Mesélő Jelek - (nem csak) baba jelbeszéd

A babák kommunikációja, beszédfejődése, érdekességek, hírek, tapasztalatok a baba jelbeszédről, és más babás témákról.

2013. június 4. kedd

Videók 2. - mit mondanak a szülők, és milyen egy foglalkozás

 

Bár a YouTube oldalamon megtalálható, megosztom itt is, ez a második videó.

 

Ha nem látod egészben a képet, akkor kattints az alatta lévő linkre.


 

http://youtu.be/6xfkwd4Xmys

0 hozzászólás
2013. május 1. szerda

Vélemények a szülőktől

 

Az legutóbbi baba jelbeszéd tanfolyamon kértem a szülőket, hogy mondják el véleményüket, miért is tartják hasznosnak a módszert. Az alábbiakban olvashattok eze közül néhányat.

 

“Társaságban van, énekeket tanul, játszik”


“Ismerőstől hallottam a baba jelbeszédről, és interneten is találkoztam vele. Nagyon hasznosnak tartom, megkönnyíti a kommunikációnkat, míg Regina nem beszél, és rengeteg képességfejlesztő hatása van. Regina 12 hónaposan jelelt vissza először, a lámpa, a kulcs és a érem jeleket mutatta. Nagyon hasznos a mindennapjainkban. A tanfolyamról interneten olvastam, és Regina is nagyon szívesen jár, hiszen társaságban van, énekeket tanul, játszik, miközben én tanulom és gyakorlom a jeleket.  “

(Tőke Gyöngyvér és Regina – 16 hónapos)

 

 

"Otthon nem kezdtük volna el"


“Egy ismerősünktől hallottam először a Mesélő Jelekről, és az interneten utánanéztem a módszernek. Azért kezdtünk el egy tanfolyamot, hogy amíg nem tud beszélni, addig is ki tudja fejezni magát. Lili ettől nyugodtabb, és kiegyensúlyozottabb. A foglalkozások nagyon bababarátok, mindig jól érezzük magunkat. Otthon nem kezdtük volna el tanulni, de a tanfolyam által kedvet kaptunk hozzá! Közösségben sokkal jobb tanulni, a jeleket így könnyebben elsajátítjuk, nagy része könnyen tanulható. Mindenkinek ajánlanám, akinek gyermeke születik. “

(Mesterházy Ildikó és Lili – 16 hónapos)

 

 

“Bánom, hogy nem kezdtük el korábban”


“Még a várandósságom idején találkoztam először a baba jelbeszéddel, már akkor nagyon hasznos dolognak tartottam a mindennapi élet megkönnyítésére illetve a kommunikáció megkönnyítése céljából.  Zenebölcsi foglalkozáson találkoztam először a Mesélő Jelek babajeleivel,  Napsugár hamar mutatta a “még” és a “vége” jeleket. Számtalan előnyével találkozom, és már bánom, hogy nem kezdtük el korábban. A foglalkozások jó hangulatúak, és azért hasznosak, mert otthon nincs rá túl sok idő, hogy jeleket tanuljak, itt pedig könnyebb ezeket megtanulni, amit aztán otthon folytatunk.”

(Várföldi-Király Pálma, és Napsugár – 16 hónapos)

 

 

Tanfolyamokra, próbaórákra jelentkezni folyamatosan lehet.

 

Próbáljátok ki, ismerjétek meg ezt a fantasztikus, segítő módszert.

0 hozzászólás
2013. április 7. vasárnap

3 tévhit a baba jelbeszédről

 

 

Hazánkban nem túl rég kezdett elterjedni a baba jelbeszéd. Aki először találkozik vele, előfordulhat, hogy tévesen ítéli meg ezt a módszert. Persze, ha tájékozódik az ember, utána olvas, és megnézi a szülők, és szakemberek véleményét, biztosan könnyen megérti, miért is használják oly sokan ezt a módszert. Több országban az oktatási rendszer részét képezi, használják a gyógypedagógiában, szakemberek, pszichológusok roppant sok fejlesztő hatását bizonyították. Alapvető funkciója mégis, hogy a baba és a szülő közti kommunikációt megkönnyítse.

 

 

Ebben a bejegyzésben néhány tévhitet szeretnék eloszlatni, melyekkel munkám során eddig találkoztam.

 

 

1. Beszéd helyett tanítjuk a jeleket, csak mutogatunk


Sokan úgy képzelik el a baba jelbeszédet, mint a siketek jelelését. Az a legnagyobb különbség, hogy itt mindig kimondjuk az adott jelhez kapcsolódó szót is, így elősegítjük a szótanulást. Nem beszéd helyett, hanem a beszéd mellett, annak kiegészítéseként tanítjuk a babajeleket. Amíg pedig a kisgyermek nem képes a beszédre (de már nagyon szeretne kommunikálni, kifejezni akaratát, gondolatait) a jelek segítségével meg tudja ezt tenni.

 

 

2. A babajelek tanulása késlelteti a beszédfejlődést


Talán ezt tartom a legfontosabbnak megválaszolni, hiszen sok anyukában, szülőben felmerül ez a kérdés. Épp ellenkezőleg, nem késlelteti, hanem nagyban elősegíti, és támogatja a beszéd, a kommunikáió fejlődését. Azoknál a gyermekeknél, akik babajeleket használnak, megfigyelhető, hogy hamarabb kezdenek el beszélni, illetve ha elindul a beszéd, sokkal hamarabb tanulják a szavakat, sokkal hamarabb beszélnek mondatokban. Sokan már jelekkel megtanulnak 2-3 szavas mondatokat alkotni. A sikerélmény által pedig sokkal szívesebben kezdeményeznek kommunikációt.

 

 

3. Nehéz a jelek elsajátítása


A babajelek tanulása bárki által könnyedén elsajátítható. Lehetőség van arra, hogy a -mondjuk így - 'hivatalos' babajeleket tanuljuk meg, akár az internet segítségével, akár egy tanfolyamon. Nagyon sok jel szimbolikus, és sokszor magát a tevékenységet utánozva  vagy egy adott tárgyra vonatkozó jellemző tulajdonsággal mutatjuk a jelet. (pl. a cica jele, mintha a cica bajszát mutatnánk)

 

Akinek van kisbabája, biztosan megfigyelte, hogy ők öszönösen maguktől is kitalálnak bionyos jelzéseket egy-egy dologra. Ha egy dolgora, fogalomra pedig nem tudjuk a 'hivatalos' jelet, nyugodtan kitalálhatunk magunktól is egyet, ami az adott dologra jellemző. A lényeg az, ezután következetesen mindig ugyanazt a jelet használjuk.

0 hozzászólás
2013. április 6. szombat

Testbeszéd és baba jelbeszéd

 

 

 

A kommunikációt kutató pszichológusok többek közt arra vonatkozóan is végeztek megfigyeléseket, hogy a mindennapi életben hogyan, és milyen arányban használjuk a testbeszédet, gesztusokat, illetve a szavakkat. Szinte hihetetlen, de a kutatások során arra a megállapításra jutottak, hogy kommunikációnk során csupán 7%-ban használjuk a szavakat, és 93 %-ban különböző non-verbális jelzéseket.

 

 

 

 

 

Ebből a megállapításból kiindulva, a szavak megjelenése előtt mindenképpen hasznos lehet, ha nagyon odafigyelünk, és megpróbáljuk értelmezni, megérteni gyermekünk testbeszédét, jelzéseit. Vannak egyértelmű jelek, melyeket mindenki azonnal megért, észrevesz (pl. egy mosoly jókedvet jelent, a kar felfelé nyújtásával azt szeretnék elérni, hogy vegyék fel, ha odabújik az édesanyjához, biztonságra, megerősítésre vagy szeretetre van szüksége.) Ha belegondolunk az előbbi kijelentésbe, miszerint 90%-ban non-verbálisan kommunikálunk, mindenképpen hasznos lehet, ha megpróbáljuk fejleszteni ezt a képességünket, hogy megértsük kisbabánk, gyeremekeink jelzéseit.

 

Minél kisebb a gyermek, annál őszintébbnek mondhatjuk a jeleket, hiszen később, illetve felnőtt korban már tudjuk befolyásolni, megmásítani ezeket, valódi érzéseinkhez képest. De a kisbabák, pici gyerekek jelzései még nagyon őszinték, tehát mindenképpen megbízhatóan "olvashatunk" belőlük.

 

Azok a kisgyermekek, akiket nagyobb részben megértenek szüleik a testeszédből, gesztusokból, mindenképpen bátrabban, nyitottabban kommunikálnak majd. Hiszen a meg nem értettségből adódó frusztráció helyett a sikerélmény lesz a jellemző. Ebből adódóan alakul ki a nyitottság, a bátrabb kommunikálni-akarás.

 

 

Minden anyukánál - aki odafigyeléssel van gyermeke iránt - megfigyelhető, hogy a gyermek sok jelzését már szavak nélkül is megérti, ez egy teljesen természetes folyamat. Van, aki jobban, van, aki kevésbé képes ezeket jól értelmezni, de minden anyuka tisztában van ezzel, hogy gyermeke, már a szavak előtt is gesztusaival, testbeszédével próbál és tud is kommunikálni.

 

 

 

Hogy mi a szerepe ebben a folyamatban a baba jelbeszéd módszerének?

 

 

A válasz - ha belegondoluk - kézenfekvő. Amíg a kisbabánk nem beszél, a nap szinte minden percéban próbál a testbeszédével üzenni nekünk. Ezekből mi valamennyit megértük, valamennyit nem. Akadnak frusztrációs helyezetek, amikor sajnos sírás a vége, mert nem értjük egymást. Ha elkezdünk babajeleket tanulni és tanítani, onnantől, hogy kisbabaánknak már van tudatos mondanivalója felénk, sokkal könnyebb lesz megértenünk, pontosan mit is szeretne.

 


 

Sőt! Nem csak a szükségleteit fogjuk megérteni, hanem azt is, hogy mit szeretne mesélni nekünk, milyen gondolatok járnak a kis fejében egy-egy szituációban. Sokan el sem tudják képzelni, a kisgyeremekek mennyi gondolattal rendelkeznek a világról, mennyi minden van, amit azon évek alatt, míg nem beszélnek, nem tudnak megosztani velünk. A babajelek tanulásával kinyílik a világ, és sokkal nagyobb lehetőség lesz arra, hogy gondolataikat megosszák velünk.

0 hozzászólás
2013. március 23. szombat

Tanfolyam újra! - beszámoló, képek

 

 

Újra elindulnak itt Győrben a baba mama jelbeszéd tanfolyamok. Ma volt az első foglalkozás a Kölyökvárban. Nagyon vártam már, hogy újra tarthassak tanfolyamot, mert olyan dolgot adhatok át az anyukáknak, apukáknak, babáknak, kisgyermekeknek, amiről meggyőződésem, hogy fantasztikus és hasznos dolog. Semmivel sem helyettesíthető a jelelés abban az időszakban, amikor a gyermek még nem beszél, de nagyon szeretnénk őt megérteni. Neki pedig minden vágya, hogy megértsük őt.

 

Az egyik kisfiú a tanfolyamon, Márk már hónapok óta jár hozzánk a Kölyökvárba, többek közt zenebölcsibe is. A zenebölcsibe is csempésztünk néhány babajelet, a mondókákhoz, zenékhez. Márk lassan 2 éves lesz, de még nem beszél, csak 1-2 szót. Viszont már elkezdődött nála az a bizonyos dackorszak. Ilyenkor több lesz a sírás, és a hiszti, nagyon szeetné kifejezésre juttatni saját akaratát.

 

Anyukája örömmel újságolta ma, hogy Márk már több jelet is használ otthon (már korábban elkezdték a jelek tanulását), illetve szituációkat is megosztott velem, amikor a kisfiú olyan frusztrációs helyzetekben kezdi használni a jeleket, amikor (pl. sírás közben) máshogy nem tudja kifejezni, mit szeretne. És meglátása szerint egy-egy ilyen helyzetből sokkal könnyebben "kikeverednek" a jelek segítségével. Hamarabb megnyugszik. Mindig örömmel hallom vissza ezeket a pozitív tapasztalatokat.

 

Most pedig jöjjön néhány kép a mai óráról:

 

A gyerekek az utánzás képességével sajátítják el a jeleket.

 

 

 

Mutatjuk a jelet, kimondjuk a szót, és még magát a tárgyat, fogalmat is látjuk. Nagyon kell figyelnie a babának! Ezáltal nagyon fejlesztő is.

 

 

Sok sok játékot, kiegészítőt használunk, így még érdekesebbé téve az órát, és felébresztve a gyerekek érzékeit! (pl. buborék)

0 hozzászólás
2013. március 17. vasárnap

Reggeli sietség - jól jönne valami segítség!!!

 

 

Képzeld ek a következő szituációt:

 

Reggel fél 8. 10 perc múlva indulni kellene a nagyobbikkal az iskolában, de előtte még gyorsan adni szeretnél reggelit a picinek, különben tudod, hogy végig sírja az utat az iskoláig, és vissza is.

 

Szóval ő az etetőszékben, reggelizni kellene hamar. Odateszed elé a reggelire szánt joghurtot. Félrelöki, nem kéri, sír. Törsz egy darabot a kifliből, odaadod neki, azzal biztosan ellessz egy darabig, hiszen szereti. Kifli a földön ladol, sírás, hisztizés. Tudod, hogy éhes. Próbálsz villámgyorsan kitalálni valamit, amit biztos, hogy megeszik, nincs sok idő. Tápszer. Igen, az mindig beválik. Legalább lesz valami a hasában, míg újra próbálkozhatsz. Tápszert keversz, odaadod neki. A földre dobja, nem kell. Már úgy ordít, hiába próbálod tőle megkérdezni, mit szeretne, esélyed sincs rá, hogy egyáltalán rámutasson valamire, ha kiraknád elé a hűtöszekrény tartalmát, akkor sem...

 

 

Mi tévő legyek???


Nincs más választás, nincs idő tovább találgatni. Nem tudod, mi lehet a baj. Öltözés, indulás, be az autóba, sírás végig az úton, és vissza is... Mi lehet? Fáj valamije, vagy csak rosszul ébredt? Mást szeretett volna? Nem tudod. Most már nem is derül ki, s egész napra rányomja a bélyegét. Nem volt elég időd, energiád, figyelemed, hogy higgadtan kitaláld, és megoldd... Vagy kiderül, hogy fájt valami, vagy esetleg ő éppen egy másik ételt szeretett volna reggelire enni, s nem tudta neked elmondani, hisz beszélni még nem tud. Maradt a sírás, és idegeskedés.

 

 

 

 

Egy másik lehetséges variáció

 

Most képzeld el ugyanezt a szituációt, reggel, sietni kell, gyors reggelire van csak idő. A pici az etetőszékben. Próbálod a joghurtot, rázza a fejét, hogy nem kéri. Vagy mutatja neked a kezecskéjével. Mutatja a paradicsom és az uborka jelét neked. Te előveszed a hűtőszekrényből a zöldségeket, felkockázol neki egy kicsit, ő szépen megeszegeti, míg te a nagyobbikkal tudsz foglalkozni, felöltöztetni, adni neki is reggelit. Sietni kell, de nyugodt vagy, nem kell az miatt idegeskedni, hogy szegény picikém már megint miért sír, és nem tudok rá elegendő figyelemet szánni, mert annyi más dolog van.

 

A kisfiú a tej jelét mutatja

 

Ez egy példa arra, miért is lehet jó az, ha megtanítasz néhány babajelet a gyermekednek, mielőtt még megtanulna veled szavakkal kommunikálni. A gyermekek már 6 hónapos koruktól önálló akarattal rendelkeznek, és szeretnék is ha elmondhatnék, mit szeretnének.

 

Segítsünk nekik (és magunknak) hogy nyugodtabban kiegyensúlyozottabban teljenek a napok.

0 hozzászólás
2013. február 17. vasárnap

Miért használjak jeleket, ha én magamtól is megértem a kisbabámat?

 

A baba jelbeszédről - mint minden alternatív vagy újnak számító módszerről - megoszlanak a vélemények. Aki használ, használt jeleket, és megtapasztalta, milyen jó dolog is jelelni a kicsivel, csak ajánlani tudja ezt minden kisbabás családnak. Aki nem ismeri, nem próbálta, csak olvasott, hallott róla, kételkedik, nem hisz benne, esetleg még rossz dolgonak is tartja, ami biztos, hogy hátráltatja a gyermek felődését.

 

Mi, akik a baba jelbeszédet tanítjuk oktatjuk, terjesztjük, nem szeretnénk senkire erőltetni semmit. Nem szeretnénk meggyőzni arról, hogy a baba jelbeszéd jó. A jelelés hasznosságát, és előnyeit több mint 30 évre visszamenőleg rengeteg kutatás, megfigyelés és tapasztalat bizonyítja, csak Magyarországon még viszonylag új ez a módszer. De már itt is sok a tapasztalat, és megfigyelés.

 

 

A jelelés egy szoros kapocs az anya és a kisgyermek között.

 

 

Ha az édesanya és a kisbabája közt egy harmonikus, kiegyensúlyozott viszony van, ha sok, minőségi időt tudnak együtt tölteni, és az anyukának jó érzéke van ahhoz, hogy megértse, mit szeretne a babája, az egy csodálatos, és irigylésre méltó dolog. De minden kisgyerek más, minden szülő más. Nem lehet elvárni minden szülő-gyerek kapcsolattól a tökéletességet. Mindenhol vannak problémák. És egy édesanya feladata pedig az, hogy megtalálja azokat a tevékenységeket, módszereket, azokat a dolgokat a világban, aminek átadásával segít a gyermekének, hogy több lehessen. A baba jelbeszéd egy lehetőség.

 

A kisbabák ösztönösen elkezdenek használni jeleket, jelzéseket, gesztusokat arra, hogy megértsük őket (pl. a vegyél fel, az integetés, a kis kezükkel mindenféle dolgot kitalálnak, és leutánoznak a felnőttektől). Sok ilyen jelzés egyértelmű. És ugye, hogy az anyuka számára is örömet okoz, ha megérti, a - szavakkal még nem kommunikáló - kisbaba mondandóját?

 

A baba jelbeszéddel megadjuk a lehetőséget arra, hogy a babánknak még több alkalma legyen arra, hogy megértsük őt. Ha megtanítjuk nekik a körülöttük lévő világ tárgyainak, fogalmainak jelét, már a beszéd előtt sokkal nagyobb teret adunk neki a kommunikációra. Az pedig, ha megértjük őt, sikerélményt jelent számára, minden egyes alkalommal, amitől ő nagyobb kedvvel kommunikál majd. És itt folytathatnánk az előnyök felsorolását, de ez a bejegyzés nem erről szól. Az baba jelbeszéd előnyeit elolvashatod egy másik bejegyzésben itt.

0 hozzászólás
2013. február 14. csütörtök

9 pontban a baba jelbeszéd előnyeiről

 

Egy korábbi bejegyzésben már 10 pontban összefoglaltam, mik a legfontosabb dolgok, amit tudni érdemes a babajelbeszédről. (Elolvashatod itt ). Most azonban kifejezetten a babajelek tanulásának előnyeiről szeretnék beszélni. Ugyan az elmúlt néhány hónapban nem sok új tartalommal bővült ez oldal, viszont én ez idő alatt is megfigyeltem, tapasztaltam, és gyűjtöttem az információkat. Ezért most szeretném itt a legfontosabb 9 előnyét leírni a babajelek tanulásának.

 

 

1. Könnyebb kommunikáció. 6-8 hónapos kor körül el lehet kezdeni a babajelek tanulást, és ha folyamatosan jelelünk, gyakorlunk, zenékkel, mondókákkal kiegészítve, nem kell sokat várni az első jelekig. Innentől fogva a gyermeknek öröm lesz a kommunikáció, akar majd kommunikálni a szülő és a világ felé, így gyorsan fogja tanulni a további jeleket is.

 

2. Segíti, gyorsítja a beszédfejődést. Mivel a jelek használatával - már szavak nélkül - megtanul a gyermek kommunikálni, szókapcsolatokat, mondatokat kifejezni, amikor elkezdődik a beszéd, sokkal gyorsabb lesz a szavak, a beszéd logikájának felismerése, tanulása, hiszen egyrészt ő már sok sok szót ismer, másrészt nem kell már megtanulnia, hogyan is használja azokat, hiszen a jelek segítségével már megtanulta.

 

3. Zene jótékony hatása. A zene jótékony hatásáról nem kell sokat beszélnünk, bizonyára tisztában vagyunk vele. Viszont a babajelek tanulását is segíti! Mindenképpen érdemes a zenét, mondókákat beilleszteni a tanulás folyamatába. Ezeken keresztül a legtöbb kisgyermek könnyebben ráérez a jelek használatára, így könnyebben tanulja majd a mindennapokban, egyéb tevékenységek során (pl. étkezés, fürdés, séta, stb.) használt jeleket, mert ismerős lesz számára a kézjelek használata.

 

4. Szorosabb kapcsolat a szülővel. Mivel legnagyobb részt a szülő feladata, hogy a babajeleket megtanítsa, átadja a kicsinek, már maga az egymással töltött idő, az egymásra figyelés erősebb kötődést eredményez. De azok a csillogó szemek (mindkét fél részéről), amikor a kisgyerek mutat valamit, édesanyja pedig megérti azt, leírhatatlan érzést keltenek az emberben, még ha csak kívülről látja is.

 

5. A ráismerés öröme. A gyermeknek az ismétlés, a rendszeresség biztonságérzetet ad. Az élet minden területén. Ha sokszor hallja ugyanazt a mondókát, ugyanazt a zenét, dalt, a felismerés örömmel tölti el, így szívesen vesz részt az adott tevékenységben. Ez is a babajelek tanulásának egy fontos momentuma.

 

6. Figyelemfejlesztő. Lehetséges, hogy az első próbálkozások nem járnak sikerrel, de ha kitartóak vagyunk, és következetesen használjuk a jeleket, játék, vagy bármely napi tevékenység közben, egy idő után felfigyel rá a gyermekünk. És ahogy elkezdi érdekelni, mi is ez, folyamatosan figyeli, várja az új jeleket, új ingereket ezzel kapcsolatán. Többek közt így a figyelmét is fejlesztjük a jelek tanításával.

 

 

A gyerekek a mondóka részleteit mutatják (kis kutya, nagy kutya)

A gyerekek a mondóka részleteit mutatják (kis kutya, nagy kutya)

 

 

7. A mozgásfejlődésre, kézügyességre is jó hatást gyakorol. Tanulmányok is mutatják, illetve saját tapasztalatom is, hogy azok a gyermekek, akik babajeleket tanulnak, sokkal hamarabb és ügyesebben kezdik el használni a kezüket. A finommotoros mozgások fejlődésére fontos odafigyelni már kiskorban is, de a későbbikben is nagyon fontos szerepet tölt be az óvodában, iskolában. Ezzel kapcsolatos problémák később akár tanulási nehézségeket is okozhatnak. Jó dolog tehát fejleszteni ezt egy játékos módszerrel.

 

8. Megkésett beszédfejlődésnél is használható. Azoknál a kisgyerekeknél, akik kortársaikhoz képest kicsit el vannak maradva a beszéd tanulás folyamatában, nagy sikerrel használhatók a babajelek, akár még 3 éves kor után is. Természetesen ha úgy érezzük, baj van a gyermek beszédfejlődésével, forduljunk a megfelelő gyógypedagógushoz, védőnőhöz, azonban a babajelek használatával ártani semmiképpen nem tudunk. A jelekkel mindenképp jó hatással vagyunk a kommunikációra! Más országokban már több évtizede használják az oktatásban - már Magyarországon is kezdenek érdeklődni arról, hogyan lehet a gyógypedagógiában hasznosítani a jelek hasznlatát. Az eddigi tapasztalatok, amiket láttam, mindenképpen pozitívak, de erről később részletesebben is írok majd.

 

9. Nyitottság, önbizalom. Azt hogy a babajelek által megértik a felnőttek, hatalmas sikerélményként élik meg a gyerekek. Ennek következménye, hogy sokkal szívesebben kommunikálnak. Nem csak a hozzájuk közel álló családtagokkal, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy más emberekhez is nyitottabban fordulnak, barátkozóbbak. Ez a szocializáció folyamatában egy fontos tényező, ha a gyermek később közösségbe kerül. Sőt ez jó eséllyel kihat egészen felnőtt korra is.

0 hozzászólás
2012. október 3. szerda

Többnyelvűség - babajelek

 

 

Korábban már írtam egy bejegyzést Shane-ről, illetve arról, hogy ő három 'nyelven' tanul és kommunikál. Azért tettem idézőjelbe a szót, mert az angol és magyar után a harmadik nyelv természetesen a baba jelbeszéd.Most néhány hónap elteltével újra leírok pár gondolatot, tapasztalatot a babajelek illetve a 3 nyelv hasznlatáról.

 

Csupán tapasztalatokat és véleményt írok a látottakról, de azt biztosan mondhatom, hogy megéri a több nyelv tanítását már minél kisebb korban elkezdeni.

 

 

 


 

Shane 2 éves lesz a hónap végén. Roppant színes és érdeklődő egyéniség. Minden érdekli, és ezt nem is szégyenli kimutatni. Mindig kifejezi a gondolatait, akaratát. Mindenről saját, igazi véleménye van. Nyitott és nagyon barátságos az emberekkel; felnőttekkel, gyerekekkel egyaránt. A jelek tanulásával és használatával már korán megértette és megtanulta, hogyan fejezze ki magát, és hogy mindig van rá mód, hogy "elmondja", amit gondol, vagy szeretne.

 


 

 

Nagyon nagy a szókincse angolul és magyarul is. Ugrásszerűen megnőtt az elmúlt pár hónapban. Most hogy több magyar beszédet hall, rengeteg új magyar szót is tud. És rohamléptekben tanul. Amit hall, szinte egyből megtanulja.

 

Több (2-3) szavas mondatokban kommunikál. A jelelő gyerekek már a jelek tanulásakor megtanulják a 2-3 szavas mondatalkkotást. A beszéd elindulásakor ez rengeteget számít, hiszen ők ennyivel előbbre járnak azoknál, akik nem jeleltek.

 

A babajeleket már nem használja olyan sűrűn - hisz már majdnem mindent meg tud értetni beszéddel, de még előveszi a jeleket:

  • Ha a cumi a szájában van, és mi nem értjük mit mondd, néha jelel.
  • Ha van olyan állatot amit nagyon szeret, akkor mutatja a jelét.
  • Néha csak kedvtelésből jelel könyvnézegetés, éneklés közben.
  • Ami még érdekes, hogy a PLEASE! vagy KÉRLEK! szavak mellé MINDIG használja  a jelet, mintegy megerősítésként, hogy ő most nagyon szeretne valamit.

 

 

A gyerekek ebben a korban vágynak arra, hogy minél több dolgot és összefüggést megtanítsunk nekik, hogy felfedezhessék a világot. Szinte érthetetlenül sok újat képes befogadni, megtanulni. Miért ne tanítsunk meg nekik minél többet, ha képesek, fogékonyak rá?

0 hozzászólás
2012. május 9. szerda

Tapasztalataim a baba jelbeszéd foglalkozásokról

Már jó ideje más formában működnek a baba jelbeszéd foglalkozások, mint régebben. Az ún. tanfolyamok helyett áttértünk a heti rendszerességgel látogatható órákra. 12 témára osztottam a babajeleket, és minden héten más-más téma jeleit tanuljuk meg. Természetesen sok-sok ismétléssel, így ha valaki nem tud részt venni minden héten baba jelbeszéd órán, így is sok jelet meg lehet tanulni.

 

Na de a tapasztalataimat szerettem volna leírni az elmúlt hónapokról. El kell, hogy mondjam, nagyon boldog vagyok, ahogy látom a kicsiket hétről hétre fejlődni. Örülök neki, hogy ezt a formáját választottam végül a foglalkozásoknak, mert így nem csak a szülőknek szólnak az órák. A gyerekek szeretnek részt venni, játszani, sok sok zenével és mondókával színesítem az órákat, amiket a kicsik is nagyon élveznek.


 

Az ő életükben nagyon fontos az a felismerés, hogy egy mondókát, vagy dalt már hallottak, felismernek. Jobban feloldódnak, jobban érzik magukat a foglalkozásokon. A jeleket is sokszor látják, így nem csak otthon, a szülőkkel tudják tanulni, hanem a foglalkozásokon is.

 

Nagy öröm számomra látni, ahogy nagy érdeklődéssel figyelik a kezemet. Persze nem mindegyik gyermek fogékony erre egyből, de vannak olyanok, akiket az első pillanattól fogva szinte lenyűgöznek a kézjelek, és nagy érdeklődéssel figyelik. Volt egy kislány, Maja, aki már az első foglalkozáson (akkor kb. 10 hónapos volt) mutatott jelet!!! Óriási boldogság ez számomra.

 


 

Röviden összefoglalva tehát nagyon örülök, hogy látom a fejlődést, látom a babajelek hasznát, látom, hogy örülnek együtt a szülők és a gyerekek a jelek tanulásának. És látom, hogy érdemes csinálni! Öröm átadni a szülőknek és kicsiknek ezt a fantasztikus dolgot, és öröm látni az általa épülő kapcsolatokat.



 

0 hozzászólás
2012. február 16. csütörtök

A baba, aki 3 nyelven tanul - tapasztalatok a többnyelvűségről

 

 

Megkérdeztem Nórit, a hugomat, aki 3 nyelven is tanítja gyermekét, mondja el véleményét és tapasztalatait erről. Shane most 15 hónapos. Amerikában él, és apukája angolul beszél hozzá, anyukája nagyrészt magyarul. Ezen kívül megtanulták és intenzíven használják a baba jelbeszéd jeleit a mindennapokban.


Lássuk a tapasztalatokat:

 

"Mint 3 nyelven tanuló kisgyermek édesanyja, azt tudom mondani, hogy mindenképp csak ajánlani tudom mindenkinek, hogy tanítsa gyermekét plusz egy vagy több nyelvre még kiskorában.  Nagyon fogékonyak még ebben a korban, hamar tanulnak, és szeretik, élvezik a tanulást. Úgy hallottam, hogy az intelligenciát is fejleszti a több nyelv tanulása, és a további években is láthatjuk a hasznát. Nálunk persze ez modhatni "kényszer" , de egyátalán nem bánom. :)

 

Shane az állatkertben - a GORILLA jelét mutatja

Shane az állatkertben. A "gorilla" jelét mutatja.

 

 

Shane-nel körülbebül fele-fele arányban beszélünk angolul és magyarul (na jó, az angol talán több) és mindehhez igyekszem mindig jelekkel is kísérni amit mondok. Én magyarul beszélek hozzá egész nap, majd hétvégéken és este, amikor Apa hazajön, valamint a játszótéren, boltban, stb. angolul beszélünk.

 

 

Eddig azt vettem észre, hogy az angol és a magyar beszédet is ugyanúgy megérti. Talán mintha angol szókezdeményeket vélnék felfedezni nála, bár nem nagyon lehet érteni, eléggé összevissza gagyog még. :) A jeleket megérti és mutatja is nekem, hogy mit szeretne éppen. Ez nála nagyon hasznos, mivel nagyon önálló, erőteljes személyiség, mindenről van saját véleménye, nagyon sok minden érdekli, és ezáltal, hogy ismeri a jeleket, úgy gondolom, rengeteg sírást és hisztit tudunk megelőzni. Mivel sokszor mindent azonnal és rögtön szeretne, amikor kitalálja. Ha úgy kellene kitalálgatnom, mit akar mondani, valószínűleg sokszor rég hisztizés lenne a vége. Én személy szerint nagyon örülök, hogy megismertük, és megtanultuk a babajeleket.

 

 

Összességében egyelőre inkább jelekkel kommunikál, a szavakat pedig kezdi utánozni, próbálgatni. Mostani szavak, amiket értek tőle (talán):

 

"baa" (bye - szia) , "ma" (mom - anya), "dada" (daddy - apa), "there" (itt/ott - mikor könyvben mutogat dolgokat), "tya" (yea=yes - igen) "ba" (ball - labda)

 

 

Eddigi tanulmányozásaim alapján nem lennék meglepve, ha az érthető beszéd nála  kicsit később alakulna ki, mivel sok helyen azt olvasni, a kétnyelvű gyerekeknél ez jellemző. Ezért is örülök nagyon, hogy ismerjük a babajeleket. Nem tudom, mi lenne, ha még - lehet hogy még 1 évig is - hosszú távon úgy kellene kitalálnom, mit szeretne tudtomra adni. Viszont így nem bánom, ha kicsit késik is a beszédfejlődése, mivel nagyon hasznos lesz egész életére nézve is, hogy 3 nyelvet ismerni fog!"

 

Sziasztok! Shane vagyok! :)

 

 

WWW.MESELOJELEK.HU

0 hozzászólás
2012. január 17. kedd

A fájdalom kifejezése fontos lehet

 

Gyakran adódnak olyan helyzetek, amikor nem vagyunk biztosak benne, miért sír a kisbabánk. Ha éppen nő a fogacskája, éhes, szomjas, fáj a pocija, esetleg játék közben valami kis sérülés történt, és még számtalan dolog miatt jöhet a sírás. Tapasztalatok szerint, ha a baba meg tudja értetni a szülővel, mi a sírás oka, sokkal könnyebben megnyugszik.

 

Fontos lehet tehát, hogy megtanuljuk az egyik legfontosabb jelet, mégpedig a fájdalom jelét.

Két mutatóujjunkat egymással szembe irányítjuk, és ellentétes irányban mozgatjuk (forgatjuk) oda-vissza.

 

Ha anyának, vagy apának fáj valamije, akkor is mutathatjuk, így könnyebben megérti a kicsi, hogy miről is van szó. Ezen kívül ez fejleszti az empátiás, szociális érzékeit, és a fogalmi gondolkodását is. (Megtanulja és megérti, hogy fájdalom nem csak neki van, hanem mindenki másnak is.)

 

 

Jó tanulást, és gyakorlást!

 

Ha van tapasztalatod a babajelekkel, megoszthatod velünk!

 

WWW.MESELOEJELEK.HU

1 hozzászólás
2011. december 29. csütörtök

Vélemény egy édesanyától

 

Szeretnék megosztani veletek egy véleményt, melyet Király Gyöngyi írt, aki kislányával, Lucával részt vett egy baba jelbeszéd kurzuson.


Gyöngyi azon túl, hogy édesenya, a győri Kids Klub klubvezetője is.


Azon túl, hogy mindent – és annál többet is – megadjak a gyermekemnek az egészséges testi, lelki, szellemi fejlődése érdekében, mint a legtöbb anyának, nekem is az az egyik legfőbb törekvésem, hogy a kislányommal szinte a fogantatása pillanatától kezdve tudjak kommunikálni. Anyaként és nyelvtanárként is azt vallom, hogy minden harmonikus kapcsolat alapja a hatékony kommunikáció, anya-gyermek viszonyban megfűszerezve ezt az elengedhetetlen szeretettel, melynek minden megnyilvánulásunkat át kell hatnia. Ilyen indíttatásból keresem folyamatosan, az immár 16 hónapos kislányom megszületése óta a lehetőségeket arra, hogy kiegészítsem a “kommunikációs eszköztáramat” ( zene, dalok, versek, mondókák, mesék, ölbeli játékok, stb. magyarul és angolul is) valami újdonsággal.

 

A babajelekről már korábban is hallottam és rendkívül izgalmasnak találtam már akkor is, hogy létezik egy jelrendszer, melynek segítségével “valóságosan” is tudok kommunikálni a még beszélni nem tudó Picikémmel. Kutattam a neten, hátha találok győri tanfolyamot a témában, de sajnos eleinte nem volt még ilyesmi a városunkban. Így aztán magam találtam ki kísérő jelzéseket 4-5 fontosabb szavunkhoz, melyeket következetesen használtam-használok azóta is. A kislányom -aki a nagymamája szavaival élve, már szinte újszülött kora óta “Hogy figyel!”- nagyon hamar megszokta és megtanulta ezeket a jeleket – először csak érteni és reagálni rájuk, majd használni is őket.

 

Bár volt néhány közös jelünk a Babámmal, a vágy, hogy megismerjem és használjam a hivatalos jeleket, továbbra is megmaradt. Vártam, kerestem és végül rátaláltam a ”Mesélő jelekre”! :) …Nem volt kérdés, azonnal elvégeztük Nyéki Márti 6 alkalmas kurzusát, ami abszolút hiánypótlónak bizonyult számomra, megvan, amit kerestem. Azon túl, hogy élvezetes foglalkozások során megismerhettük a babák-mamák számára legfontosabb témakörökhöz (pl. család, napirend, állatok, stb.) tartozó jeleket, megtanultunk jópár igen népszerű dalocskát is jelekkel elénekelni. Ezek azok a dalok, melyeket egyéb zenés foglalkozásokon és otthon is éneklünk babáinknak, tehát ismerősek és biztonságot jelentenek számukra, ezáltal segítve őket abban, hogy a dalokhoz kapcsolt mozdulatokat, jelzéseket könnyebben, gyorsabban elsajátítsák. A biztonságérzetet még tovább fokozta a foglalkozások szeretetteljes légköre és Márti kiemelkedően kedves személyisége!:)


A tanfolyam ideje alatt rendszeresen gyakoroltuk otthon a jeleket a Kislányommal, ami természetesen azóta is így van. Bámulatos, mennyire tud ez működni! Bár ő még nem sok jelet használ aktívan, a passzív tudása azonban jelentős. Azt például gyönyörűen megmutatja, hogy szeretné hallani a “Fújja szél a fákat” mondókát, azt pedig már szavak nélkül is érti, hogy szeretném, ha enne még egy kicsit a főzelékből….kell ennél több?:)
0 hozzászólás
2011. december 28. szerda

Éjszakai történet

 

Ismerős ez a történet?

 

Éjjel 3 óra van. 10 hónapos kisbabád vígasztalhatatlanul sír. Kezedbe veszed. "Mi a baj?" - kérdezed tőle, bízva abban, hogy megérti, és válaszol rá, elmondja, mit szeretne, és mindketten alszotok tovább.

 

Az ilyen esetekben sokszor hamar itt a reggel, s te nem aludtál szinte semmit.

 

 

Most képzeld el ugyanezt másképp:

 

Éjjel 3 óra. A 10 hónapos kisbabád nagyon sír. Te odamész hozzá, és kérdezed, "Mi a baj?" Ő két kis kezével mutatja a "maci" jelét neked - jelezve vele, hogy csak a kis barátját szeretne magához ölelni.

 

Te kezébe adod a mackóját, melyet ő szorosan magához ölel, és már alszik is tovább.

 

Igen, hidd el, ez tényleg lehetséges!

 

Egy kisbabának sokféle problémája lehet. De ha sírás közben, kezeit használva meg tudja neked mutatni, hogy fáj valamije, vagy fél, esetleg csak az ölelésedre vágyik, számtalan esetben könnyebb lesz a megoldás.

0 hozzászólás
2011. június 20. hétfő

A baba jelbeszédről

Mi a baba jelbeszéd?


 

 

A baba jelbeszéd egy olyan speciális nyelv a baba és a szülők (felnőttek) között, melynek során kézjelekkel egészitjük ki a  beszélt nyelvet. Ezt a születés utáni néhány évben tanithatjuk gyermekünknek.

 

Minden csecsemő természetes vágya, hogy kifejezze, mit szeretne, de amig a beszédkészségük nem alakult ki kellőképpen, ez gyakran nehézségekbe ütközik. Sokszor még a gyakorlott anyukák is félreértik, mit szeretne velük közölni babájuk. A jelbeszéd tanulása segithet áthidalni és könnyebbé tenni ezt az időszakot, mig a gyermek szavakkal nem tudja kifejezni magát.

 

Ha a baba sirás helyett ki tudja fejezni, mit akar, csökken a stressz, erősödik a kötődés, és nő a szülő-gyermek közti megértés. Sőt a gyerek későbbi verbális készségei is fejlődnek. A kutatások és a tapasztalatok szerint azok a babák, akik kisebb korukban jeleltek, sokkal jobb nyelvi és beszédkészségeket sajátitottak el, és a későbbiekben (kisérletek szerint 2, 3 és 8 éves korukban vizsgálták a gyerekeket) sok tekintetben felülmúlták társaikat (a kognitiv és nyelvi fejlődés terén).

A gyerekek igen könnyen képesek a jelbeszédet megtanulni. Már 6 hónapos kortól meg tudják különböztetni a jeleket egymástól, amiket mutatunk nekik.

 

 

Ezt a készségfejlesztést 6-10 hónapos kortól már célszerű, és ajánlott elkezdeni. Korábban is jelelhetünk a babánknak, de akkor természetesen több idő szükséges majd ahhoz, hogy visszajeleljen. Persze később is el lehet kezdeni a jelbeszédet, amikor gyermekünk már elkezdett beszélni. Az 1-2 évesek nagyon gyorsan megkedvelik ezt a játékos tanulást, és gyorsan bővitik szókincsüket. Mindenképpen türelmesnek kell lennünk, nem szabad erőltetnünk a tevékenységet. Minél játékosabb formában mutatjuk babánknak a dolgot jelét, ők annál szivesebben fognak minket utánozni. Csodálatos dolog a beszéd elindulása előtt belelátni gyermekünk gondolataiba.

0 hozzászólás