Mesélő Jelek - (nem csak) baba jelbeszéd

A babák kommunikációja, beszédfejődése, érdekességek, hírek, tapasztalatok a baba jelbeszédről, és más babás témákról.

2013. április 23. kedd

4 tipp, hogy segítsd a baba beszédfejlődését!

 

4 egyszerű módszer, amivel fejlesztheted gyermeked kommunikációjának fejlődését.

 

 

Zene, mondókák, dalok utánmozgással - azt mondják, már a pocakban lévő babák is szeretnek zenét hallgatni. :) Ez lehet, hogy vicccesen hangzik, de biztosan jó hatással van a babára. Viszont a születéstől kezdve érdemes nagyon sokat mondókázni, énekelni a gyermeknek, megszerettetni vele ezeket, hiszen később ez egy fontos csatorna lesz a világ megismeréséhez. Fél éves kor után - vagy amikor már látod, hogy figyel rád a baba - el lehet kezdeni a dalok, mondókák utánmozgással vagy babajelekkel való kísérését.

 

 

Kommentáld a tevékenységeket, beszélj hozzá sokat! - Amikor azt gondolod, még talán nem is érti pontosan, amit mondasz a babádnak, akkor is fontos, hogy sokat beszélj hozzá. Születéstől kezdte egyre több szót fognak megérteni, és szépen lassan észreveszed a visszajelzéseket is. Bármilyen tevékenységet csináltok, kommentáld, meséld el, mi is történik éppen. Pl. kimegyünk a konyhába, eszünk ebédet; megyünk a fürdőszobába, fürödni, előtte levesszük a trikót, a nadrágot, a zoknit, stb. Ezekből rengeteget tanulnak. A szavakat is, illetve az élet egyéb dolgait, összeüggéseit.

 

 

 

Visszajelzés! - Ha úgy látod, hogy valamit szeretne neked "mondani" , már pici kortól válaszolj neki, tudasd vele, hogy megértetted, vagy legalábbis "vetted" hogy próbált feléd kommunikálni. Ha nem érted,azt is mondhatod neki, de mindenképpen fontos, hogy azt érezze, jó és hasznos dolognak tartják az ő próbálkozást. Nagyon fontos a pozitív visszajelzés, így lesz sikerélménye.

 

Soha nem intsd csendre egy pici baba beszédének próbálkozásait!

 

 

 

Könyvnézegetés, esti mese - a könyveket már pár hónapos kortól lehet nézegetni. Vannak kifejezetten pici babáknak szóló képes könyvek, már ezekkel is lehet tanulni például az állatokat, tárgyakat, bármilyen témában. Később jöhetnek az egyre "bonyolultabb" könyvek, de igazából 3-4 éves korig még hosszabb mesét nem érdemes olvasni a gyerekeknek. Az 1-2 éves korosztály még abban talál sikerélményt, ha rámutathat, elmondhatja, vagy jelekkel elmutogathatja, amit lát a képen, tárgyakat, állatokat, tevékenységeket, tehát "kézzel fogható" egyértelmű dolgokat.

 

 

 

 


Tipp: Fontos az esti mese! És ha minden este ugyanazokat a dolgokat tesszük lefekvés előtt (pl. fürdés, pizsama, tej, könyv nézegetés) a kisgyermek könnyebben fog elaludni. A megszokás, a rendszer még szükséges ebben a korban. Szánjunk néhány percet az esti mesére. Nem mellesleg megszerettetjük velük a könyveket.


 

0 hozzászólás
2013. március 11. hétfő

Miért érdemes kis létszámú csoporttal kezdeni a közösségbe szoktatást?

 

Milyen, hány éves gyermekeket érdemes elvinni a bölcsőde előtti beszoktatásra?


Egy bizonyos kor után minden kisgyermeknek természetes szükséglete a közösség, a szocializálódás. Kinek előbb, kinek később jön el ez az idő, ez egyénileg változik, szokásoktól, illetve a gyermek habitusától is függ, mikor érik meg rá. Ez az „elválás” persze egyik félnek sem könnyű, de elkerülni nem lehet, 6 hónapos – 1 éves kor között érdemes már elkezdeni a szülővel együtt történő közösségbe járást, 1,5 éves kor körül pedig fokozatosan el lehet kezdeni, hogy a gyermek kisebb közösségben rövidebb időre egyedül maradjon. De ha már óvoda előtt állnak, a kezdés előtt néhány hónap kifejezetten jót fog tenni a gyermeknek.

 

Mi ennek a módszernek az előnye?


A rendszer lényege, hogy a kisgyermekek egyedi igényeinek figyelembe vételével, kis csoportban valósítjuk meg a gyermekfelügyeletet és a foglalkoztatást. Éppen a kis csoport előnyét szeretnénk kiemelni. Az állami bölcsődében nagy csoportba kell a gyermeknek viszonylag gyorsan beszokni, megtalálni a helyét. Nagyon sokat számít, ha ezt megelőzően már járt hasonló közösségben, megtapasztalta egy csoportban a rendszert, mely biztonságérzetet ad neki.  Ezen kívül, mivel ismerjük a gyerekeket, egyéni igényeket kellő mértékben ki tudjuk elégíteni, ez is növeli a biztonságérzetet a gyermekben, és nem utolsó sorban a szülőben is.

 

Előnyök:

- A pedagógusok személyesen ismerik a gyermek természetét, igényét, fejlődési szintjét, képességeit.

 

- Foglalkozásainkon a szülővel való közös részvétellel a gyermekek megismerik a helyet, hozzászoknak a környezethez, a szokásokhoz, a foglalkozások jellegéhez, megismerik az eszközöket és az ismerős arcokat is könnyedén meg tudja jegyezni. Ez után nyugodtabban itt hagyhatják őket.

 

- Minden helyzetben személyre szabottan tudunk reagálni minden egyes problémára, igényre, szükségletre.

 

- Étkezési szokásaikhoz tudunk igazodni.

 

- Képességfejlesztő játékokkal játszhatnak a gyerekek foglalkoztató központunkban.

 

- Minden nap csoportos foglalkozásokon vesznek részt a gyerekek, ahol a létszám maximálisan 6 fő lehet.

 


Hátránya?


Kifejezett hátrányát nem tudunk mondani, hiszen éppen azért jó ez a formája a közösségnek, mert a gyermek egészséges lelki és értelmi fejlődéséhez igazodik, a fokozatosság elve alapján.

 

 

Hányan vannak egy csoportban?


Játszócsoportunkban egyszerre 6 kisgyermek felügyeletét biztosítjuk. Úgy tapasztaltuk, hogy ez egy megfelelő létszám ahhoz, hogy a már korábban említett előnyök megvalósulhassanak.



Egyáltalán milyen módszer alapján lett kidolgozva a rendszer?


A játszóházban dolgozó pedagógusok korábbi tapasztalatai alapján alakult ki ez a rendszer, illetve a nálunk megforduló szülőkkel mindig próbálunk sokat beszélgetni, és meghallgatni a problémájukat, véleményüket, negatív tapasztalataikat, melyek más játszócsoportokban tapasztaltak, egy-egy kérdéssel kapcsolatban.



Az országban hány ilyen intézmény működik? Ez mind magán? Ellenőrzi valamilyen hatóság a működését?


Az országban sok helyen működnek családi napközik, ahol biztosítják a gyermekek felügyeletét, szintén meghatározott létszámú csoportban.

Ilyen jellegű játszócsoportról Székesfehérváron tudunk, ahol foglalkozásokat is tartanak a gyerekeknek, és naponta változó, de kis létszámmal működnek. Itt azonban a foglalkozás díját minden esetben a szülőnek plusz szolgáltatásként ki kell fizetni, tehát nem tartozik a térítési díjhoz, mint nálunk. Mert külsős pedagógus vezeti a foglalkozást, vagyis még egy újabb kollégát is be kell vonni a napirendbe. Nálunk a felügyeletet és a foglalkozásokat is ugyanazok a pedagógus kollégák vezetik, így nem kell külön díjat fizetni a szülőnek, és nem kell újabb személyt megszokni a gyerekeknek,aki fél óra múlva el is megy.

Hivatalosan Csiperke Játszócsoport a neve a játszóház ezen szolgáltatásának, mely engedélyhez nem kötött, a Kft ügyvezetőjének kompetenciája eldönteni, hogy kik alkalmasak a játszócsoportot vezetni.

A játszóház viszont a napokban adott be kérelmet a családi napközivé nyilvánításra a helyi önkormányzathoz. A hivatalos engedélyek kiadása folyamatban van. A legfontosabb az ÁNTSZ engedély, mely alapján már eredményesen, és minden előírásnak megfelelően működik a játszócsoport.



Mit tanulhatnak meg a gyerekek ennek segítségével?


Fokozatosan tartozhatnak – először a szülővel együtt – egy kisebb közösségbe, ahol szép lassan hozzászokhatnak a foglalkozások jellegéhez, menetéhez megismerik a pedagógusokat, akik minden nap ugyanúgy várják őket. Megtanulnak a többi kisgyermekkel együttműködni, együtt játszani, alkalmazkodni, és ezzel már kevesebb gond lesz a későbbiekben. A szocializáció egy lassú, elhúzódó folyamat a gyermek életében, nagyon sok mindent meg kell tanulniuk. Ebben a kis csoportban sokkal több figyelmet, visszajelzést kapnak arról, hogy mi az, amit jól csinálnak, mi az, amit nem, így lelkileg kiegyensúlyozottabban léphetnek majd tovább a nagyobb közösségekbe. Magabiztosabbak lesznek, tisztába lesznek saját kompetenciájukkal, helyes irányban alakul az önértékelésük, könnyebben barátkoznak, kevésbé alakulnak ki gátlások. Szépen és látványos ütemben fejlődik a kommunikációjuk, mert megfelelő motivációs bázisban vannak, és a motivációs szintet minden nap fent tudjuk tartani számukra.  Hiszen nem elegendő a napi szokások rögzítése, minden nap szükséges egy kicsi újat adni, egy kicsit változtatni, új dolgot mutatni.

 

 

Mennyi idő, amíg eléritek a célotok egy gyermekkel?


Természetesen egyéntől függ, de általában azt mondhatjuk, hogy 3-6 hónap után már minden kisgyermek eljut arra a szintre, hogy biztonságosabban, önbizalommal csatlakozhasson nagyobb létszámú csoportokhoz. Peresze, csupán ha szeretne. Hosszabb időt – akár a bölcsőde egészét is eltöltheti nálunk a kisgyerek, 4 éves korukig fogadjuk őket.

 

 

Hogy telik a gyerekek egy napja veletek?


Rugalmas az időbeosztás, lehetőség van fél napra, vagy akár délutánra is nálunk hagyni a gyermekeket. Általában 8-10 óra között érkeznek a gyerekek, délelőtt egy zenés és egy mozgásos foglalkozásokon vesznek részt, mely 11.30 óráig tart. Az étkezésre, és minden egyéb igényre egyénileg odafigyelünk. A foglalkozások között lehetőség van a csoportos tízóraizásra, melyre nagyon odafigyelünk.  Akik nem alszanak nálunk ők, 12-13 óra között ebéd után vagy ebéd előtt mennek haza szüleikkel. Az alvást is meg tudjuk oldani, akinél szükséges. Délután ha jobb az idő, az udvarra ki tudunk menni, illetve a játszóházban található fejlesztő játékokkal játszhatnak a gyerekek.

 

 

Sérült gyermekeknek is előnyös ez a módszer?


Sérült gyermekeknél is ideális lehet, épp a kis csoport miatt, hiszen sok figyelmet kapnak a gyermekek. Azonban ezt sok esetben nem lehet olyan könnyen elérni, mint általában a többi kisgyermeknél. A játszóházunkban dolgozó gyógypedagógusok ilyen esetben javasolják az egyéni komplex fejlesztést, mely a felügyeleti idő alatt valósul meg, külön szobában, egy egyénre szabott fejlesztési terv kidolgozásával a reggeli érkezést követően. Ez esetben a szülővel való konzultációra is időt szakítanak a gyógypedagógusok.

 

 

Az elszakadás a gyermektől nagy trauma az édesanyának és a kisgyereknek is. Enyhíti ez a csoport ezt a nehézséget?

 

Mivel nálunk a beszoktatás a foglalkozáson való közös részvétellel kezdődik, így a szülő személyesen is meggyőződhet arról, hogy hol van biztonságban gyermeke és hol kap megfelelő szakmai támogatást a fejlődéshez. A napi tapasztalatokat részletesen megbeszéljük a szülőkkel és javaslatokat is teszünk az otthoni játékokra és a különböző szokások bevezetésére.

Sokféle tapasztalatot hallunk a bölcsődei, óvodai beszoktatással kapcsolatban ismerősöktől, más anyukáktól. Sokan rémálomként élik meg ezt az időszakot. Ugyan a bölcsődékben is van lehetőség a beszoktatásra, viszont a pici gyerekeknek sokkal ideálisabb, ha elsőre csak néhány gyermek veszi körül őket, illetve bármilyen szükséglet esetén egyből megkapja a kellő figyelmet (pelenka csere, cumi, étkezés, stb.). Így sokkal kiegyensúlyozottabb lesz ebben az időszakban. Még azoknak a gyerekeknek is előnyükre válik, akik látszólag könnyen barátkoznak, élvezik a közösséget. Megelőzhetjük vele, hogy a későbbiekben visszahúzódóak legyenek, vagy gátlások alakuljanak ki bennük. Akik bátortalanabbak, ezáltal oldottabbá válnak, könnyebben kinyílnak, könnyebben fognak barátkozni. A bölcsőde/óvoda óriási változás a gyermek életében, a szülő feladata pedig hogy megtalálja számára a minél ideálisabb megoldást, a gyermek megfelelő fejlődése érdekében. Így lesz mindenkinek könnyebb az elválás időszaka.

 

Mik a tapasztalatotok, azok a gyerekek, akik hozzátok jártak, hogyan viselik a bölcsődei, óvoda beszoktatást?


Az eddigi visszajelzések, amiket kapunk nagyon pozitívak, a gyermekek többsége láthatóan könnyebben veszi a felmerülő „akadályokat”, könnyebben válik el a szülőtől, illetve az új helyen is hamarabb megtanulja a rendszert, hiszen már magabiztosan, gátlásoktól mentesen kerül a többiekhez az óvodába.

 

KÖLYÖKVÁR KÉPESSÉGFEJLESZTŐ JÁTSZÓHÁZ - Csiperke Játszócsoport

0 hozzászólás
2013. március 3. vasárnap

Egészséges pizzát készítettem (tejfölös!)

 

Szeretem a pizzát, de nem igazán szívesen eszem meg azokat a pizzákat, amik fehér lisztből készülnek. A pizzériák többségében pedig azért - valljuk be - nem a legegészségesebb pizzákat lehet találni. (Persze néha azért megeszem. ) Tegnap viszont nagyon megkívántam, és gondoltam akkor elkészítem én magam.

 

Körülnéztem a neten, és több receptből mixeltem egyet, a saját ízlésem szerint. A paradicsomot most kihagytam, én jobban szeretem a tejfölöset. Ez lett a végeredmény, akarjátok a receptet? :)

 

 


 

Tippem! Gyerekkel együtt főzni jó! Ne hagyjátok ki őket! Ha a pizzatészta elkészült, segíthetnek felpakolni a tetejére a feltéteket!

 


 

 

 

A recept:

 

Tésztához:

1 csésze (kb. 2,5 dl) víz

1 ek olvasztott vaj

1 ek cukor

1 kt só

kb. 40 dkg liszt (graham lisztet használtam, de teljes kiörlésű tönkökybúza liszt is jó lehet)

1 zacskó élesztő

 

 

A tetejére:

1,5 kis doboz tejföl

1 fokhagyma

oregánó

pici só

sonka (amit szeretsz, én csirkemell sonkát használtam)

lilahagyma

cukkini

brokkoli

paprika

gomba

sajt

Feltétnek persze bármit lehet tenni rá, amit szerettek, vagy ami épp van a hűtöben.

 

 

Elkészítés:

Az élesztőt felfuttattam a cukros vízben. A lisztet nagy tálba tettem, bele az élesztőt, az olvasztott vajat, sót. Összegyúrtam, amíg a tészta összeállt. Nekem nem kellett bele több víz sem, és liszt sem, de ha szükséges persze lehet tenni bele.

 

Letakartam konyharuhával, meleg helyre tettem (radiátor teteje). Jó fél órát állni hagytam. Addig elkészítettem a többit. Felvágtam a sonkát és a zöldségeket. A gombát és a cukkinit egy pár perc alatt 1 ek olívaolajon megpirítottam, mert a pizzán nem sül meg olyan hamar, és finomabb is. Kis grillfűszert szórtam rá. :)

 

Brokkolit kicsit megfőztem sós vízben.

 

A fokhagymát fokhagymanyomón keresztúl belenyomtam a tejfölbe, összekevertem.

 

A tészta megkelt, deszkán még egyszer átgyúrtam, kinyújtottam akkorára, hogy a legnagyobb tepsibe beleférjen. A tepsit kiolajoztam, beletettem a tésztát, elegyengettem, hogy kitöltse szépen.

 

 

Jöhet a díszítés. :) A fokhagymás tejfölt elterítettem a pizzatésztán, jöhet rá a hagyma, paprika, cukkini, gomba, brokkoli, sajt. Kicsit megszórtam oregánóval, sóval.

 

 

A sütőt kb 200 fokra előmelegítettem (de nem muszáj), betettem a pizzát, és kb. 20-25 percig sült, míg a sajt szép aranyszínű lett a tetején.

 

Nem átlagos ízű ez a pizza, de nekem nagyon ízlett, ha kíváncsi vagy próbáld ki te is!

 

Jó étvágyat!

 

0 hozzászólás
2013. február 25. hétfő

Túrós zabpelyhes süti - egyszerű, egészséges és finom

 

 

Tegnap délután megkívántam egy kis édességet, vasárnap lévén, gondoltam összedobok egy sütit. Ez általában muffin szokott lenni, de most valami egészségesebbre vágytam, ami nem az az eltelítős fajta.

 

Volt itthon túró, gondoltam keresek valami túrós süti receptet. Nálam ez úgy néz ki, hogy megnézek néhányat, és magamtól összeállítok egy sütit. Általában bejön. Most ez jött ki belőle. Isteni finom lett. Nem túl édes, és nem is krémes, szóval nekem nagyon bejött. :)

kakaópor van a tetején

 

A recept:

 

  • 25 dkg túró

 

  • 15 dkg zabpehely

 

  • 4 ek. xilit vagy cukor

 

  • 3 ek. étolaj

 

  • 1,5 dl tej

 

  • kis doboz natúr joghut vagy tejföl (én tejfölt használtam)

 

  • 2 db egész tojás

 

  • 1 zacskó sütőpor

 

  • 1 ek. kakaópor a tetejére

 

 

A zabpehelybe belekevertem a sütőport, a túrót összetörtem villával, hozzákevertem a 2 tojást, a tejfölt, étolajat, xilitet, szóval minden többi hozzávalót.

 

Ezután beleöntöttem a túrós masszába a zabpelyhet is, és a tejet a végén öntöttem hozzá. Elég folyósnak néz ki, de a zabpehely megduzzad benne, így lesz jó.

 

Szilikonos sütőpapírt tettem egy kisebb tepsibe, és beleöntöttem a masszát. Kb. 175-180 fokos sütőben sütötem 35 percig.

 

Mikor kivettem megszórtam a tetejét natúr kakaóporral, épp csak egy picit. Érdemes egy 10 percet várni, hogy hűljön, utána jobban lehet szeletelni.

 

Egyszerű és nagyszerű, nagyon hamar elkészül! Jó étvágyat! :)

1 hozzászólás
2012. október 3. szerda

Többnyelvűség - babajelek

 

 

Korábban már írtam egy bejegyzést Shane-ről, illetve arról, hogy ő három 'nyelven' tanul és kommunikál. Azért tettem idézőjelbe a szót, mert az angol és magyar után a harmadik nyelv természetesen a baba jelbeszéd.Most néhány hónap elteltével újra leírok pár gondolatot, tapasztalatot a babajelek illetve a 3 nyelv hasznlatáról.

 

Csupán tapasztalatokat és véleményt írok a látottakról, de azt biztosan mondhatom, hogy megéri a több nyelv tanítását már minél kisebb korban elkezdeni.

 

 

 


 

Shane 2 éves lesz a hónap végén. Roppant színes és érdeklődő egyéniség. Minden érdekli, és ezt nem is szégyenli kimutatni. Mindig kifejezi a gondolatait, akaratát. Mindenről saját, igazi véleménye van. Nyitott és nagyon barátságos az emberekkel; felnőttekkel, gyerekekkel egyaránt. A jelek tanulásával és használatával már korán megértette és megtanulta, hogyan fejezze ki magát, és hogy mindig van rá mód, hogy "elmondja", amit gondol, vagy szeretne.

 


 

 

Nagyon nagy a szókincse angolul és magyarul is. Ugrásszerűen megnőtt az elmúlt pár hónapban. Most hogy több magyar beszédet hall, rengeteg új magyar szót is tud. És rohamléptekben tanul. Amit hall, szinte egyből megtanulja.

 

Több (2-3) szavas mondatokban kommunikál. A jelelő gyerekek már a jelek tanulásakor megtanulják a 2-3 szavas mondatalkkotást. A beszéd elindulásakor ez rengeteget számít, hiszen ők ennyivel előbbre járnak azoknál, akik nem jeleltek.

 

A babajeleket már nem használja olyan sűrűn - hisz már majdnem mindent meg tud értetni beszéddel, de még előveszi a jeleket:

  • Ha a cumi a szájában van, és mi nem értjük mit mondd, néha jelel.
  • Ha van olyan állatot amit nagyon szeret, akkor mutatja a jelét.
  • Néha csak kedvtelésből jelel könyvnézegetés, éneklés közben.
  • Ami még érdekes, hogy a PLEASE! vagy KÉRLEK! szavak mellé MINDIG használja  a jelet, mintegy megerősítésként, hogy ő most nagyon szeretne valamit.

 

 

A gyerekek ebben a korban vágynak arra, hogy minél több dolgot és összefüggést megtanítsunk nekik, hogy felfedezhessék a világot. Szinte érthetetlenül sok újat képes befogadni, megtanulni. Miért ne tanítsunk meg nekik minél többet, ha képesek, fogékonyak rá?

0 hozzászólás
2011. december 29. csütörtök

Vélemény egy édesanyától

 

Szeretnék megosztani veletek egy véleményt, melyet Király Gyöngyi írt, aki kislányával, Lucával részt vett egy baba jelbeszéd kurzuson.


Gyöngyi azon túl, hogy édesenya, a győri Kids Klub klubvezetője is.


Azon túl, hogy mindent – és annál többet is – megadjak a gyermekemnek az egészséges testi, lelki, szellemi fejlődése érdekében, mint a legtöbb anyának, nekem is az az egyik legfőbb törekvésem, hogy a kislányommal szinte a fogantatása pillanatától kezdve tudjak kommunikálni. Anyaként és nyelvtanárként is azt vallom, hogy minden harmonikus kapcsolat alapja a hatékony kommunikáció, anya-gyermek viszonyban megfűszerezve ezt az elengedhetetlen szeretettel, melynek minden megnyilvánulásunkat át kell hatnia. Ilyen indíttatásból keresem folyamatosan, az immár 16 hónapos kislányom megszületése óta a lehetőségeket arra, hogy kiegészítsem a “kommunikációs eszköztáramat” ( zene, dalok, versek, mondókák, mesék, ölbeli játékok, stb. magyarul és angolul is) valami újdonsággal.

 

A babajelekről már korábban is hallottam és rendkívül izgalmasnak találtam már akkor is, hogy létezik egy jelrendszer, melynek segítségével “valóságosan” is tudok kommunikálni a még beszélni nem tudó Picikémmel. Kutattam a neten, hátha találok győri tanfolyamot a témában, de sajnos eleinte nem volt még ilyesmi a városunkban. Így aztán magam találtam ki kísérő jelzéseket 4-5 fontosabb szavunkhoz, melyeket következetesen használtam-használok azóta is. A kislányom -aki a nagymamája szavaival élve, már szinte újszülött kora óta “Hogy figyel!”- nagyon hamar megszokta és megtanulta ezeket a jeleket – először csak érteni és reagálni rájuk, majd használni is őket.

 

Bár volt néhány közös jelünk a Babámmal, a vágy, hogy megismerjem és használjam a hivatalos jeleket, továbbra is megmaradt. Vártam, kerestem és végül rátaláltam a ”Mesélő jelekre”! :) …Nem volt kérdés, azonnal elvégeztük Nyéki Márti 6 alkalmas kurzusát, ami abszolút hiánypótlónak bizonyult számomra, megvan, amit kerestem. Azon túl, hogy élvezetes foglalkozások során megismerhettük a babák-mamák számára legfontosabb témakörökhöz (pl. család, napirend, állatok, stb.) tartozó jeleket, megtanultunk jópár igen népszerű dalocskát is jelekkel elénekelni. Ezek azok a dalok, melyeket egyéb zenés foglalkozásokon és otthon is éneklünk babáinknak, tehát ismerősek és biztonságot jelentenek számukra, ezáltal segítve őket abban, hogy a dalokhoz kapcsolt mozdulatokat, jelzéseket könnyebben, gyorsabban elsajátítsák. A biztonságérzetet még tovább fokozta a foglalkozások szeretetteljes légköre és Márti kiemelkedően kedves személyisége!:)


A tanfolyam ideje alatt rendszeresen gyakoroltuk otthon a jeleket a Kislányommal, ami természetesen azóta is így van. Bámulatos, mennyire tud ez működni! Bár ő még nem sok jelet használ aktívan, a passzív tudása azonban jelentős. Azt például gyönyörűen megmutatja, hogy szeretné hallani a “Fújja szél a fákat” mondókát, azt pedig már szavak nélkül is érti, hogy szeretném, ha enne még egy kicsit a főzelékből….kell ennél több?:)
0 hozzászólás
2011. december 7. szerda

Szivárvány saláta vacsorára

 

Igazi vitaminbomba a téli napokra!

 

Kicsikkel, nagyokkal együtt elkészíteni jó móka, és egyben akár tanulás is.

 

Kicsikkel tanulhatjuk a színeket, a gyümölcsök nevét, nagyobbakkal pedig már a konyhai eszközök használatát. Mindig jól jönnek a szorgos, segítő kezek a konyhában! :)

 

 

SZIVÁRVÁNYSALÁTA:


Hozzávalók:

1 db téli alma

1 db narancs

1 db mandarin

1 db kiwi

1 db banán

Tehetünk még bele bármilyen gyümölcsöt, pl. ananászt, szőlőt, vagy ami éppen van otthon.

 

Elkészítése:

Mindegyik gyümölcsöt tisztítsuk meg a héjától, és pici kockákra daraboljuk őket. Tegyük mindet egy nagy tálba. Keverjük jól össze.

 

Önthetünk rá egy kis frissen facsart narancslét, vagy más gyümölcslét, esetleg egy pohár natur joghurtot. Nagyobbaknak tegyünk bele diót, mandulát vagy más vitaminban gazdag magokat.

 

 

Szép színes, ízletes, és kiváló vitaminbomba akár az egész családnak! (Csak akkor többszörözzük meg az adagot! :) )

 

 

 

 


 

TIPP!

Elkészítés közben megtanulhatunk néhány babajelet is!

 


 

 

BANÁN:

 

 

ALMA:

 

 

NARANCS:

 

 

 

Ha szeretnétek még több babajelet megtanulni, látogassatok el valamelyik bemutatóra, vagy vegyetek részt a foglalkozásokon, ahol minden héten más-más téma jeleit tanuljuk meg.

1 hozzászólás
2011. november 6. vasárnap

Ez csak természetes! - hogyan kommunikálunk a kicsivel

Ha arra gondolok, hogy a bölcsiben, oviban a nevelők minden mondókát és dat úgy tanítanak a gyerekeknek, hogy egy-egy fogalmat bizonyos jelekkel kísérnek, akkor azt kell mondjam, hogy a baba jelbeszéd egyáltalán nem egy új módszer a gyermekek fejlesztésében, a nevelésben, és a gyerekek mindennapjaiban.

 

Amkor látom, hogy az anyukák mennyi mindent úgy tanítanak meg a babáknak, hogy mutatnak egy jelet hozzá, és az adott állatnak, vagy játéknak a hangját utánozzák, be kell látnom, hogy ezt már régesrég minden babákkal, gyerekekkel foglalkozó pedagógus és szülő használja.

 

 

Gondolj csak bele..  Hogy tanítjuk a babáknak azt, hogy ketyeg az óra? Tikk-takk, tikk-takk... És közben mutatóujjunkat jobbra-balra mozgatjuk. Ő pedig nagy örömmel utánozza mindezt! És amikor a könyvben halacskát látunk:  "Mit csinál a halacska?" Tátogunk a szánkkal. Ő pedig utánoz minket! És közben a boldogság látszik a szemében!

 

 

 

És a legelső, amit MINDENKI megtanít a gyermekének:Ha elköszönünk valakitől... IntegetünK! Pá-pá! Milyen öröm és csillogás van a kis szemében, amikor már próbálkozik az integetéssel, körülötte pedig mindenki örül ennek, és bíztetja őt!

 

Folytathatnánk még a felsorolást...

 

És számos olyat hallok nap, mint nap, hogy "A babám saját maga talál ki jeleket egy-egy dologra!" És Te, mint anyuka, persze, megérted őt.

 

Ugye, hogy nem is olyan különös dolog ez? Ugye, hogy mennyire természetes ez a ti életetekben is?

 

Minél több olyan dolgot tanítasz neki, amivel ki tudja magát, gondolatait fejezni, annál több sikerélményben lesz része! Ami pedig, tudjuk, hogy roppant jó hatással van a személyisége fejlődésére, és szükséges ahhoz, hogy egy egészséges, nyitott személyisággé fejlődjön.  Az által pedig, hogy jobban megértitek egymást, közelebb is kerültök egymáshoz. És ez nagyon fontos érzés babának és mamának egyaránt.

1 hozzászólás
2011. október 23. vasárnap

Új lehetőség - Kismama klub minden héten Győrben

 

 

Szeptember elsején nyitotta meg kapuit a gyerekek és szülők előtt a Kölyökvár Képességfejlesztő Játszóház Győrben. Ha az ember belép, egy kedves, barátságos, vidám és színes hely fogadja. Igényes kivitelezés, és kedves fogadtatás. De ez még nem minden.

 

 

A látszat mellett természetesen ugyanilyen szinvonalú a törődés, szakértelem , és az elhivatottság is. 0-14 éves korig várják a gyerkőcöket különféle foglalkozásokkal. Nagyobbaknak van egyéni képességfejlesztés, iskolaelőkészítő foglalkozás, lovas és kutyás terápia, stb.

 

Na és a kicsiknek is számtalan remek elfoglaltság és fejlesztő foglalkozás. Zenebölcsi, manótorna, babamasszázs, baba jelbeszéd, stb., és van gyermekfelügylet is. Ez csak néhány a sok közül. Mindenképpen érdemes személyesen megnézni, biztos vagyok benne, hogy a kedves pedagógusok minden érdeklődőnek szívesen adnak tájékoztatást, és mutatják meg a vidám foglalkozások helyszínét.

 

A Kölyökvár küldetése, missziója (a saját weboldalukról):

  • 0-14 éves korú gyermekek fogadása és foglalkoztatása
  • a gyermekek intézményes ellátáson kívüli szabadidős elfoglaltságainak megszervezése
  • egyéni képesség-és készségfejlesztés
  • családi nevelés elősegítése, illetve a szülő-gyermek kapcsolat erősítése
  • napközbeni ellátások kiegészítése, a folyamatosan változó igények kielégítése: gyermekmegőrzés
  • iskoláskorú gyermekek segítése a tanulásban
  • logopédiai foglakozások szervezése
  • táborok szervezése

 

A Kölyökvár Győrben (Szabadhegyen) a Szent Imre út 83/B alatt található, a Babyland Babaáruház épületében.

 

Weboldaluk címe: www.kolyokvar.eu

 

Ja, és a lényeget a végére hagytam!

Október 27-én, csütörtökön 11 órakor kismama klub indul.


Heti rendszerességgel látogatható majd a kismamáknak. Rengeteg érdekes, és hasznos téma, és tanácsadás szakemberek, és védőnők közreműködésével.

 

 

Az alábbi linken minden információ megtalálható a kismama klubról:

 

Kölyökvár Kismama Klub

0 hozzászólás
2011. október 11. kedd

Babák és az igazságérzet

 

Találtam egy érdekes cikket az eletmod.hu oldalon, ami a kisbabák igazságérzetével kapcsolatos. Mennyi mindent nem tudunk meg gyermekünkról, míg nem kezd el beszélni...

 

A kicsik korán észreveszik, mi a jó, és mi a rossz

Már a 15 hónapos baba is látja: ez igazságtalan!

 

A csecsemő is kiszúrja, ha igazságtalanságot lát: egy új tanulmány szerint a jó és rossz közti különbséget már a babák is tudják.

nyomtatás

Azon képességünk, hogy megkülönböztessük egymástól a jót és a rosszat, olyasmi, melyet már a kisbabák is el tudnak sajátítani - mutat rá egy új tanulmány.

A csecsemők értik, mi számít fairnek és mi nem. A tanulmányban részt vett babák képesek voltak különbséget tenni például az étel igazságos és nem igazságos elosztása között, idejekorán kimutatva ezzel becsületességüket. Az is kiderült, hogy a fair viselkedésre fogékonyabb baba kedvenc játékait megosztani is hajlandóbb volt társaival.

"Tanulmányaink rámutatnak arra, hogy a becsületesség, korrektség, önzetlenség normái sokkal hamarabb megragadnak a gyermekekben, mint azt korábban gondoltuk - mondta el Jessica Sommerville, a Washnigtoni egyetem pszichológia professzora. - Összefüggés van a becsületesség és önzetlenség között a kisbabáknál: azok a kicsik, akik érzékenyebben reagáltak az étel igazságos elosztására, sokkal inkább hajlottak arra, hogy kedvenc játékukat kölcsönadják."

A PLoS ONE című folyóiratban publikált tanulmány olyan videókra is alapozza mindezt, amely 15 hónapos csecsemőkről készült. Először sós kekszet osztottak el köztük nem egyenlő arányban, majd pedig tejet.

A felvételeken valóban egyértelműen látszik, hosszú ideig néznek a nem egyenlően elosztott ételre, és meglepetés tükröződik az arcukon. Azt nézik hosszasabban, amelyik tálba több étel került.

Korábbi tanulmányok arra helyezték a hangsúlyt, hogy a kétéves gyermekek már tudnak segíteni egymásnak dolgokban, ami az önzetlenség jele, ezek a vizsgálatok azonban bizonyítják, hogy ezen képességük sokkal előbb jelentkezik.

A babák is megfigyelik, hogyan törődik egyik ember a másikkal - mondja Dr. Sommerville. A második feladat során a kutatók arra is rájöttek, azok a kicsik, akik meglepettebbnek tűntek az igazságtalan étel-elosztáskor, sokkal rávehetőbbek voltak, hogy megosszák mással a játékukat.

 

Az eredeti cikk elolvasható:

http://eletmod.hu/tart/cikk/j/0/110405/1/eletmod/Mar_a_15_honapos_baba_is_latja_ez_igazsagtalan

0 hozzászólás