Mesélő Jelek - (nem csak) baba jelbeszéd

A babák kommunikációja, beszédfejődése, érdekességek, hírek, tapasztalatok a baba jelbeszédről, és más babás témákról.

2013. szeptember 29. vasárnap

Szülői vélemény a babajelekről - egy 3 éves anyukájától

„Shane kisfiam most már lassan 3 éves lesz, így elég sok tapasztalatom van a babajelekkel kapcsolatban. Mi 5 hónapos korában ismerkedtünk meg a jeleléssel, Nekem elsőre nagyon megtetszett ez a módszer, rögtön el is kezdtük tanulni és gyakorolni a jeleket. Részt vettünk egy tanfolyamon is, ami nagyon hasznos volt, hiszen amellett, hogy Shane szocializálódott, én pedig találkozhattam más anyukákkal is, megtanultam rengeteg jelet, amiket aztán otthon meg tudtam tanítani neki. Néhány hét alatt már visszajelelt, nagyon szerette mutatni, ha hallotta kint a kutyákat ugatni, vagy a repülőgépet, autót; ha felkapcsoltuk a lámpát, vagy a ventillátort. A könyvekből pedig mindig elmutogattuk az állatokat, és bármit, amit benne láttunk. Ha szeretett volna kimenni biciklizni, vagy játszani, azt is meg tudta mutatni nekem. A jelbeszéd tanulása mindkettőnknek nagyon élvezetes, szórakoztató volt. Eleinte sok jelet megértett, és bizonyos jeleket csak akkor mutatott, amikor neki szüksége volt rá. De hát, épp ez a dolog lényege, hogy el tudja mondani, mit gondol, mit szeretne, hogy épp álmos, enni szeretne, vagy fáj valamije.
Shane 2 nyelvet tanult és tanul egyszerre, mivel kétnyelvű családban él, és nálunk még abban is nagy segítség volt a jelelés – mikor már valamennyire tudott is beszélni – hogy ha pl. nem tudott egy szót angolul, de tudta a jelét, azt mutatta, így az apukája könnyebben megértette őt, és fordítva én is. Nagyon jól összekapcsolta a két nyelvet, bár ő így igazából 3 nyelvet tanult egyszerre.

 

 

 

Nagyon hamar elkezdett szavakat mondani, és gyors volt a beszédtanulás folyamata is, hiszen már rengeteg szót ismert, sőt a jelekkel mondatokat is tudott alkotni. Most már folyékonyan beszél, és a jeleket nem sokszor használja, de ha valamit, amit kimond, meg szeretne erősíteni, akkor jelel még, illetve van hogy még nem értjük minden szavát, akkor is nagyon hasznos, ha meg tudja mutatni.

 

 

Én úgy gondolom, hogy ezt a foglalkoztatást a babával bármilyen korán el lehet kezdeni, - ha már tud ránk figyelni a pici – mert sok szülő például nem tudja, mivel kösse le a baba figyelmét, vagy mivel fejlessze. Ez egy kiváló módszer erre, otthon, bármikor gyakorolható, és nagyon szeretik a babák, érdekes és szórakoztató számukra. Felkelti a figyelmüket, ezáltal később a többi dologra is sokkal jobban figyelnek majd, fogékonyabbak lesznek, és fejlődik a figyelmük. Nálunk a kommunikáció már nagyon kis kora óta jól működik ez által, és most is látom, hogy sokkal jobban megérti a világ dolgait, és ő is könnyebben megérteti magát. Nem csak a beszéd-, hanem az értelmi fejlődésére is nagyon jó hatással volt. Sok kisgyermek van a környezetünkben, és összehasonlítva őket, Shane sokkal fejlettebb a vele egykorú gyerekeknél. Sokkal több mindent és választékosabban mond, megért mindent, és nyitottabb, érdeklődőbb a világ dolgai felé. Most várjuk a második kisbabánkat, és már alig várom, hogy majd együtt használják a babajeleket. „

0 hozzászólás
2013. augusztus 4. vasárnap

A gesztusnyelv és a beszélt nyelv kapcsolata

Egész eddig úgy gondolták a tudósok, hogy a hangképzés fejlődésében rejlik a nyelv kialakulása. Most úgy tűnik, a kézmozdulatok egy korábbi láncszemet képeznek.

 

 

A nyelv az egyik legegyénibb emberi sajátosság, de a főemlősökkel az elmúlt évtizedekben végzett kísérletek rámutattak, hogy a kommunikálás képessége már náluk is jelen van. A Max Planck Intézet kutatói szerint a nyelv kialakulásában nem az eddig gondolt hangképzés játszhatta a legfontosabb szerepet, hanem az, hogy hogyan kommunikáljuk az információt. A testbeszéd és mutogatás pedig mai napig fontos része kommunikálásunknak, és egyre több eredmény jelzi, hogy az összetett beszélt nyelv az őseink egyszerű kézmozdulataiból és gesztusaiból fejlődhetett ki.

 

A tanulmányozott főemlősök kicsinyei húsz hónapos korukra bonyolult mutogatásokat sajátítanak el. Ezek a másik böködésétől a fejrázásig és a kar kinyújtásáig terjednek. Ráadásul e gesztusoknak csak akkor van értelmük, ha más fajtársaik is látják és tudomásul veszik őket. Tehát a nagyon fiatal főemlősök is már tudnak értelmes gondolatokat megosztani egymással. Ebből a szempontból a főemlősök elkülönülnek az egyszerűbb majmoktól, melyek csak felnőtt korban sajátítanak el hasonló gesztusnyelvet.

 

 

 

A főemlősök és az ember között azonban akad pár jelentős különbség már kézmozdulatok használatában is. Az emberi csecsemők kultúrától függetlenül látszólag ugyanazokat a mozdulatokat tanulják meg. A 14 hónapos kisbabáknál például a világ minden részén általános a mutatóujj használata.

 

 

A főemlősök ezzel szemben még fajukon vagy különböző csoportjaikon belül sem ugyanazzal a jelentéssel használják a kézmozdulataikat. Csak az köti őket össze, hogy már igen fiatal koruktól sokat gesztikulálnak, de szinte véletlenszerű jelentéssel. Az ember őse már a gesztikulálások jelentésének pontosításánál elkülönülhetett a főemlősöktől.

 

forrás: nyest.hu

0 hozzászólás
2013. augusztus 3. szombat

Miért gesztikulálunk? Mi köze ennek a halakhoz?

A cikket a nyest.hu oldalon találtam. Érdekes és tudományos magyarázat arra, miért gesztikulálunk.

 

 

Evolúcióbiológusok felfedezték, hogy a verbális és a nem verbális kommunikációért ugyanazok a neuronhálózatok felelősek. Így magyarázható, hogy beszéd közben miért gesztikulálunk.

 

Ki gondolná, hogy a halaknak köszönhetjük azt, hogy mondandónkat képesek vagyunk gesztusokkal, mozdulatokkal kísérve megerősíteni? – A halak sem beszélni, sem gesztikulálni nem tudnak, mégis így van! – számol be egy kutatásról a Science Daily. Tudósok azt találták, hogy a beszédképesség és a kézmozdulatok evolúciója az agynak ugyanahhoz a területéhez kötődik. Ez pedig azt is megmagyarázza, hogy miért kísérjük mozdulatokkal beszédünket.

 

Andrew Bass, a Cornell Egyetem professzora a kutatással kapcsolatosan elmondta: „visszakövettük a beszéd és a kézmozdulatok viselkedésbeli párosításának evolúcióját a halak agyfejlődéséig. A mellső végtagok (oldalsó és melluszonyok) elsősorban a helyváltoztatásra szolgáltak. Ugyanakkor a mellső végtagoknak szerepük lett a társas kommunikációban is: hangokat is ki lehet adni a segítségükkel, és a mozgatásukkal jelezni lehet.”

 

A halak korai fejlődésének vizsgálata megmutatta, hogy azoknak a neuronhálózatoknak az ősei, amelyek a hangadásért és mellső végtagok kommunikációs célú mozgatásáért felelősek, már a halak agytörzsében is megvannak. Ez a tény segít megérteni a neurológiai alapjait annak, hogy a mellső végtagokkal való jelzés és a hangadás összekapcsolódik egymással – nemcsak az embernél, hanem más gerinces fajoknál is. Ez a fejlődés pedig – Bass szerint – a nyelv evolúciójának része. Tehát a nyelv evolúciója már a halaknál elkezdődött!

0 hozzászólás
2013. július 28. vasárnap

11 tipp, hogyan fejlesztheted a baba-mama közti kommunikációt

 

 

1. Már születéstől kezdve próbáld megérteni a jelzéseit – próbáld megkülönböztetni, mikor miért, és hogyan sír.

 

2. Lehetőség szerint elégítsd ki minden igényét – hiszen neki még erre van szüksége.

 

3. Ne hagyd sokáig sírni – hisz nála az első hónapokban ez az egyetlen kommunikációs forma, amivel jelezni tud neked, - mindig „válaszolj rá”!

 

4. Sokat nézd, figyeld őt, az arcát, a gesztusait, a testmozdulatait - így megláthatsz olyan dolgokat, amikre nem is gondoltál

 

 


TIPP: Játssz a babáddal! - amiből rengeteget tanulhatsz

 

Amikor jó kedvű, gőgicsél, beszélget, játszik, - legyél te a tükör. Figyeld őt, és utánozd a mozdulatait, a mimikáját, a hangját, ahogy játszik vele, beszélgess vele – közben pedig próbáld meg beleképzelni magad a helyébe, hogy vajon mit gondolhat, mit szeretne ezzel „mondani”, kifejezni. Elsőre lehet, hogy szokatlanul hangzik, viszont határozottan sokat lehet belőle tanulni, és sokkal jobban megérteni, megérezni a baba gondolatait.


 

 

 

5. Figyeld, és tanuld meg, mire hogyan reagál!

 

6. Beszélj hozzá nagyon sokat – a napi dolgokat, teendőket is mindig elmesélheted neki, mikor, mit, miért csináltok. – ők már sokkal több dolgot megértenek, mint azt sokan gondolják

 

7. Ha már gőgicsél, beszélgess vele – ő a saját babanyelvén, te pedig kedvesen válaszolgass neki. Egy idő után észre fogod enni, hogy jobban megérted, mit „mond”.

 

8. Mindig reagálj a jelzéseire, így megtanulja, hogy ha kommunikációt kezdeményez, arra jön visszajelzés – így később motiváltabb lesz a kommunikációra.

 

9. A sok beszéden kívül mesélj, mondókázz, énekelj neki. Nézegessetek könyvet, és mesélj neki a benne lévő dolgokról, állatokról, bármiről, amit láttok.

 

10. Ha kommunikációt kezdeményez, mindig reagálj rá, válaszolj, és erősítsd meg, biztasd őt, éreztesd vele, hogy megérted - a bizalom így alakul ki, ami roppant fontos lesz a kapcsolat további részében.

 

11. Nem utolsó sorban próbálj meg ráhangolódni a kisbabára, és belülről is megérezni, mikor mire van szüksége.

 

 

 

Figyelem

 

Ráhangolódás

 

Megérzés

 

Megértés

 

Visszajelzés

 

Megerősítés

 

– ezektől fejlődik pozitívan a kommunikáció. Ez pedig a gyermek és a szülő közti harmonikus kapcsolat egyik legfontosabb alappillére.

0 hozzászólás
2013. július 20. szombat

Miért sírnak a babák?

 

A gyermek egészséges beszédfejlődéséhez a születéstől kezdve fontos, hogy visszajelzést, megerősítést kapjon a kommunikációjában. Amikor a baba megszületik, még csak sírással tudja jelezni azt, hogy valamire szüksége van. Aki jól megfigyeli kisbabája sírását, idővel felfedezheti a különbségeket sírás és sírás között.

 

Milyen okai lehetnek?

 

-gyengébb sírdogálás, ha kezd éhes lenni, ilyenkor kezét a szájhoz emelheti


-általában erős, éles sírás, ha fáj valamije


-tele van a pelus, kényelmetlenül érzi magát


-egyedül érzi magát, ilyenkor kis szünetekkel újra kezdődik a sírás


-stresszhatás éri - pl. szokatlan, éles zajok, fények


-nyűgös, gyengébb sírás, szemdörzsöléssel, ha álmos


-idegesen, hangosan sír, ha valamilyen fizikai szükséglete van, pl. fázik, melege van


-túlzsúfolt, idegen helyen sírás is előfordul, ilyenkor a biztonságérzetét növelhetjük azzal, ha felvesszük,megnyugtatjuk.

 

 

A sírás csökkenti a stressz, feszültségoldó hatású a babáknál is, de a pár hónapos babákat nem szabad hagyni sokáig sírni! Meg kell próbálni megtalálni, s megszüntetni a sírás okát. Az első néhány hónapban a neki még nincs más lehetősége arra, hogy jelezze, ha szüksége van valamire. Ha sokszor hagyják sírni a babát ebben a korban, akkor azt tanulhatja meg, hogy felesleges sírni, ez pedig a későbbi kommunikációban problémákat okozhat. Minden korban nagyon fontos a visszajelzés!!!

 


Ráadásul a sok és erős sírástól a hangszálak is károsodhatnak, ami a beszéd kialakulás folyamatában problémát okozhat.


 

 


Ahogy növekszik a baba, természetes módon megpróbálja más eszközökkel is kifejezni, megértetni magát. A sírás mellett egyre nagyobb tehet kap a testbeszéde, a gesztusok, a mimika. Ha sokat figyeljük a kisbaba ezen jelzéseit, ugyanúgy megfigyelhetjük, hogy milyen dologra hogyan reagál.



Ha testi kontaktusra van szüksége, lehet hogy először megpróbálkozik azzal, hogy karjait feléd nyújtogatja, jelezve, vedd fel őt. Ha ez nem vezet eredményre, utána következhet a sírás. Ha ezekre a jelzésekre (amikor még nem sír a baba) megfelelően sikerül reagálni, azzal csökkenthet a sírás, így a baba kiegyensúlyozottabb, boldogabb lesz.

 

Figyeljük meg ezeket a jeleket, jelzéseke, és az 5-6 hónaptól nyugodtan taníthatunk a babának saját kitalált vagy egyezményes jelzéseket, azaz babajeleket egy-egy dologra, helyzetre. Így amikor szeretne valamit, vagy lát valamit, ami neki tetszik, az egyezményes jellel jelezhet nekünk. Ezzel pedig sok sírástól, hisztitől megkímélhetjük őt, s magunkat. Ha megértjük őt, a baba és az anya kapcsolata sokkal harmonikusabb lesz.

 

 

Ha szeretnél babajeleket tanulni, illetve tanácsokat kapni arról, hogyan fejleszd ezt a képességet, hogyan felismerd fel a babád szükségleteit, látogass el egy bemutató foglalkozásra a nyáron, vagy jelentkezz tanfolyamra.

A következő linken megnézheted a nyári programot: FOGLALKOZÁSOK

0 hozzászólás
2013. május 19. vasárnap

"Babajelek", amiket mindenki használ

 

Amikor a kisgyermekek 1-2 éves koruk körül elkezdenek "pápázni", minden szülő és nagyszülő rendkívüli büszkeséget érez. Ez egy olyan jelzés, amit minden egyes szülő már pici korától kezdve tanítgat a babájának. Hiszen ezt a kézjelet még felnőtt korban is használjuk.

 

 

Gondolj csak bele, te láttál már olyan kisgyereket, aki  ne tanulta volna meg az integetést?


 

A babák ezt a kézjelet az utánzás képességével sajátítják el, és micsoda öröm szülőnek és sikerélmény babának, amikor megtanulják az integetést!  (A babajelbeszéd jelei pontosan ugynezen elv alapján működnek, csak még nem nem mindenki tudja ezt elképzelni, hiszen nálunk ez viszonylag egy új módszer.)

 

Arra gondoltam, milyen jó lenne összegyűjteni azokat a jeleket, kézjeleket, gesztusokat, amelyeket minden szülő, nagyszülő ismer, és meg is tanít a kisbabának. Illetve amik egyezményes jelek, amikről mndenki ösztönösen tudja, hogy mit jelentenek. Ezáltal talán egy lépéssel közelebb kerülhetünk ahhoz, hogy még többen megértsék, hogyan is működik a baba jelbeszéd, s miért is nincs semmilyen hátránya.

 

Számtalan jel és gesztus jutott eszembe. Jöjjenek a teljesség igénye nélkül, képpel is illusztrálva.

 

15 jelet gyűjtöttem össze.

 

 

 

  • Integetés, pápá - elköszönéskor.

 

 

 

  • Puszit küldünk - szinte minden kisgyerek tudja!

 

 

 

  • Vegyél fel! - nyújtózkodás felfelé a karokkal.

 

 

 

  • Hallod? - fülünkhöz tesszük a kezünket, mintha hallgatóznánk.

 

 

 

 

  • Tapsolás - ha ügyesek voltunk, vagy tetszett valami, tapsolunk.

 

 

 

 

  • Shhhh... Csendesen! - mutató ujjunkat a szánk elé tesszük.

 

 

 

 

  • Mit csinál a halacska? - tátogunk a szánkkal. (Ugyanígy meg lehet tanulnítani az össze állatot, pl. hogy repül a kismadár - utánozzuk a szárnycsapást,  a méhecske, az elefánt ormányát is megmutatjuk... stb.)

 

 

 

 

 

  • Jár az óra tikk-takk ... - mutató ujjunkkat mozgatjuk jobbra, balra. Akár a mondókával egybekötve.

 

 

 

  • Milyen nagy lesz a kisbaba? - két kezükkel mutatják hogy milyen nagyok lesznek.

 

 

 

 

  • Milyen erős vagy? - ökölbe szorított kezekkel mutatják az izmaikat, hogy ilyen erősek. (Persze ez a kép nyilván csak véletlen sikerült így, de annyira édes! :) )

 

 

 

 

  • Nem! - tiltakozásukat a gyerekek sokszor fejezik ki így, kezüket előrenyújtva, tenyerüket felénk fordítva ellenkeznek valami ellen.

 

 

 

 

  • Valam milyen picike - mutató- és hüvelykujjunkkal szoktuk mutatni.

 

 

 

 

  • Figyelj! - sokszor a beszéd, a hang megerősítéséhez magasra emeljük a mutató ujjunkat! (Én láttam, hogy a gyerekek is használják, már a beszéd előtt is, pl. ha hallanak valamit, ami felkeltette érdeklődésüket. )

 

 

 

  • Gyere ide! - ujjunkkal, vagy egész karunkkal hívogató mozdulatokat csinálunk.

 

 

Ha például a játszótéren vagytok, és ezt a mozdulatot mutatod a játszótér másik felében homokozó apróságnak, ugye, megérti? Ugyanezen az elven működik a babajelbeszéd.

 

 

 

 

  • Elfogyott - két karunkat kitárjuk, vagy kezeinket ingatjuk, forgatjuk jobbra-balra.

 

 

Ha tetszett, szólj hozzá, vagy küldd tovább az oldal linkjét ismerőseidnek!

1 hozzászólás
2013. május 18. szombat

Beszélj hozzá és hallgasd is meg! - ez segíti a beszédfejlődést

 

 

A gyermek beszédfejlődése az egyik legfontosabb dolog a pici életében, melyre a legtöbb szülő fokozott figyelmet fordít. Mindenki szeretné, ha gyeremeke időben elkezdjen kommunikálni, beszélni, és mindezt helyesen is tegye.

 

 

Persze - ezt mindig hangsúlyozni kell, hogy minden gyermek beszédfejődési üteme más és más - mindenki tehet azért, hogy ezt a folyamatot segítse, támogassa. Nyilvánvaló, hogy ha egy baba szülei, környezete helyesen, választékosan és sokat beszél, az pozitív hatással van gyermekre.

 

Nem biztos, hogy mindenki tisztában van viszont azzal, hogy a gyermekhez nem elég beszélni, meg is kell hallgatni őt! Ez legalább ugyanannyira fontos, mint a beszéd. Ha a gyermeket meghallgatjuk - még ha csak gagyogásról vagy szókezdeményekről is van szó - ezzel ő gyakorolja a beszédet, a hangokat, a szavakat. Azt pedig tudjuk, hogy mindent sok sok gyakorlással a legkönnyebb megtanulni.

 

 

Olvastam egy kutatásról, mely szerint hatszoros hatása van a gyermekkel való beszélgetésnek, mintha csak egyirányú a nyelvi kommunikáció. Ha a felnőtt beszél, az segíti a gyermek nyelvi fejlődését, de sokkal fontosabb az interakció.  Frederick Zimmermann professzor szerint a gyermek minél többet beszél, annál jobban megerősíti a tudását.

 

 

"– Ha a felnőtt és a gyerek beszélget – mondja Maxine Orringer pittsburgh-i beszédkutató –, akkor a kommunikációt gyakorolja. Amikor hibát vét, mintegy tájékoztatja a felnőttet, hol tart a fejlődésben, és ha a szülő akár önkéntelenül is kijavítja, a gyerek nyelvi készsége is fejlődik."



A TV nézés nem helyettesíti a gyermekhez való beszédet, nincs számottevő hatása, ha a beszélgetés helyett történik.

 

 

Tanácsok:

 

 

  • Beszéljünk a gyermekhez, amikor csak tudunk.

 

  • Beszéljünk helyesen, artikulálva, választékosan.

 

  • TV nézéssel nem helyettesíthetjük a beszélgetést.

 

  • Mindig hallgassuk meg, ha gyermekünk mondani szeretne valamit - már csecsemő kortól kezdve - ha még nem tud beszélni, akkor is.

 

  • Dícsérjünk sokat! Örüljünk neki, ha kommunikál, ez sikerélményt ad.

 

  • Javítsuk ki a hibát, helyesen ismételve, amit mond.

 

 

Ha tetszett, szólj hozzá, vagy tovább is küldheted az oldal címét más anyukáknak, ismerősöknek!

 

(felhasznált forrás: informed.hu)

0 hozzászólás
2013. május 11. szombat

Ha a család nem támogatja a babajelek tanulását

Amíg az ember nem ismerekedik meg közelebbről a baba jelbeszéddel, előfordul, hogy kételyei vannak ezzel kapcsolatban. Néhányan azt gondolják, ha a gyermeknek babajeleket tanítunk, később fog elkezdeni beszélni, vagy ha a jeleket megérted, majd lusta lesz a beszédre. vagy hogy csak mutogatni tanítjuk a gyermeket. Persze, te már tudod, hogy ez nem így van, és hogy a babajelek használata épphogy elindítja, segíti a kommunikációt, és támogatja a beszéd elindulását, és nem csak mutogatunk, hanem beszélünk is mellé. De hogyan értesd ezt meg azzal, aki ezeket még nem tudja? Ha babajelelsz a babáddal, de a nagymama, az apuka, vagy valamlyik rokon rossz szemmel nézi ezt?

 

 

1. Mutass nekik egy videót jeleket használó babákról. A YouTube videómegosztón - akár a Mesélő Jelek oldalán is - találsz számos videót jelelő kisgyerekekről.

Mesélő Jelek YouTube csatorna

 

 

 

 

 

2. Próbáld meg közérthető nyelven elmondani, miért is jó ez.


- Mondhatod példának azokat a jeleket, amiket egyébként is tanítunk a babáknak, még ha nem is hívjuk babajelnek (lsd. 4. pont).

 

- Magyarázd el, hogy nem csak mutogatunk, hanem mindig beszéddel kísérjük a jeleket, így még több beszédet hall.

 

- Mondhatsz példát a bölcsiben, oviban is használt utánmozgásra, kézzel egész testtel...  (Jár az óra tikk-takk... ) mennyire élvezik és imádják a gyerekek.

 

- Elmesélheted, hogy ha sír a gyermeked, és nem tudod, miért, az frusztrációt okoz mindenkiben, a jelekkel pedig nagyobb eséllyel megoldódik egy ilyen helyzet.

 

- Mondd el, hogy ezáltal sikerélménye lesz, és sokkal nyitottabb lesz, szívesebben kommunikál, így a beszédhez is nagyobb kedve lesz.

 

- S még bármit, amit te gondolsz, vagy tapasztaltál.

 

 

 

3. Ha gyermeked már használ jeleket, mutasd meg, mennyire örömmel használja azokat, és magyarázd el, hogy a sikerélmény csakis jó hatással van a kommunikációjára, és a ti kapcsolatotokra.

 

 

4. Mondj példákat arra, hogy az emberek egyébként is tanítanak ilyeneket a babáknak. Csak nem mondják rá, hogy babajel. Pl. pápá - integetés, óra - tikktakk - felemeljük a mutatóujjunkat, és jobbra balra mozgatjuk, halacska - tátogunk, nincs elfogyott - széttárjuk a karunkat, esetleg még mozgatjuk is, felnyújtott kezek - "vegyél fel", és még biztosan jut eszedbe ennél több is, illetve mindenkinél vannak saját, egyéni jelzések. Tehát ez épp ugyanaz, csak még többet tanítunk, ezáltal a gyermek még több dolgot "el tud mondani" mielőtt megtanul beszélni.

 

"Küldj puszit a mamának!" :)

 

5. Vidd el egy bemutatóra, tanfolyami foglalkozásra, vagy összejövetelre, ahol megismerkedhet a baba jelbeszéddel személyesen is, tájékozódhat a módszerről, felteheti kérdéseit egy oktatónak.

 

6. Mutasd meg neki ezt a cikket: Tévhitek a baba jelbeszédről , Vélemények szülőktől

(Hamarosan videók is lesznek, amelyen szülők is elmondják a véleményüket.)

 

 

Ha ezeket a dolgokat türelmesen elmagyarázod, megmutatod annak, aki ellenzi a babajeleket, illetve ha meglátja a kisgyermek csillogó szemeit, tekintetét, örömét jelelés közben, biztos vagyok benne, hogy megérti. Türelem, kitartás, ami a babának és neked jó, arról ne hagyd magad lebeszélni!

 

 

Ha tetszett az írásom, szólj hozzá, vagy küldd tovább az oldal címét ismerőseidnek!

0 hozzászólás
2013. május 6. hétfő

Miért nem beszél a gyermekem?

 

Minden szülő aggódik kicsit a gyermek fejlődésével kapcsolatban, minden úgy halad-e, ahogyan kell. Ez teljesen normális, hiszen ha mégis valami elmaradást tapasztalunk, érdemes fejleszteni egy-egy területet. Ebben a bejegyzésben némi segítséget szeretnék adni a baba/kisgyermek beszédfejlődésének szakaszairól, illetve az általános fejlesztési lehetőségekről.

 

 

A kisbaba beszédfejlődésének szakaszai:

 

0-3 hónapos korig: sírási hangokat hallat, gőgicsél.

 

3-6 hónapos kora között: megjelennek azok a biológiailag vezérelt, reflexszerű hangmegnyilvánulások, amelyekben örömelv érvényesül. A babának tetszik a saját hangja, ezért ismételgeti azokat. Ezek tehát komfortérzést jelentő hangok.

 

6-12 hónapos kor között: már nem véletlenszerű hangokat ad, hanem strukturált, szótagszerű hangkapcsolatokat, összerendezett mozgásokkal. Ezekben a szótagkapcsolatokban – kezdetben- erős kontraszt érvényesül (zárt mássalhangzó, pl. „b” és nyitott magánhangzó, pl. „a” váltakozik: „bababababa”). Végül ezek a szótagkapcsolatok egyre inkább hasonlóvá válnak a környezet hangmegnyilvánulásaihoz, mert kiesnek belőle azok a hangok, amelyek a környezet hangjai között nem szerepelnek.

8 hónapos csecsemő: gagyogásában már erősen felismerhető az anyanyelv.

 

1-1, 5 éves kor: a hosszú szótagsorok lerövidülnek; a baba többnyire 1-2 szótagú produkciókat hoz létre. Ekkor még a gyermek utánzással tanulja a nyelvet.

 

1, 5-2 éves kor: megjelenik egyfajta rendezőelv a gyermeki beszédben. Már megpróbál szerkezeteket kifejezni, de még nem toldalékolja a szavakat, inkább távirati stílusban beszél, de már dallama van a beszédnek.

 

2-2, 5 éves kor: meg tudja jelölni a nyelvtani viszonyokat a beszédben, beszédfejlődése a grammatikus korszakba lép.

 

2, 5-3 éves kor: megjelennek az összetett mondatok.

 

Az egészséges fejlődésmenetet mutató 3 éves gyermek már rendelkezik az anyanyelvének alapnyelvtanával, az utánzási fázist felváltja nála a nyelvi szabályok elsajátításának szakasza.

 

 

 

A beszéd késésének okai lehetnek:


  • Az öröklésnek nagy a jelentősége, a gyermek családjában, főleg apai ágon sok esetben találni olyan személyeket, akiknél a beszédfejlődés késett.

 

  • Lehet oka még olyan szülési sérülés, mely az agynak a beszédmozgásokat és a beszédmegértést irányító területeit érintette.

 

  • Viszonylag gyakori a beszédproblémával küzdők között a koraszülöttek.

 

  • Oka lehet még alkati is, sok esetben találkozhatunk rendellenes fekvésben született gyermekekkel.

 

  • Súlyos testi gyengeség gyakran együtt jár a beszédkéséssel.

 

  • Általános motoros ügyetlenség is okozhat problémákat, mivel a beszéd rendkívül finoman összerendezett mozgásokat igényel.

 

  • Kisgyermekkori agysérülések és egyes gyermekkori betegségek is vezethetnek a beszédfejlődés késéséhez.

 

  • Az agyi érés késése

 

  • A beszédkésés oka lehet még a beszédnevelés elhanyagolása is, mivel a beszéd megjelenésének időpontja jobban függ a környezeti hatásoktól, mint a gyermek intelligenciájától. Ha a környezet nem, vagy alig nyújt példát az utánzásra, akkor nem fejlődik a gyermek beszéde.

 

 

 


A környezet ösztönző ingerei fontosak a beszédelsajátítás zavartalanságában. Csak a felnőttel való állandó, szeretetteljes kapcsolat segítheti elő az ép beszédfejlődést. Ugyanakkor a beszédet nem szabad erőltetni, siettetni, mert ezzel a gyermek beszédkedvét törjük le. Az állandó javítgatással – a beszédfejlődés korai szakaszán – elbátortalaníthatjuk a gyermeket. Sok verset és mesét olvassunk, mely a gyermek szókincsét is bővíti és a nyelvtani szerkezetek gyakorlását is segíti. Nélkülözhetetlen a jó beszédpélda, fontos, hogy a környezet érthetően, tisztán beszéljen és lehetőleg ne használjon dajkanyelvi kifejezéseket.


 

 

 

 

Általános fejlesztő ötletek:

 

  • állathangok utánzása, tanulása
  • mesekönyvek nézegetése, olvasása
  • állatos formaillesztő, kirakó
  • nagymozgás fejlesztése - mondókákkal is
  • finommozgások fejlesztése - mondókákkal is (baba jeleszéddel)
  • zenehallgatás, éneklés
  • mondókák tanulása
  • környezet tárgyainak tanulása
  • testrészek tanulása, mutatása
  • színek, formák tanulása

 

Ha tetszett a cikk, szólj hozzá! Vagy küldd el az oldal címét más szülőknek is!

 

 

(Felhasznált oldalak: beszed.hu, szobeszedmagazin.hu)

0 hozzászólás
2013. május 5. vasárnap

Babával a szabadban 0-12 hónapos korig

 

 

A természet felfedezését, megismerését nem lehet elég korán elkezdeni. A gyermek születésétől kezdve érdemes fokozatosan némi időt a szabadban töletni. A kint töltött idő, a friss levegő biztosítja a változatosságot a mindennapokban, egyben megnyugtató, és stimulálja a gyermek érzékeit, jó kedvre derítenek mindkettőtöket.

 

 

Ha a szabadban töltesz időt kisbabáddal, mindig gyűzödj meg róla, hogy megfelelően védve legyen a napról, haszálj védőkrémet, kis sapkát. Lehetőség szerint ne a nap legmelegebb időszakát válasszátok a sétára, játékra.

 

 

 

0-3 hónapos babával

 

Ebben az időszakban az anyukák még kimerültek fáradtak a kevés alvástól, a hormonok változásától, és attól, hogy a baba minden igényét ki tudják elégíteni. De egy rövid séta a friss levegőn megnyugtató babának, mamának, és egy közös kikapcsolódás, mely segíti a kapcsolatot is.

 

Tevékenységek:


Többször rövid séta babakocsival, vagy hordozóban - akár 10 perc is elég lehet, hogy kicsit kikapcsolódjatok

Testmozgás - a friss levegőn való mozgás mindenképp jó hatással van az anya egészségügyi állapotára is, hiszen a baba miatt ez sokszor háttérbe szorul. Mindig lehet tenni apró lépéseket, hogy jobban érezd magad. Boldog mama = boldog baba. Hogy miért? A kicsik megérzik, ha feszült vagy és ideges. Próbálj mndig legalább 1-2 percre kikapcsolni, már az is segít.

 

 

A babákat, kölünüsen az újszölötteket megnyugtatják az ún. "fehér zajok" (monoton hangok), melyek az anyaméhben hallott hangokra emlékeztetik őket. A természetben szerencsére rengeteg ilyen hangot találni (szél a fák között, a patak csobogása, vagy az eső kopogása a háztetőn).

 

 

 

3 - 6 hónapos babával

 

Ebben a korszakban a baba elkezd mosolyogni, gagyogni, rácsodálkozni a világ dolgaira, elkezdi felfedezni azokat. Általában még nem mászik, nem mozog sokat, de nyakát nyújtogatva kis fejével és tekintetével határozottan érzékelteti, hogy érdekli őt a körülötte lévő új világ.

 

Tevékenységek:


Mutass meg neki mindent, a füvet, a fákat, a köveket, és mindent, amit csak lehet. Mondd el neki, mi micsoda. Ugyan még beszélni nem tud, mégis láthatod, ahogy szívja magába a dolgokat, amit hall és lát. Örüljetek minden együtt töltött percnek, és együtt tanulásnak.

 

 

 

7 - 9 hónapos babával

 

Ez az időszak már arról szól, hogy a baba magától felül, már a kis fejét is tudatosan mozgatja. Ebben a korban a kis felfedezők tele vannak vággyal, hogy mozoghassanak, mindent megnézhessenek, esetleg már másznak is.

 

Ahogy nő a baba az anyukáknak is egyre több a lehetőség, hogy együtt mozoghasson a gyermekkel. Babának és mamának is jót tesznek a szabadtéri sportok, mozgás.

 

Tevékenységek:

 

Nézz körül, és szerezz be futóbabakocsit, babahordozót, biciklit gyereküléssel, vagy bicikli után szerelhető kis kocsit, amik kifejezetten a kint spotolás kiegészítői. Ennyi idős babákkal már akár több őrás "túrkat" is tehettek. Amikor csak időtök engedi, legyetek kint a szabadban.

 

 

Mindig ellenőrizd, hogy a kisbabád biztonsgban van sportolás közben.

 

 

 

10 - 12 hónapos babával

 

Ebben a korban a baba már tudja, felismeri, hogy egy egy szó milyen jelentésre utal. A "tárgy-állandóság" is kialakul, ami azt jelenti, hogy tudja azt, ha egy tárgy nincs jelen, akkor is létezik.

 

Tevékenységek:

 

Menjetek ki egy nagy takaróval valamelyik parkba, vagy rétre, terítsétek le, és élvezzétek a természetben fellelhető dolgokat. Mivel a baba már szilárd dolgokat eszik, vigyetek egy kis kosárban kedvenc ételeket, gyümölcsöket, piknikezzetek egyet.

 

Vigyetek könyveket nézegetni, olvasni. Keressétek meg a környezetben a benne lévő dolgokat.

 

Gyűjts a terméseztben található dolgokat, pl. kavicsokat, köveket, pitypangot, más virágokat, s takard le őket valamivel. Mondd, "Hová lettek?" és hagyd, hogy a gyermeked megkeresse, felfedezze őket.

 

 

Fújjatok buborékot! Szabadban még élvezetesebb, mint odabent.

 

A babajelek tanulására természetesen mindezek a tevékenységek kiváló alkalmat biztosítanak!

További szabadtéri ötleteket olvashattok hamarosan, nagyobbaknak is!

0 hozzászólás
2013. május 1. szerda

Vélemények a szülőktől

 

Az legutóbbi baba jelbeszéd tanfolyamon kértem a szülőket, hogy mondják el véleményüket, miért is tartják hasznosnak a módszert. Az alábbiakban olvashattok eze közül néhányat.

 

“Társaságban van, énekeket tanul, játszik”


“Ismerőstől hallottam a baba jelbeszédről, és interneten is találkoztam vele. Nagyon hasznosnak tartom, megkönnyíti a kommunikációnkat, míg Regina nem beszél, és rengeteg képességfejlesztő hatása van. Regina 12 hónaposan jelelt vissza először, a lámpa, a kulcs és a érem jeleket mutatta. Nagyon hasznos a mindennapjainkban. A tanfolyamról interneten olvastam, és Regina is nagyon szívesen jár, hiszen társaságban van, énekeket tanul, játszik, miközben én tanulom és gyakorlom a jeleket.  “

(Tőke Gyöngyvér és Regina – 16 hónapos)

 

 

"Otthon nem kezdtük volna el"


“Egy ismerősünktől hallottam először a Mesélő Jelekről, és az interneten utánanéztem a módszernek. Azért kezdtünk el egy tanfolyamot, hogy amíg nem tud beszélni, addig is ki tudja fejezni magát. Lili ettől nyugodtabb, és kiegyensúlyozottabb. A foglalkozások nagyon bababarátok, mindig jól érezzük magunkat. Otthon nem kezdtük volna el tanulni, de a tanfolyam által kedvet kaptunk hozzá! Közösségben sokkal jobb tanulni, a jeleket így könnyebben elsajátítjuk, nagy része könnyen tanulható. Mindenkinek ajánlanám, akinek gyermeke születik. “

(Mesterházy Ildikó és Lili – 16 hónapos)

 

 

“Bánom, hogy nem kezdtük el korábban”


“Még a várandósságom idején találkoztam először a baba jelbeszéddel, már akkor nagyon hasznos dolognak tartottam a mindennapi élet megkönnyítésére illetve a kommunikáció megkönnyítése céljából.  Zenebölcsi foglalkozáson találkoztam először a Mesélő Jelek babajeleivel,  Napsugár hamar mutatta a “még” és a “vége” jeleket. Számtalan előnyével találkozom, és már bánom, hogy nem kezdtük el korábban. A foglalkozások jó hangulatúak, és azért hasznosak, mert otthon nincs rá túl sok idő, hogy jeleket tanuljak, itt pedig könnyebb ezeket megtanulni, amit aztán otthon folytatunk.”

(Várföldi-Király Pálma, és Napsugár – 16 hónapos)

 

 

Tanfolyamokra, próbaórákra jelentkezni folyamatosan lehet.

 

Próbáljátok ki, ismerjétek meg ezt a fantasztikus, segítő módszert.

0 hozzászólás
2013. április 23. kedd

4 tipp, hogy segítsd a baba beszédfejlődését!

 

4 egyszerű módszer, amivel fejlesztheted gyermeked kommunikációjának fejlődését.

 

 

Zene, mondókák, dalok utánmozgással - azt mondják, már a pocakban lévő babák is szeretnek zenét hallgatni. :) Ez lehet, hogy vicccesen hangzik, de biztosan jó hatással van a babára. Viszont a születéstől kezdve érdemes nagyon sokat mondókázni, énekelni a gyermeknek, megszerettetni vele ezeket, hiszen később ez egy fontos csatorna lesz a világ megismeréséhez. Fél éves kor után - vagy amikor már látod, hogy figyel rád a baba - el lehet kezdeni a dalok, mondókák utánmozgással vagy babajelekkel való kísérését.

 

 

Kommentáld a tevékenységeket, beszélj hozzá sokat! - Amikor azt gondolod, még talán nem is érti pontosan, amit mondasz a babádnak, akkor is fontos, hogy sokat beszélj hozzá. Születéstől kezdte egyre több szót fognak megérteni, és szépen lassan észreveszed a visszajelzéseket is. Bármilyen tevékenységet csináltok, kommentáld, meséld el, mi is történik éppen. Pl. kimegyünk a konyhába, eszünk ebédet; megyünk a fürdőszobába, fürödni, előtte levesszük a trikót, a nadrágot, a zoknit, stb. Ezekből rengeteget tanulnak. A szavakat is, illetve az élet egyéb dolgait, összeüggéseit.

 

 

 

Visszajelzés! - Ha úgy látod, hogy valamit szeretne neked "mondani" , már pici kortól válaszolj neki, tudasd vele, hogy megértetted, vagy legalábbis "vetted" hogy próbált feléd kommunikálni. Ha nem érted,azt is mondhatod neki, de mindenképpen fontos, hogy azt érezze, jó és hasznos dolognak tartják az ő próbálkozást. Nagyon fontos a pozitív visszajelzés, így lesz sikerélménye.

 

Soha nem intsd csendre egy pici baba beszédének próbálkozásait!

 

 

 

Könyvnézegetés, esti mese - a könyveket már pár hónapos kortól lehet nézegetni. Vannak kifejezetten pici babáknak szóló képes könyvek, már ezekkel is lehet tanulni például az állatokat, tárgyakat, bármilyen témában. Később jöhetnek az egyre "bonyolultabb" könyvek, de igazából 3-4 éves korig még hosszabb mesét nem érdemes olvasni a gyerekeknek. Az 1-2 éves korosztály még abban talál sikerélményt, ha rámutathat, elmondhatja, vagy jelekkel elmutogathatja, amit lát a képen, tárgyakat, állatokat, tevékenységeket, tehát "kézzel fogható" egyértelmű dolgokat.

 

 

 

 


Tipp: Fontos az esti mese! És ha minden este ugyanazokat a dolgokat tesszük lefekvés előtt (pl. fürdés, pizsama, tej, könyv nézegetés) a kisgyermek könnyebben fog elaludni. A megszokás, a rendszer még szükséges ebben a korban. Szánjunk néhány percet az esti mesére. Nem mellesleg megszerettetjük velük a könyveket.


 

0 hozzászólás
2013. április 20. szombat

Mennyi babajel az ideális?

 

Szerintetek hány jelet kell megtanulni ahhoz, hogy tényleg hasznos legyen a baba jelbeszéd a babák és anyukák/család életében?

Biztos vagyok benne, hogy van olyan, aki azt gondolja, végtelen mennyiségű jelet kell tanítani a kicsinek, akkor lesz csak látszata. Ez nem teljesen így van. Igazából nem az a lényeg, hogy erőltessük, és minél több jelet megtanuljunk. A tanulás szót én legszívesebben el is felejteném, mert ennek játéknak kell lennie! Játék, szórakozás, és közös időtöltés az anyuka és a baba közt, ami egyben folyamatosan erősíti a kettőjük kapcsolatát.

 

Nem csak arra kell koncentrálni, hogy "megtanuljátok" a jeleket. Közben minden egyes pillanatot élvezzetek ki, hogy közös - ráadásul hasznos - elfoglaltságot találtatok a babátokkal. Figyeljétek a visszajelzéseiket, testbeszédet, gesztusokat, minden szituációban!

 

  • Ha csak 5-10 babajelet tanultok meg, vagy találtok ki, már lehet, hogy az is nagyban megkönnyíti a kommunikációt, főleg, ha a pici már korán elkezd beszélni.
  • De ha már például 2 éves babákról beszélünk, és még nem beszélnek, ők maguk fogják kérni, (csak észre kell venni!) hogy mutass nekik további jeleket. Mert annyira szeretné tudni, mutatni neked!
  • És vannak, akiknek pedig annyira sikerélményt és örömöt ad a babajelek használata, hogy még a beszéd mellett is újabb és újabb jeleket tanulnak meg.

 

Tehát egyáltalán nem kell erőltetni a dolgot, de ami nagyon fontos: KITARTÁS kell hozzá!


A Mesélő Jelek tanfolyamokon tippeket kaphattok az otthoni tanuláshoz, hogy az könnyebben menjen, ha kedvet kaptatok hozzá!

0 hozzászólás
2013. április 7. vasárnap

3 tévhit a baba jelbeszédről

 

 

Hazánkban nem túl rég kezdett elterjedni a baba jelbeszéd. Aki először találkozik vele, előfordulhat, hogy tévesen ítéli meg ezt a módszert. Persze, ha tájékozódik az ember, utána olvas, és megnézi a szülők, és szakemberek véleményét, biztosan könnyen megérti, miért is használják oly sokan ezt a módszert. Több országban az oktatási rendszer részét képezi, használják a gyógypedagógiában, szakemberek, pszichológusok roppant sok fejlesztő hatását bizonyították. Alapvető funkciója mégis, hogy a baba és a szülő közti kommunikációt megkönnyítse.

 

 

Ebben a bejegyzésben néhány tévhitet szeretnék eloszlatni, melyekkel munkám során eddig találkoztam.

 

 

1. Beszéd helyett tanítjuk a jeleket, csak mutogatunk


Sokan úgy képzelik el a baba jelbeszédet, mint a siketek jelelését. Az a legnagyobb különbség, hogy itt mindig kimondjuk az adott jelhez kapcsolódó szót is, így elősegítjük a szótanulást. Nem beszéd helyett, hanem a beszéd mellett, annak kiegészítéseként tanítjuk a babajeleket. Amíg pedig a kisgyermek nem képes a beszédre (de már nagyon szeretne kommunikálni, kifejezni akaratát, gondolatait) a jelek segítségével meg tudja ezt tenni.

 

 

2. A babajelek tanulása késlelteti a beszédfejlődést


Talán ezt tartom a legfontosabbnak megválaszolni, hiszen sok anyukában, szülőben felmerül ez a kérdés. Épp ellenkezőleg, nem késlelteti, hanem nagyban elősegíti, és támogatja a beszéd, a kommunikáió fejlődését. Azoknál a gyermekeknél, akik babajeleket használnak, megfigyelhető, hogy hamarabb kezdenek el beszélni, illetve ha elindul a beszéd, sokkal hamarabb tanulják a szavakat, sokkal hamarabb beszélnek mondatokban. Sokan már jelekkel megtanulnak 2-3 szavas mondatokat alkotni. A sikerélmény által pedig sokkal szívesebben kezdeményeznek kommunikációt.

 

 

3. Nehéz a jelek elsajátítása


A babajelek tanulása bárki által könnyedén elsajátítható. Lehetőség van arra, hogy a -mondjuk így - 'hivatalos' babajeleket tanuljuk meg, akár az internet segítségével, akár egy tanfolyamon. Nagyon sok jel szimbolikus, és sokszor magát a tevékenységet utánozva  vagy egy adott tárgyra vonatkozó jellemző tulajdonsággal mutatjuk a jelet. (pl. a cica jele, mintha a cica bajszát mutatnánk)

 

Akinek van kisbabája, biztosan megfigyelte, hogy ők öszönösen maguktől is kitalálnak bionyos jelzéseket egy-egy dologra. Ha egy dolgora, fogalomra pedig nem tudjuk a 'hivatalos' jelet, nyugodtan kitalálhatunk magunktól is egyet, ami az adott dologra jellemző. A lényeg az, ezután következetesen mindig ugyanazt a jelet használjuk.

0 hozzászólás
2013. április 6. szombat

Testbeszéd és baba jelbeszéd

 

 

 

A kommunikációt kutató pszichológusok többek közt arra vonatkozóan is végeztek megfigyeléseket, hogy a mindennapi életben hogyan, és milyen arányban használjuk a testbeszédet, gesztusokat, illetve a szavakkat. Szinte hihetetlen, de a kutatások során arra a megállapításra jutottak, hogy kommunikációnk során csupán 7%-ban használjuk a szavakat, és 93 %-ban különböző non-verbális jelzéseket.

 

 

 

 

 

Ebből a megállapításból kiindulva, a szavak megjelenése előtt mindenképpen hasznos lehet, ha nagyon odafigyelünk, és megpróbáljuk értelmezni, megérteni gyermekünk testbeszédét, jelzéseit. Vannak egyértelmű jelek, melyeket mindenki azonnal megért, észrevesz (pl. egy mosoly jókedvet jelent, a kar felfelé nyújtásával azt szeretnék elérni, hogy vegyék fel, ha odabújik az édesanyjához, biztonságra, megerősítésre vagy szeretetre van szüksége.) Ha belegondolunk az előbbi kijelentésbe, miszerint 90%-ban non-verbálisan kommunikálunk, mindenképpen hasznos lehet, ha megpróbáljuk fejleszteni ezt a képességünket, hogy megértsük kisbabánk, gyeremekeink jelzéseit.

 

Minél kisebb a gyermek, annál őszintébbnek mondhatjuk a jeleket, hiszen később, illetve felnőtt korban már tudjuk befolyásolni, megmásítani ezeket, valódi érzéseinkhez képest. De a kisbabák, pici gyerekek jelzései még nagyon őszinték, tehát mindenképpen megbízhatóan "olvashatunk" belőlük.

 

Azok a kisgyermekek, akiket nagyobb részben megértenek szüleik a testeszédből, gesztusokból, mindenképpen bátrabban, nyitottabban kommunikálnak majd. Hiszen a meg nem értettségből adódó frusztráció helyett a sikerélmény lesz a jellemző. Ebből adódóan alakul ki a nyitottság, a bátrabb kommunikálni-akarás.

 

 

Minden anyukánál - aki odafigyeléssel van gyermeke iránt - megfigyelhető, hogy a gyermek sok jelzését már szavak nélkül is megérti, ez egy teljesen természetes folyamat. Van, aki jobban, van, aki kevésbé képes ezeket jól értelmezni, de minden anyuka tisztában van ezzel, hogy gyermeke, már a szavak előtt is gesztusaival, testbeszédével próbál és tud is kommunikálni.

 

 

 

Hogy mi a szerepe ebben a folyamatban a baba jelbeszéd módszerének?

 

 

A válasz - ha belegondoluk - kézenfekvő. Amíg a kisbabánk nem beszél, a nap szinte minden percéban próbál a testbeszédével üzenni nekünk. Ezekből mi valamennyit megértük, valamennyit nem. Akadnak frusztrációs helyezetek, amikor sajnos sírás a vége, mert nem értjük egymást. Ha elkezdünk babajeleket tanulni és tanítani, onnantől, hogy kisbabaánknak már van tudatos mondanivalója felénk, sokkal könnyebb lesz megértenünk, pontosan mit is szeretne.

 


 

Sőt! Nem csak a szükségleteit fogjuk megérteni, hanem azt is, hogy mit szeretne mesélni nekünk, milyen gondolatok járnak a kis fejében egy-egy szituációban. Sokan el sem tudják képzelni, a kisgyeremekek mennyi gondolattal rendelkeznek a világról, mennyi minden van, amit azon évek alatt, míg nem beszélnek, nem tudnak megosztani velünk. A babajelek tanulásával kinyílik a világ, és sokkal nagyobb lehetőség lesz arra, hogy gondolataikat megosszák velünk.

0 hozzászólás