Mesélő Jelek - (nem csak) baba jelbeszéd

A babák kommunikációja, beszédfejődése, érdekességek, hírek, tapasztalatok a baba jelbeszédről, és más babás témákról.

2011. augusztus 28. vasárnap

Önbizalom, pozitív önértékelés kialakulása és a babajelek kapcsolata

 

Az, hogy gyermekünk a későbbiekben visszahúzódó, félénk, gátlásos vagy nyitott, kezdeményező, kreatív és barátkozó (ezáltal nagy eséllyel sikeresebb felnőtt is) lesz, már a születés pillanatától kezdődően elkezd kialakulni. A feltétlen szeretet, a folyamatos pozitív megerősítés, az odafigyelés, az elfogadás, a bizalom mind hozzájárul ahhoz, hogy a későbbiekben egy egészséges önbizalommal és megfelelő önértékeléssel rendelkező gyermekünk legyen.

 

-bizalom-

 

Sokszor látok utcán, buszmegállóban, bevásárlóközpontokban szülőket, akik számomra megengedhetetlen hangnemben szólnak gyermekükhöz."Ne nyúlj hozzá!", "Ne szólj bele!", "Ne menj arra!" ... csak hogy az enyhébbeket említsem. Ezek a mondatok mind észrevétlenül beleépülnek a gyermek tudatába, és ha eleget hall belőlük, szépen lassan leépíti az önbizalmát. (Ez felnőtt korban küzdelmes munkával lehet csak legyőzni, kijavítani!) Mivel semmit nem hagynak neki, semmit nem csinálhat egyedül, soha nem hagyják, hogy kibontakozzon, azt fogja gondolni, hogy ezekre ő nem is képes. És súlyosabb esetben ezt el is fogadja. Ezután nem lesz kezdeményező, nem akar majd egyedül megpróbálni semmit. Ez nagyon erősen hatással lehet a felnőttkorára, emberi kapcsolataira.. stb. Persze ez nagyon leegyszerűsített, és szélsősőges megfogalmazás, de a lényeget mutatja.

 

Pici baba korban persze ezek még nem annyira jellemzőek, de akkor is nagyon sokat tehetünk az egészséges önbizalom kialakulásáért. A jó szülő gyermek kapcsolatban alapvetően fonos az együtt töltött idő minősége. Kell, hogy a szülő igazából figyeljen a gyermekére, amikor együtt vannak. Sok közös játék, meseolvasás, könyvnézegetés, bármilyen tevékenység, ami a háztartásban is előfordul. Ha az anyuka főz vagy mos, a pici akkor is ott lehet mellette, csinálhatják közösen is, vagy ha még nem tud "segíteni", az anyuka el is mesélheti a babának, mit csinál éppen. Mindeközben hagyjuk, hogy a kicsi is elmondja a véleményét, (még ha nem tud beszélni, akkor is - a gőgicséléssel is kommunikál felénk, ) mindig hagyjuk hogy végig"mondja", amit szeretne! Ezek apróságnak tűnő dolgok, mégis nagyon erősitik a kapcsolatot.

 

A baba jelbeszéd az együtt töltött játékos foglalkozásokon való részvétel által is erősíti a baba mama közti kötődést, de ez még csak a kezdet. Ennél sokkal többet jelent ez a tanulási folyamat. A jelek tanulása közben oda kell figyelnünk a kicsire, látni kell, mi érdekli, mit figyel éppen, így lehet a leghatékonyabban tanítani, és a megfelelő jeleket mutatni neki.

 

 


 

+TIPP! Odafigyelés kell ahhoz is, hogy észrevegyük az első próbálkozásokat, és az első jeleket. Nem könnyű észrevenni! Ha már észrevesszük, hogy próbálkozik a kis kezével, mindig dícsérjük meg, és erősítsük, hogy jó az , amit csinál, tudnia kell hogy jó irányba halad.  Igy fogunk szépen lassan eljutni az első jelekig. Ez a hatalmas sikerélményt jelent, de türelemmel és sok bíztatással ki kell várni!

 


 

 

Ha már több jelet ismer, tud majd kommunikációt kezdeményezni, ami szintén sikerélmény számára, hogy el tudja neked "mondani" mi jár a fejében. Ha csak egy tárgyat vagy egy fogalmat megértet veled, már az is hatalmas előrelépés, mivel még nem tud beszélni!

 

Mivel tudja, érzi, milyen nagyszerű, ha megértik őt, ezáltal sokkal szívesebben fog áttérni később a beszédre, mert rá fog jönni, hogy szavakkal sokkal több mindent és sokkal többféle módon ki tud fejezni. A beszédfejődése pedig nagy valószínűséggel rohamos tempóban fejlődik majd, hiszen ha egy kisgyermeket érdekel valami, ha pozitív gondolatokat, megerősítést, bizalmat kapcsol hozzá, minél hamarabb és minél többet akar majd megtanulni!

 

Természetesen nem azt szeretném mondani, hogy a babajelek tanulása nélkül nem érhető el mindez, sőt, egy egészséges anya-gyermek kapcsolatban biztosan nagyon jól tudják ezeket a dolgokat fejleszetni. Ez a módszer csak még több lehetőséget, eszközt, ötetet ad ahhoz, hogy ez a megértésből adódó sikerélményekkel teli  bizalmi viszony létrejöjjön, és így egy egészséges önbizalommal rendelkező kisgyermek fejlődhessen.

0 hozzászólás
2011. június 10. péntek

Testbeszéd - jelbeszéd - babák 2

 

 

Még mindig ezzel a kérdéskörrel kapcsolatban kutakodtam a minap, hogy a kisgyerek születésüktől fogva milyen módszerekkel kommunikálnak még a beszéd megjelenése előtt. A sirásról  tudjuk, hogy az egyik legelső és legerőteljesebb kommunikációs forma a baba részéről. Főleg az első időszakban.

 

De kellően odafigyelünk a többi jelzésre is? Hogy a siráson kivül még mennyi mennyi jelet használnak, lehet, hogy az ember bele sem gondol igazán. És abba, hogy ez is egyfajta “jelbeszéd” arra, hogy megértessék magukat. Ezeket a jeleket szinte természetesnek vesszük  - mert hát azok is.

 

Ha valakinek esetleg kételyei merülnének fel azzal kapcsolatban, hogy a baba jelbeszéd nem egy természetesen is kialakult dologra épül, akkor ime, egy kis összeállitás arról, hogy milyen sok kézjel és gesztus, amit a babák maguktól - úgymond - ösztönösen is használnak. A baba jelek használata csupán ezeket támogatja, erősiti, még több eszközt adva “a baba kezébe” ahhoz, hogy könnyebben tudathassa velünk, mit gondol, érez, szeretne.


Az evolúció során kialakult legelső jelzése arra, hogy a felnőttek figyelmét felhivják magukra - a kiabálás. Ha úgy érzi, hogy bajban van, a “legprimitivebb” és legegegyszerűbb eszköz arra, hogy segitséget kérjen, a kiabálás. Ez az ami a kisbabáknál legelsőként, ösztönösen jelenik meg.

A 2., 3. hónapos kortól már kedvesen visszamosolyognak a gyengédségre, és törődésre reagálva. Ezzel is kapcsolatot teremtenek a felnőttekkel, mert ez egy visszajelzés arra, hogy örömét kifejezze, azért, mert törődsz vele.

Na és ott vannak a kézmozdulatok, melyekkel a babák kifejezik érzelmeiket, vágyaikat.

 

Felnyújtja a kezét vagy erősen  kapaszkodik, mert a közelségedre vágyik.

 

Szeretné magát biztonságban érezni. Szoptatás közben, mikor az öledben tartod őt, a hajadba kapaszkodik, vagy kezét a nyakad köré fonja. Esetleg kicsi kezével az ujjadat fogja.

9 hónapos korától pedig, hogy jobban megismerjen, és megtapasztalja, milyen vagy, például az ujjait a szádba teszi, vagy megtapogatja a szemüvegedet. Értékeld az ismerkedés irányába tett lépésiket!

 

9 hónaposan odahozza neked a játékot, hogy segits neki elinditani.

 

Vagy ráteszi a kezed a felhúzható kisautóra, mert azt szeretné, ha újra működtetnéd. Ezzel a gesztussal biztos, hogy azt szeretné a tudtodra adni, húzd fel neki a kisautót, mert ez neki még túl nehéz

 

Kb. a 10. hónaptól  már pontos jelzései vannak arra, hogy felhivja a figyelmedet.

 

A mutatóujjával mutat arra a játékra, amit szeretne. Amikor meghallja a tűzoltó autó szirénáját az utcáról, az felkelti a figyelmét. 10-12 hónaposan pedig pedig már a kezét is felemeli ebben az esetben, ezzel jelezve neked, hogy “Kérlek, emelj fel, és vigyél oda! Látni szeretném, mi történik!”

 

A figyelem fontossága

 

1 éves kor előtt a gyerekek még nagyon kevés vagy semennyi szót nem használnak. A jeleknek, kézmozdulatoknak nagyon fontos szerepük van abban, hogy közöljék igényeiket, és érdeklődésüket megmutassák.

 

A csecsemők és a kézmozdulatok

 

Figyeld meg, hogy amikor egy baba elkezd mászni, és ezzel kitárul előtte a világ, ő fogja meghatározni, melyik játékot szeretné. Ha elindul a szoba másik sarkában lévő játékhoz, akkor biztasd, örülj neki, és nevezd meg a játékot (és mutasd a jelét is! :) )

 

 

Keresi a visszaigazolást

 

A gyerekek úgy mutatják ki az érzelmeiket feléd, amikor a földön ülsz, hogy felmásznak rád, átmásznak rajtad. Igy lépnek kapcsolatba veled. Ha jön egy másik kisgyerek, és ledönti a kockavárát, akkor a babád odaugrik az öledbe, hogy vigasztalást kapjon. Ez a jelzés világosan mutatja, hogy csalódott, és morcos, és szüksége van az ölelésedre.

 

A testi szükségletek jelzése

 

Amikor a kicsi álmos, gyakran dörzsöli a szemét, vagy nagyokat pislog, és nyűgös lesz. Ha észrveszed, hogy hirtelen rossz lett a kedve, vagy karját maga mellett lógatja, akkor tudhatof, hogy arra van szüksége, hogy megnyugtatóan átöleld őt, és letedd aludni.


 


0 hozzászólás
2011. június 9. csütörtök

Testbeszéd - jelbeszéd - babák 1

 

 

A kisbabák beszédfejlődésével és kommunikációjával kapcsolatban olvastam néhány érdekes dolgot.  Egy svéd orvos kutatásai eredményeképpen azt mondja, hogy a csecsemők "testbeszéde" már születésüktől kezdődően létezik. Az orvos szerint pl. már egy újszülött is különbséget tesz tárgyak és személyek között. Korábban azt hitték - mondja - hogy az újszülöttek mozgása csak rendszer nélküli reflexekből áll. Mára azonban már bizonyitott tény: a kezdetektől mindent tudatosan irányit az agyműködés. A felnőttek esetében már régóta köztudott, hogy az ember végtagjaival folyamatosan bizonyos testbeszédet végez. Ez a beszéd a születésünktől kezdve létezik.

 

Daniel Stern amerikai pszichológusnő nézete szerint a babáknál az alső életévben zajlik az "Én" megismerése, önmagunk felfedezése. Több szakaszra osztotta ezt a megismerési időszakot, melyből egyet emelnék ki. A 7-9 hónaptól a 12-18 hónapig tartó időszakot így hívja: "A gondolatok világa". Ekkor a kicsi felfedezi, hogy érzelmeket, vágyakat, gondolatokat tud közölni másokkal, hogy mások megértik őt, és ő is megért másokat. Tehát ebből is láthatjuk, hogy az ekkora korú babák már komoly közlési vággyal rendelkeznek, azaz akarnak, és kommunikálnak is velünk. Ki-ki a maga módján. Gondoljunk csak bele, hogy már a csecsemő is jelez nekünk testbeszédével. Például, ha tágra nyitja szemecskéit, akkor biztosan érdeklősik valami iránt, hallani szeretne valamit tőlünk. Ha felénk nyújtja a kezét, - figyelmet kér, játszani akar, szeretné, ha vele foglalkoznánk. Ha kezét az arcához rakja, nagy valószinűséggel éhes. Idősebb korban pedig jön az integetés - pápá, tapsolás, és egyéb jelek.

 

Elindul az utánzás is. A kisbabák nagyon szeretik az utánzást. Ez által tanítjuk meg nekik, hogyan tapsoljanak, vagy intsenek pápá-t. Onnantól kezdve, hogy ezt felfedezék, a felnőttek dolgai érdekesebbek lesznek, és anya étele is biztosan finomabb!
De arra, hogy mindezt a sok dolgot, ami a fejecskéjükben kavarog, szavakkal is ki tudják fejezni, még várni kell. De mindaddig sem kell tétlenül várakoznunk. Próbáljuk meg fejleszteni kisbabánk ezen képességeit.


Tanulmányok szerint azok a csecsemők, akik baba jeleket használtak/használnak, sokkal korábban kezdenek el mondatokat alkotni. Erre nem kell várni a beszédig, már a jelekkel is képesek rövid mondatok kifejezésére. Például ha meg tudja mutatni, hogy: Kérek "MÉG" "TEJET"!, vagy "APA" "DOLGOZIK", ez már mondatalkotás. Azok a gyerekek tehát, akik jeleket használnak, ezzel is jelentős előnyre tesznek szert a beszédfejlődésben, nem jelelő társaikkal szemben. Hiszen a beszéd elindulásánál már rendelkeznek ezzel a képességel, hogy fogalmakat összekapcsolva fejezzék ki gondolataikat. Ez pedig nagyban meggyorsithatja a beszéd elsajátitásának folyamatát.

0 hozzászólás
2011. június 5. vasárnap

Nem fog később beszélni, ha jeleket tanulunk?

Szakértőktől...


Magyar nyelven eddig egyetlen könyv jelent meg a baba jelbeszédről, ami egy angol szerzőpáros irása. Linda Acredolo és Susan Goldwin pszichológusnők könyve, a cime: Babajelek. Angliában ők foglalkoznak a babajelek tanulmányozásával a legrégebben. Rengeteg kutatást és kisérletet végeztek már a témában.


Összegyűjtöttem a könyvből néhány érdekes részletet, ami segithet egy kicsit tudományos szemszögből is megérteni, miért is segiti a beszédfejlődést a babajelek használata. 

 

 

 

"Segit a gyereknek hamarabb megtanulni beszélni


Könnyű azt megérteni, hogyan csökkenti a Babajelek használata a frusztrációt. De ez nem minden. Azok a babák, akikkel a szüleik használnak jeleket, hamarabb megtanulnak beszélni, és nagyobb szókinccsel rendelkeznek.

Egyik kisérletünkből kiderült, hogy a babajelezők két éves korukban átlagosan 50-nel több szót ismernek, mint jeleket nem használó kortásraik. Ráadásul ez az előny nem tűnik el az idővel. Egy évvel később, 3 éves korukban a babajelezők mind beszédben, mind szövegértésben, már a 4 évesek szintjéhez álltak közelebb!"

 

 

"Miért sajátitják el a babajelezők a nyelvet gyorsabban?


A kisbabák agyában születéskor átlagosan kb. 100-200 milliárd idegsejt található. Születéskor azonban még nincs jelen ezeknek az idegsejteknek trillió és trillió kapcsolata. Ezek a kapcsolatos teszik képessá az idegsejteket és bennünket gondolataink rendezésére, és a nyelv elsajátitására.

 

 

Hogyan keletkeznek ezek a kapcsolatok?


Létrejöttük és folyamatos létük a gyerek világról szerzett tapasztalatain alapul. Minél többet találkozik egy gyerek gondolatokat provokáló tárgyakkal, cselekményekkel, problémákkal, annál több kapcsolat jön létre és erősödik meg az agyában.

 

Ez az alapelvnagyon fontos a babajelek és a beszélni tanulás közti viszony megértésében. Amikor a baba rájön, hogy a jel alkalmas arra, hogy sikerrel használja egy meghatározott cél érdekéen, az agy gondolkodásért és nyelvi kifejezésért felelős területe finomodik, fejlődik. Ez a kifinomult agyi tevékenység aztán segit a babát a következő nyelvi probléma megoldásában, és igy tovább.

 

A babajelek használata olyan "nylevgyakorlási" lehetőséget nyújt a gyerek számára, ami nélkül a fenti leirt változások hónapokig váratnak magukra, amikor a gyerek már képes lesz szavakat mondani. A babajelek használata a fogalmi gondolkodás kialakulását is elősegiti."

 

"Röviden összefoglalva két évtizedes tudományos kutatásunkat, meggyőzően állithatjuk, hogy ha a babákat bátoritjuk a babajelek használatára, az nemcsak jobb kommunikációhoz vezet, még mielőtt a szavak ideje eljönne, hanem megkönnyiti a beszédtanulást is."

 

 

"Kérdés: -Megállithatja-e a babajelek használata a gyermekemet a beszélni tanulásban?

Az anyósom azt mondja, "Ha a gyerek megkapja, amit akar, anélkül, hogy szavakat használna, soha sem fog megtanulni beszélni!" Mit feleljek erre?

Válasz: -Sokan félnek ettől, mielőtt közvetlen tapasztalatokat szereznének a témában, vagy megismerkednének a kutatás eredmányeivel. A mi válaszaink a következők:

Jól megtervezett kutatásunk megmutatta, hogy az ellenkezője igaz. Amikor babajeleket használó és nem használó gyerekeket összehasonlitottunk, minden teszt azt mutatta, hogy a babajelezők sokkal jobban haladtak a nyelvi készségek elsajátitásában, mint jeleket nem használó kortársaik. "

0 hozzászólás
2011. június 5. vasárnap

Nekünk is hasznos lehet a baba jelbeszéd?

 

Veled is előfordult már, hogy a babád csak sirt, sirt, és nem tudtad, mit szeretne?


 

 

Persze, mindenkivel előfordult már. Mindkettőtök számára megnyugtatóbb érzés lenne, ha sirás helyettmás módon tudná kifejezni, mi akar, mi bántja, vagy esetleg fáj neki valami. Na persze ez egyből nem lehetséges, de idővel és egy kis tanulással meglátod, hogy még a beszéd kialakulása előtt átélhetitek ezeket a pillnatokat! Az, hogy ilyen helyzetekben megtudjuk, gyermekünk mit szeretne a tudtunkra adni, persze mindkét félben csökkenti a frusztráció érzését, a stresszt, de közel sem csak az ilyen helyzetekre kell gondolni. A kapcsolatotokat is nagyban befolyásolja a megértés és megértetés. Még közelebb hozza a szülőt és a gyermeket.

 

 

Szerettek új mondókákat, játékokat tanulni a gyermekeddel? Ki ne szeretne. A jelek tanulása fantasztikusan szórakoztató. Minden játék, mesélés, mondókázás, séta és bármilyen napi tevékenység része lehet. A reggelinél megtanulhatjátok a legfontosabb vagy kedvenc ételek jelét, vagy hogy "Kérek még!" egy kis "tejet". Játék, olvasás közben mutathatjuk a kedvenc játékokat, állatokat, vagy egy könyv szereplőit. Sétánál az autókat, virágokat, repülőt, kutyust, vagy ami éppen felkelti a gyermek figyelmét. Ez átlal még nyitottabb lesz a világra, mert ő is tud kommunikációt kezdeményezni, ami nagyon jó hatással lesz a személyiségfejlődésére, és későbbi kommunikációjára is. Én azt gondolom, hogy ha valakit gyermekkorában nyitottságra nevelnek, szivesen kezdeményez kommunikációt, később (akár az iskolában, akár felnőttként) mindenképpen előnyére válik.

 

 

Elsőre nem kell sok jelet tanulni. Elég csak néhánnyal kezdeni. Gyakori tevékenységekhez kapcsolhatunk 1-1 jelet, pl. evés előtt mutathatjuk a "tej", vagy "még" jelét. Vagy olyan dolgokat, amelyek felkeltik babánk érdeklődését. Pl. ha van kutyánk, és tudjuk, hogy szereti, ez is lehet az egyike az első jeleknek. Nem kell tehát megijednünk, hogy rengeteg jelet meg kellene tanulnunk. Éppen ez benne a jó, hogy mi is fokozatosan tanulhatunk a babánkkal.

 

 

A baba jelbeszéd módszerét ajánlom minden anyukának, szülőnek, aki szeretne még jobban belelátni gyermeke gondolatatiba, és ezáltal szeretne még közelebb kerülni a babájához. Ha szeretné megismertetni egy érdekes és kreativ dologgal, ami a meglévő szülő-gyermek kapcsolatot még jobban elmélyitheti , a jobb megértés és a közös élmények által.

 

 

Ha az alábbi felsorolásból bármelyiknél,  esetleg többnél is magadra ismersz, akkor biztosan hasznotokra válik a baba jelbeszéd.


  • ha első gyermekes szülő vagy
  • ha szeretnél belelátni kisbabád fejébe
  • ha szeretettek fejlesztő foglalkozásokra járni
  • ha elfoglalt szülő vagy
  • ha ráérős szülő vagy
  • ha minél több minőségi időt szeretnél babáddal eltölteni
  • ha szeretnél még közelebb kerülni a kisbabádhoz
  • ha babát váró anyuka vagy
  • ha többgyermekes szülő vagy
  • ha szeretnéd mihamarabb megtudni, mit gondol a gyermeked

 

És még sorolhatnám....

 

 

 

A baba jelbeszéd fejlsztő hatásairól a beszéd-, és személyiségfejlődésre másik bejegyzésekben többet is olvashatsz.

0 hozzászólás