 3 nyelvet ismerni fog!"

 

Sziasztok! Shane vagyok! :)

 

 

WWW.MESELOJELEK.HU

0 hozzászólás
2012. február 1. szerda

Mikor kezdjük - mikor jelel vissza?

Aki érdeklődik a babajelek tanulása, tanítása iránt, vagy már elkezdte használni, tanítani a babájának a jeleket, abban biztosan felmerül a kérdés, mégis mennyi időnek kell eltelni ahhoz, hogy a kicsi visszajeleljen.

 

 

Nos, ez is - mint minden a baba fejlődésével kapcsolatban - egyénfüggő. Minden babának más és más a fejlődési ritmusa. Van aki előrébb tart a mozgásfejlődésben, mások pedig a beszédfejlődésben, a kommunikációban. de természetesen attól is függ, mikor kezdjük el a babajeleket használni.

 

Vannak, akik már a baba születésétől, vagy néhány hónapos kortól mutatnak jeleket a babának. Kérdezhetnénk, miért, hiszen még úgysem tud visszajelelni, mert nem olyan fejlett még a kis keze. De azt mondom, ennek is megvan a maga előnye. Biztosan hamarabb fog visszajelelni, mint ha pl. csak 6-7 hónaposan kezdjük el a jeleket használni, mivel természetes dolog lesz számára a kézjelek használata.

 

 


 

Joseph Garcia, akinek nevéhez kötődik a babajelek módszere, siket szülők halló gyermekeinél vette észre először, hogy sokkal korábban tudtak kommunikálni a világgal (még a beszéd előtt), mint a halló szülők gyermekei. Mivel születésüktől fogva látták a jeleket, számukra természetes volt, és már beszéd nélkül is megtanultak kommunikáni.

 


 

 

Általában azt ajánlják, akkor érdemes elkezdeni a jelek használatát, amikor már jól tud ránk figyelni, néhány percig tud egy-egy dologra koncentrálni. Igen, ebben az esetben bizosak lehetünk benne, hogy nem kell olyan sokat várni az első jelre. Ha 6-10 hónapos kor körül próbálkozunk először, lehetséges, hogy 1-2 hete vagy hónapot kell várni, ez is egyénfüggő, illetve attól is függ, a babának éppen mi keltette fel a figyelmét. Ha épp most sikerült megtenni az első igazi helyváltoztató mozdulatokat, vagy épp arra jött rá, hogy fel tud állni a kanapé mellett, lehetséges, hogy nem fogják annyira lekötni a babajelek. De ettől még ne hagyjuk abba, mutassuk csak a jeleket! Lehet, hogy majd később, mikor nem számítunk rá, vissza fog jelelni olyat, amire nem is gondoltunk volna.

 

Ha pedig 1 éves kor körül, vagy utána kezdünk neki a tanulásnak, egyeseknél szinte azonnal várható a válasz, azaz néhányan azonnal le tudják utánozni amit mutatunk nekik.Ebben a korban már nagyon érdeklődőek, szívesen utánozzák a felőtteket, és folyton tanulni szeretnének valami újat.

 

Azt gondolom, hogy bármely korban is kezdjük el babajelek tanítását használatát, mindenképp kitartásra, és következetességre (minél többször mutassunk egy jelet különböző helyzetekben) lesz szükségünk.  De mivel minden kisbaba más, egyétől függ az, mikorra érik meg benne az, hogy "válaszol" a jeleinkre. Érdemes azonban kitartónak lenni, mert látom az anyukákon, és a gyerereken - akik már sok jelet ismernek, hasznlnak - hogy nagyon élvezik, sikerélménnyel tölti el őket, örülnek a közös játéknak, és hogy látszik a gyerekek mennyire éhesek a további tudás megszerzésére - egy idő után szeretnének több és több jelet megtanulni.

 

 

 


TIPP: Ha van rá lehetőségünk, találjunk minél több olyan elfoglaltságot a babával, amikor egymásra kell figyelnünk! Akár otthon, akár közösségben, foglalkozásokon! Pl. könyvolvasás vagy -nézegetés, közös mondókázás, zenehallgatás, éneklés.


0 hozzászólás